Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Sonda lambda

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Bosch: Sonda lambda to czujnik tlenu umieszczony w kolektorze wydechowym silnika benzynowego z katalizatorem. Żywotność sondy lambda wynosi od 100 do 160 tys. km. Gdy sonda lambda popsuje się, silnik traci moc, a samochód – osiągi.

Sonda lambda umieszczona jest w kolektorze wylotowym silnika benzynowego z katalizatorem. Gdy się popsuje, silnik traci moc, a samochód – osiągi.

 Fot. Bosch: Sonda lambda to czujnik tlenu umieszczony w kolektorze wydechowym silnika benzynowego z katalizatorem. ¯ywotno¶æ sondy lambda wynosi od 100 do 160 tys. km.

Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach. Ta informacja jest niezbędna dla mikroprocesora ustalającego skład mieszanki paliwowo-powietrznej kierowanej do silnika. Skład tej mieszanki, a więc stosunek paliwa do powietrza, jest ściśle określony i musi być zawsze taki sam. W przeciwnym razie katalizator nie będzie właściwie oczyszczał spalin. Dzięki pomiarowi zawartości tlenu w spalinach można określić, czy silnik spala właściwą mieszankę paliwowo-powietrzną. Sonda lambda nieustannie mierzy zawartość tlenu w spalinach, przekazując informacje w systemie dwustanowym – “za dużo” lub “za mało”. Gdy sonda lambda przestanie przekazywać te Fot. Bosch: Starsze sondy lambda mog± zawy¿aæ warto¶ci emisji spalin i zwiêkszaæ zu¿ycie paliwa. Dlatego Bosch zaleca sprawdzenie funkcjonowanie sondy lambda ¶rednio co 30 tys. km. Na zdjêciu na dole nowa, na górze – stara sonda lambda. informacje, mikroprocesor sterujący układem wtryskowym silnika przestawi się na tzw. tryb stały. W efekcie moc silnika zostanie zredukowana, zużycie paliwa wzrośnie o ok. 15%, jednak będzie można dojechać do warsztatu. Trzeba to zrobić jak najszybciej, bowiem niekorzystny skład mieszanki paliwowo-powietrznej może uszkodzić katalizator.

 

Obecnie większość producentów stosuje tzw. podgrzewane sondy lambda, których żywotność określa się na 100 – 160 tys. km przebiegu pojazdu. To i tak dużo, zważywszy, że sonda lambda pracuje w wyjątkowo niekorzystnych warunkach termicznych i chemicznych. Przyspieszone zużycie sondy lambda powodują olej (zużyte pierścienie tłokowe) lub woda (uszkodzona uszczelka pod głowicą) w układzie wydechowym. Największy producent sond lambda, firma Bosch, radzi, by co 30 tys. km przebiegu pojazdu sprawdzać działanie sondy lambda na specjalnym stanowisku diagnostycznym. Autoryzowane serwisy marek operujących na naszym rynku z reguły ignorują to zalecenie, wychodząc z założenia, że skoro wszystko jest w porządku, to po co sprawdzać na zapas.

 

 

Podpisy pod zdjęcia:

Fot.1 lub Fot.2 - Fot.3 -

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości