Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36226 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Smart Forfour 1.3

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Smart: Smart Forfour ma wesołe, dwukolorowe nadwozie wykonane z plastikowych paneli. Pojazd o długości 375 cm i nie jest już taki mały, jak jego starsi bracia. Smart już nie kojarzy się z 2-osobowym toczydełkiem. Model Forfour ma 5 drzwi i może przewozić aż 5 pasażerów.

Smart już nie kojarzy się z 2-osobowym toczydełkiem. Model Forfour ma 5 drzwi i może przewozić aż 5 pasażerów.

 Fot. Smart: Smart Forfour ma weso³e, dwukolorowe nadwozie wykonane z plastikowych paneli. Pojazd o d³ugo¶ci 375 cm i nie jest ju¿ taki ma³y, jak jego starsi bracia.

W segmencie aut małych (B) Smart Forfour wnosi świeży powiew, co najmniej zadowolenia, a może nawet radości. Ten nastrój wywołuje prosty zabieg powszechnie stosowany w latach 60. ubiegłego wieku - dwukolorowe nadwozie. Za Smartem oglądają się przechodnie, dlatego, że jest nieznany i ciekawy.

 

Cechy szczególne

 

Marka Smart należy do koncernu DaimlerChrysler, który opracował innowacyjny szkielet kabiny pasażerskiej, Fot. Smart: Silnik 1,3 l o mocy 95 KM okaza³ siê ¿wawy i do¶æ oszczêdny, chocia¿ nieco ha³a¶liwy i ma³o elastyczny. zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa. Do tego szkieletu są łączone kolorowe elementy nadwozia wykonane z plastikowych paneli. Również wnętrze pojazdu jest wielokolorowe, co może się podobać. Natomiast nie podoba się brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i rząd klawiszowych przycisków, przyjaznych wyłącznie wprawnym palcom zawodowego pianisty. Amatorowi trudno trafić we właściwy. Wydaje się, że przy projektowaniu wnętrza mniej uwagi zwracano na ergonomię, a więcej na wyróżniającą się stylistykę. Smart ma za to dość przestronne wnętrze, również na tylnej kanapie. Można ją przesuwać wzdłuż nadwozia o 15 cm, regulując ilość miejsca na nogi kosztem wielkości bagażnika. Umieszczono w nim dojazdowe koło zapasowe, a i tak objętość przestrzeni bagażowej wynosi od 202 do 270 l – w zależności od położenia kanapy. Złożenie jej oparć zwiększa przestrzeń bagażową do 900 l. Można też złożyć oparcie. Cechą charakterystyczną Forfour jest również montowany seryjnie układ stabilizacji toru Fot. Smart: Tablica przyrz±dów jest oryginalna, tylko szkoda, ¿e nie ma wska¼nika temperatury cieczy ch³odz±cej, a z rzêdu przycisków trudno wybraæ ten w³a¶ciwy. jazdy ESP. To rzadkość w tej klasie pojazdów.

 

Silnik

 

Do napędu pojazdu oferuje się 3 silniki benzynowe konstrukcji Mitsubishi i 2 wysokoprężne – dzieło Mercedesa-Benza. Wybraliśmy silnik benzynowy o pojemności 1,3 l i mocy 95 KM, który wyposażony jest w układ zmiennych faz rozrządu. Być może dzięki niemu silnik zużywa stosunkowo niewiele paliwa -  w mieście tylko 7,4 l/100 km. Ta jednostka napędowa umożliwia dość żwawe poruszanie się, ale pod warunkiem utrzymywania silnika w wysokim i dość wąskim zakresie obrotów. W mieście to dość uciążliwe, nawet jeśli przełączanie biegów jest bardzo precyzyjne. Na szczęście nie zawsze trzeba się spieszyć, ale jeśli ktoś musi, to prędkość 100 km/h może osiągnąć po 10,8 s. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne Smarta są całkiem dobre, za sprawą dość sztywnego zawieszenia, małego prześwitu i .... układu stabilizacji toru jazdy ESP montowanego seryjnie. I jest to bardzo mądre Fot. Smart: Baga¿nik ma objêto¶æ 202 – 270 l, w zale¿no¶ci od po³o¿enia tylnej kanapy. W razie potrzeby mo¿na j± z³o¿yæ. posunięcie, bowiem niezwykle prosta konstrukcja zawieszenia i płyta podłogowa wspólna z  Mitsubishi Coltem mogłyby nie wytrzymać harców, co bardziej krewkich kierowców. W zawieszeniu przednim zamontowano kolumny McPhersona, a z tyłu wykorzystano belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Zła jakość nawierzchni naszych dróg obniża komfort podróżowania, ze względu na sztywne zawieszenie. Zwraca uwagę dość precyzyjny układ kierowniczy. Utrzymywanie silnika na wysokich obrotach powoduje wzrost hałasu, przy stałej prędkości 100 km/h jest on zbliżony do hałasu w konkurencyjnych samochodach. 

 

Podsumowanie

 

Forfour to oryginalny pojazd roztaczający czar i urok. Te zalety bledną, gdy sprawdzimy cennik. Nie zawsze więc stosowanie wspólnych podzespołów powoduje obniżenie ceny auta. Smart jest jednym z droższych aut w tym segmencie, zapewne z powodu dość bogatego wyposażenia seryjnego i dążenia do zachowania elitarności marki. Radość z posiadania Smarta Forfour okrasza bowiem spore prawdopodobieństwo, że drugiego takiego auta nie spotkamy na parkingu przed sklepem spożywczym.  

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1332

Moc maksymalna (KM/obr/min):

95/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

125/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

10,2

Prędkość maksymalna (km/h):

180

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

68*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,4

Pojemność bagażnika (dm3):

202 - 270

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,8/7,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

375 x 169 x 145

Rozstaw osi (cm):

250

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/6

Cena wersji Pulse (zł):

58 900

 

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Biorąc pod uwagę wielkośc auta, wnętrze należy uznać za dość przestronne.   

Silnik

***

Silnik jest oszczędny, ale głośny i mało elastyczny.  

Poziom hałasu

***

To nie jest mocna strona Smarta. 

Hamulce

****

Droga hamowania Smarta jest zbliżona do drogi hamowania Peugeota 206 1,4 l/88 KM.

Dynamika

****

Smart jest nieco szybszy od Peugeota 1,4 l/88 KM.

Zużycie paliwa

****

 Zaletą Smarta jest oszczędność w zużyciu paliwa. 

Nowoczesność konstrukcji

*****

Nowatorska konstrukcja pojazdu.  

Wyposażenie

****

Wyposażenie standardowe jest dość bogate. 

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

Forfour Pulse

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas ruszania ASR

S

Wspomaganie nagłego hamowania

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Radioodtwarzacz

O

Klimatyzacja manualna

O

 

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kosmina

    cena tego auta jest zupełnie bez sensu, jak rozumiem że ma swoje plusy, ale chyba przesadzono.

  • Georg (gość)

    Witam wszystkich, jestem posiadaczem takiej właśnie wersji, cieszę się nim już ponad dwa lata. Polecam - super autko za rozsądną kase

  • Mikołaj (gość)

    ..niech sobie nim jeżdżą dzieci producentów Chryslera za taką cenę.....:D

  • muma (gość)

    mam takiego i nie narzekam/nowy jest za drogi/ kupiłem sprowadzonego ze Szwajcarii jest ok

  • Nina (gość)

    Mam pytanie czy do smarta fourfour czy jest wymagane prawo jazdy? Jest mniej wiecej traktowany jak zwykły smart? W przyszłości chciała bym kupić taki pojazd.

  • Gość (gość)

    Do komentarza wyżej i każdego podobnego pytania w przyszlosci - oczywiście, że musisz posiadać prawo jazdy kategorii B. Smart Fortwo był na B1, ale to kilka lat temu. Zasady się jednak zmieniły. Skoro Fortwo jest za ciężki na B1, to Forfour, który jest jeszcze cięższy i w dodatku jest normalnym autem miejskim, kiedyś by nie pasował do B1, już nie mówiąc o B.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Smart ForFour dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Smart ForFour Cena