Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Słuch absolutny

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fot. Audi: August Horch założył firmę Audi w 1910 roku. Udanym modelem był Typ C z 1914 r. Minęło 90 lat od momentu powstania Audi, a mało brakowało, by firma zagubiła się na zawsze w mrokach historii.

Na początku była firma Horch, która powstała w 1899 roku. Jej samochody miały nowoczesną, dopracowaną konstrukcję. Ich twórca, August Horch był jednym z pionierów, którzy umieścili w aucie silnik z przodu i połączyli go z tylną osią napędzaną za pośrednictwem wału i mechanizmu różnicowego. Niestety, zajęty projektowaniem coraz doskonalszych samochodów nie zwracał dostatecznej uwagi na finanse przedsiębiorstwa. Wspólnicy w końcu się go pozbyli. Fot. Audi: August Horch (1868- 1951) – za³o¿yciel firm Horch i Audi, ¶wietny konstruktor, o nowoczesnym spojrzeniu na samochód.

 

Niezrażony August otworzył nową firmę. Nie zadał sobie nawet trudu, by się przeprowadzić. W Zwickau, pod nosem niedawnych partnerów Fot. Audi: August Horch za³o¿y³ firmê Audi w 1910 roku. Udanym modelem by³ Typ C z 1914 r. powołał w 1910 roku spółkę Audi Werke GmbH. Horch nie mógł powrócić do starego szyldu, ale zręcznie wybrnął z kłopotu. Słówko „audi” – „słuchaj!” jest łacińskim odpowiednikiem jego nazwiska.

 

Pierwszy model Audi zyskał przydomek „Alpensieger” – „Pogromca Alp” po tym, jak zwyciężył w trudnych wyścigach górskich. Wkrótce echo sukcesów sportowych przebrzmiało. Kolejna firma Horcha popadała w kłopoty. W 1915 roku uczynił z niej spółkę akcyjną. W 1929 roku stała się częścią koncernu Auto Union. Wtedy, na chłodnicy pojawiły się cztery splecione kółka oznaczające czterech producentów Fot. Audi: Zniszczona wojn± Europa potrzebowa³a nowych samochodów. Z pomoc± przyszed³ Audi typ G z 1919 r. którzy połączyli swoje siły w nowej organizacji. Oprócz Audi były to: Horch, Wanderer i DKW.

 

Marce Audi powierzono rolę awangardowej. W 1933 roku pojawił się model z przednim napędem. Współpracownikiem Fot. Audi: Luksusowe auta maj± wiern± klientelê. Dla bogatych przygotowano model Typ M ( 1924 r.) z zamkniêtym nadwoziem Pullman. firmy był specjalista od aerodynamiki Paul Jaray. Jeszcze po drugiej wojnie używał osobiście specjalnego Audi z opływową karoserią, które było o ¼ szybsze i zużywało o ¼ mniej paliwa niż model seryjny. Fot. Audi: Wysoka jako¶æ wykonania i nowoczesne rozwi±zania techniczne by³y wizytówk± Audi. Nabywca modelu Imperator (1929 r.) dostawa³ to, co obiecywa³a sugestywna nazwa. By³o to pierwsze Audi z 8-cylindrowym silnikiem i mia³o d³ugo¶æ ponad 5 metrów.

 

Koncern reaktywowano w 1949 roku w Ingolstadt. Wznowiono produkcję DKW, które w elegantszych odmianach sprzedawano pod marką Auto Union. Udziałowcem firmy stał się Daimler-Benz. W 1959 przejął ją w całości, a sześć lat Fot. Audi: Prze³omowa konstrukcja z przednim napêdem o nazwie Front zosta³a zaprezentowana w 1933 r. W tamtym czasie o napêdzie na przednie ko³a ma³o kto my¶la³. później odsprzedał Volkswagenowi.

 

Konstruktorzy Auto Uniona byli przywiązani do silników dwusuwowych. Nowy właściciel to zmienił. W 1965 roku pojawił się następca DKW F 102. Wyglądał prawie identycznie, ale miał czterosuwowy silnik i nowy znaczek:Fot. Audi: Audi 100 z 1968 roku ugruntowa³ pozycjê firmy jako producenta nowoczesnych aut klasy ¶redniej. „Audi”. Cztery lata później Volkswagen połączył Audi ze swoim nowym nabytkiem, firmą NSU.

 

Przełom przyniósł Audi 100 z 1968 roku. Wraz z modelem 80 z 1972 roku ugruntował pozycję firmy jako producenta Fot. Audi:
Udany model 80 z 1972 r. spopularyzowa³ markê Audi w¶ród mniej zamo¿nych nabywców. nowoczesnych aut klasy średniej. Nie powiodła się próba ulokowania na rynku małego modelu. Audi 50 dało początek Volkswagenowi Polo. Skokiem do przodu było Quattro z 1980 roku. To sportowe coupe z napędem na cztery koła przez wiele lat nie miało sobie równych na trasach rajdów. Od Fot. Audi: Audi 50 (1975 r.) czyli pierwszy Volkswagen Polo. VW kupi³ firmê Audi wraz z NSU w 1969 r. i wraz z nimi dostêp do nowoczesnej technologii, której wówczas nie mia³. tamtego czasu firma nigdy nie zwolniła tempa. Trzecie pokolenie Audi 100 z 1982 roku odznaczało się najdoskonalszym wśród aut seryjnych współczynnikiem oporu Fot. Audi: Audi Quattro z 1980 r. – To sportowe coupe z napêdem na cztery ko³a przez wiele lat nie mia³o sobie równych na trasach rajdów. czołowego Cx - 0,30. Wersja Avant była jednym z pierwszych kombi, które poza zaletami praktycznymi odznaczało się sylwetką o wyraźnych rysach sportowych. Model 200 zdradzał aspiracje Audi. Pod koniec lat 80. było już oczywiste, że Mercedesowi i BMW przybył konkurent. Fot. Audi

 

Audi dba o swój wizerunek marki przodującej w stosowaniu zaawansowanych rozwiązań technicznych. Wystarczy wspomnieć Audi A8 z 1994 roku z aluminiowym nadwoziem czy A2, w którym kierowca ma dostęp jedynie do Fot. Audi: Audi 100 z 1982 roku odznacza³o siê najdoskonalszym w¶ród aut seryjnych wspó³czynnikiem oporu czo³owego Cx - 0,30. miarki poziomu oleju. Firma wychodzi z założenia, że auto jest na tyle dobre, że nabywca nie będzie musiał nigdy zaglądać do silnika. Tylko Audi TT nawiązuje do odległej przeszłości, gdy opływowe Auto Uniony, zwane „Srebrnymi Rybami” regularnie zwyciężały na torach wyścigowych.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • shik@ka (gość)

    Audi to marka dla której konkurencja nie istnieje. Jeździlem wieloma samochodami, poczawszy od VW konczywszy na Mercedesie czy BMW,ale AUDI sprostalo wszelkim oczekiwaniom.lepszych nie ma

  • V8 (gość)

    co do niemieckiej konkurencji to chyba masz racje shik@ka. tak szczerze to kto nie marzy o audi quattro? chyba nie ma takiego!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości