Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Słona cena autostrady

Data publikacji: Autor: (BK) - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

Fot. Piotr Krzyżanowski: Takie zaskakujące tablice można zobaczyć na dopiero co oddanej do użytku betonowej nitce A-4.

Kierowcy muszą ślizgać się na odnowionej autostradzie A-4, gdyż technologia jej wykonania wyklucza stosowanie chemicznych środków rozpuszczających śnieg i lód.

 

Kierowcy jadący autostradą do Wrocławia dziwią się, że służby drogowe nie sypią soli. Mróz i śnieg sprawiły, że jazda jest trudna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdzi, że nie ma żadnego zaniedbania, a soli nie będzie można sypać przez najbliższy rok.

 

Adam Leńczyk, naczelnik wydziału autostrad dolnośląskiego oddziału GDDKiA powiedział, że dla betonowych nawierzchni obowiązuje norma, zgodnie z którą w ciągu roku – od momentu zakończenia budowy drogi – nie można sypać środków chemicznych.Fot. Piotr Krzy¿anowski: Takie zaskakuj±ce tablice mo¿na zobaczyæ na dopiero co oddanej do u¿ytku betonowej nitce A-4.

- Chlorek sodu, czyli sól drogowa jest w myśl tej normy uważana za substancję chemiczną i dlatego nie może być stosowana – dodaje naczelnik Leńczyk. – Rok jest potrzebny, aby beton nabrał odpowiedniej konsystencji i stał się dostatecznie odporny na żrące działanie soli. Potem nie ma już żadnych ograniczeń i sól może być stosowana w zimowym utrzymaniu autostrady – dodaje naczelnik.

- W tej chwili wszystkie nawierzchnie betonowe są już budowane w nowszej technologii, do betonu dodawane są specjalne polimery. Ale odcinki remontowane według starszej technologii nie są tak odporne na środki chemiczne i nie można na nich używać solanek - dodaje Artur Rugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak wynika z kontraktu betonowy odcinek autostrady od Wrocławia do Krzywej objęty jest pięcioletnią gwarancją. Naczelnik Leńczyk przyznaje, że nie ma sztywnych norm gwarancji.

- To zależy od nawierzchni. Jeżeli jest bitumiczna to na ogół gwarancje są krótsze, np. trzy lata, betonowe mają dłuższe gwarancje - dodaje Adam Leńczyk. - Jednak ich długość to za każdym razem wynik przetargu między zleceniodawca i wykonawcą.

 

Specjaliści są zdziwieni takim tłumaczeniem. – Na całym świecie na betony można spokojnie sypać sól. Tylko nie u nas. To skandal, że nikogo się za to nie rozlicza - oburza się prof. Adam Wysokowski, dyrektor Ośrodka Badań Mostów, Betonów i Kruszyw, filii Instytutu Badawczego Dróg i Mostów ze Żmigrodu.

Urzędnicy obiecują, że taka sytuacja się już nie powtórzy.

- Nowe technologie pozwolą w przyszłym roku używać solanek nawet na świeżo wyremontowanych odcinkach. Ale przy starych mieszankach jest to niemożliwe - mówi Artur Rugasiewicz.

Dlatego na razie na autostradzie nie można używać soli. Drogowcom pozostaje jedynie piasek.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości