Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Smart

Data publikacji: Autor: Witold Blady

To autko to idealny pojazd do miasta, nie ma żadnych problemów z parkowaniem.

Jeszcze nie tak dawno, najmniejszym samochodem Mercedesa był model W201, znany bardziej jako "190". Z powodu małych gabarytów nazwano go nawet "Baby Benz". Miniaturyzacja, ku zaskoczeniu wielu klientów, nie zatrzymała się i pojawił się model klasy A. Dwuosobowym Smartem chyba osiągnięto kres tego procesu. To autko to idealny pojazd do miasta, nie ma żadnych problemów z parkowaniem.

Choć z badań wynika, że większość samochodów w mieście jeździ tylko z kierowcą lub jednym pasażerem (średnia na samochód wynosi 1,6 pasażera), na auto mieszczące mniej niż 5 osób patrzy się w naszym kraju nieufnie. A to naprawdę znakomite rozwiązanie. Oczywiście, trudno by Smarty stały się nad Wisłą autami rodzinnymi, ale już na drugi samochód w rodzinie nadają się doskonale. Na zakupy czy dojazdy do pracy w zatłoczonych miastach niczego większego czy wyraźnie szybszego nie potrzeba. Argument przeciwników Smarta, że auto dysponuje miniaturowym bagażnikiem jest nietrafny - 150 l to niemal dokładnie tyle, ile mieści bagażnik Fiata Seicento i Daewoo Matiza. A przy tym - dzięki uchylnej tylnej szybie, bardzo łatwo dostępny.

Już w podstawowej odmianie Pure, Smart jest nieźle wyposażony - do standardu należą poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, system ABS, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie opuszczane szyby i system Trust Plus (rodzaj ESP). Co ciekawe, nie ma w standardzie (ani w opcji) wspomagania układu kierowniczego. Smart jest tak lekki, że bez problemu można obejść się bez niego. Dopłat wymagają radioodtwarzacz, zegar i obrotomierz (są tak ładne, że trzeba je zamówić), lakier metalik, wymienne panele karoserii, klimatyzacja, dźwignie zmiany biegów przy kierownicy i aluminiowe felgi.

Smart ma bardzo twarde zawieszenie, na dobrych drogach na zachód od Odry z pewnością jest to zaleta, u nas, niestety, pasażerowie autka będą mieli nieco inne zdanie na ten temat. Trzeba przyznać, że na w miarę równej nawierzchni komfort jazdy jest całkiem przyzwoity. Niezbyt dobrze wypada Smart jeśli chodzi o wrażliwość na boczny wiatr. Ale trudno, żeby było inaczej przy tak krótkim rozstawie osi. Ostatnią - i chyba najpoważniejszą - wadą Smarta jest skrzynia biegów. Działa ospale, w trybie automatycznym, każda zmiana przełożenia bez litości szarpie pasażerami do przodu i do tyłu. Nieco lepiej, ale nadal daleko do ideału, jest w trybie manualnym. Przydałaby się "zwykła", ręczna skrzynia biegów.

Wnętrze
Wnętrze autka dopasowane jest kolorystycznie do nadwozia. W oczy rzucają się dwa dodatkowe zegary, umieszczone na górze środkowej konsoli - to obrotomierz i prędkościomierz. Dopłata za nie wynosi ponad 600 zł. Dużo to czy mało? Z jednej strony niemało, ale gdy spojrzymy na efekt, od razu zmieniamy zdanie. Bez nich Smart nie byłby sobą. W podobnym stylu utrzymano także wloty powietrza na krańcach deski rozdzielczej. Szkoda, że tak mało jest w aucie schowków, brakuje zwłaszcza zamykanej skrytki po stronie pasażera. Niewielka szufladka pod radioodtwarzaczem nie zmieści zbyt wiele. Miejsca jest sporo, więcej niż w autach segmentu B, duży jest zakres regulacji foteli.

Nadwozie
Smarta trudno w tej dziedzinie porównać z jakimkolwiek innym autem. Może tylko z mikrosamochodami, chętnie kupowanymi w Japonii czy we Francji. Tyle że poza swoimi ojczyznami autka te nie są popularne, w przeciwieństwie do Smarta. Ilekroć podchodziłem do testowego auta, odruchowo szukałem klamki mniej więcej w połowie nadwozia. I za każdym razem trzeba było cofać się o kilkadziesiąt centymetrów, klamka jest w Smarcie około 20 cm od pionowej tylnej ściany auta. Dzięki małej długości, a właściwie „krótkości” pojazdu, parkowanie jest dziecinnie proste. Można nawet próbować zmieścić się w lukę długości mniej niż 2 metrów - w poprzek. Miejmy nadzieję, że nasza policja będzie nieco bardziej wyrozumiała niż niemiecka - tam czasem karano kierowców Smartów parkujących w poprzek ulicy mandatami.

Silnik
Choć wszystkie silniki Smarta mają zaledwie trzy cylindry, wybór jednostek napędowych jest całkiem spory. Co ciekawe, wszystkie wyposażone są w turbosprężarkę. Amatorzy diesli nie mają wyboru - muszą zdecydować się na odmianę o pojemności 799 ccm i mocy 41 KM. Silniki benzynowe, choć wszystkie mają tę samą pojemność 599 cm sześc., różnią się mocą. Najsłabsza wersja ma 45 KM, kolejna 54, zaś flagowa 61 KM. Szkoda, że różnica w osiągach jest już znacznie mniej wyraźna. Wprawdzie w mieście 135 km/h (prędkość maksymalna wszystkich wersji) zupełnie wystarczy, jednak przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 16-20 sekund to trochę za dużo. Smart jest za to oszczędny, średnio spala około 6 litrów benzyny na 100 km.

Podsumowanie
W Europie Zachodniej Smart początkowo sprzedawał się dość opornie, nie brakowało głosów, że Mercedes angażując się w produkcję tego dwuosobowego autka zrobił błąd. Jednak dziś Smart jest kupowany bardzo chętnie, wiele wskazuje na to, że ma szansę przyjąć się także w naszym kraju. Choć licząca na razie zaledwie trzy salony sieć sprzedaży, temu z pewnością nie sprzyja.

Smart a konkurencja

Model Smart&Passion Fiat Seicento Daewoo Matiz
Silnik R3 R4 R3
Liczba zaworów 6 8 6
Pojemność skokowa (cm sześc.) 599 1108 796
Moc maks. (KM) 54 54 51
Maks. moment obrotowy (Nm) 80 88 69
Skrzynia biegów A/6 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/B T/B T/B
Średnica zawracania (m) 8,7 8,8 9
Objętość bagażnika (dm sześc.) 150 170 165
Długość (mm) 2500 3335 3495
Szerokość (mm) 1515 1510 1495
Wysokość (mm) 1549 1450 1480
Rozstaw osi (mm) 1812 2200 2340
Masa własna (kg) 720 730 725
Ładowność (kg) 260 460 485
Prędkość maksymalna (km/h) 135 150 144
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 17,2 14,5 17
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 6,1 8,3 7,9
Poza miastem 4,3 4,7 5,1
Średnie 4,9 6 6,1

Wyposażenie

Model Smart&Passion Seicento Active Matiz Friend
Cena (zł) 45 100 25 700 27 400
ABS S O O
Airbag kierowca/pasażer S/S S/O O/O
Poduszki boczne O N N
Wspomaganie kierownicy N O O
Elektryczne szyby przód/tył S/N S/N O/N
Centralne ryglowanie zamków S O O
Radio O O O
Klimatyzacja O O O
Aluminiowe felgi S O O

S – standard, O – opcja, N – niedostępne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości