Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Spada popyt na auta w Europie

Data publikacji: Autor: (mp)

Fot. Przemek Świderski Nie tylko w Polsce zmniejsza się sprzedaż nowych samochodów osobowych. W Europie popyt na auta także jest mniejszy niż w ubiegłym roku.

 

Z raportu stowarzyszenia branży motoryzacyjnej ACEA wynika, że w kwietniu na Starym Kontynencie właścicieli znalazło 1,36 mln pojazdów. To o 0,9 proc. mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Od początku roku sprzedaż wyniosła 5,35 mln egzemplarzy co oznacza spadek o 2,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2004 r.

 

Najchętniej kupowanymi przez Europejczyków samochodami osobowymi od początku 2005 r. są auta marki Renault. Sprzedano ich niemal 540 tys. Na drugiej pozycji uplasował się Fot. Przemek Świderski Opel/Vauxhall, którego pojazdy kupiło prawie 493 tys. klientów, a na trzeciej Volkswagen – ponad 483 tys. egzemplarzy.

 

Największy wzrost sprzedaży wynoszący 62 proc. zanotowały samochody General Motors sprowadzane z USA. Niezmiennie wysoki przyrost sprzedaży ma Kia. Od stycznia do końca kwietnia pojazdy tej marki kupiło 60 proc. więcej klientów niż w analogicznym okresie 2004 r. Pod względem dynamiki sprzedaży wyróżniają się także drogie auta sportowe i luksusowe. Bentley i Lamborghini sprzedały w ciągu czterech miesięcy tego roku 37,2 proc. więcej aut niż w tym samym okresie 2004 r.

 

Znacznie, bo o ponad 30 proc. spadła sprzedaż MG Rovera. To zapewne wynik kłopotów finansowych firmy, które ostatecznie doprowadziły do ogłoszenia jej upadłości. Mniej nabywców znalazły także samochody Jaguara (-23,6 proc.) i Fiata - spadek o 21,4 proc. Z problemami boryka się cały włoski koncern, w którym jedynie Ferrari i Maserati notują znaczny wzrost sprzedaży. Spadek sprzedaży zanotowały także marki wchodzące w skład koncernu PSA - Peugeot i Citroen.

 

Wyniki sprzedaży samochodów osobowych na rynkach Europy:

 

Koncern i marka

 

Udział w rynku (%)

 

Sprzedane egzemplarze

Zmiana (%)

Styczeń-kwiecień

2005

Styczeń-kwiecień

2004

Styczeń-kwiecień

2005

Styczeń-kwiecień

2004

Styczeń-kwiecień

2005/2004

Wszystkie

100

100

5 349 289

5 490 951

- 2,6

VW Group

17,9

17,7

959 932

970 949

- 1,1

Volkswagen

9,0

9,3

483 142

511 790

-5,6

Audi

4,0

3,5

214 404

192 488

+ 11,4

Seat

2,4

2,4

127 003

132 756

- 4,3

Skoda

2,5

2,4

133 868

132 810

+ 0,8

Bentley i Lamborghini

0,0

0,0

1 515

1 105

+ 37,1

PSA Group

14,0

14,4

748 139

788 990

- 5,2

Peugeot

7,6

8,0

405 853

439 390

- 7,6

Citroen

6,4

6,4

342 286

349 600

- 2,1

FORD Group

11,2

11,4

596 466

628 662

- 5,1

Ford

8,6

8,9

459 207

490 733

- 6,4

Volvo

1,8

1,6

94 066

87 909

+ 7,0

Land Rover

0,5

0,5

26 489

28 170

- 6,0

Jaguar

0,3

0,4

16 704

21 850

- 23,6

GM Group

10,8

10,4

576 245

569 820

+ 1,1

Opel/Vauxhall

9,2

8,9

482 747

486 247

+ 1,3

Chevrolet

1,0

1,0

55 669

55 414

+ 0,5

Saab

0,5

0,5

26 206

27 157

- 3,5

GM (US)

0,0

0,0

1 623

1 002

+ 62,0

Renault

10,2

10,2

543 282

558 436

- 2,7

Renault

10,1

10,2

539 792

558 329

- 3,3

Dacia

0,1

0,0

3 490

107

++

FIAT Group

6,8

8,2

365 925

448 779

- 18,5

Fiat

5,0

6,2

266 183

338 754

- 21,4

Lancia

0,9

0,8

47 027

46 099

+ 2,0

Alfa Romeo

0,9

1,1

50 634

62 281

- 18,7

Ferrari i Maserati

0,0

0,0

2 081

1 645

+ 26,5

DaimlerChrysler

5,7

5,7

302 601

315 263

-4,0

Mercedes-Benz

4,2

4,5

226 686

245 874

- 7,8

Smart

0,9

0,7

48 357

36 853

+ 31,2

Chrysler

0,5

0,6

27 558

32 536

- 15,3

Toyota i Lexus

5,5

5,5

295 779

301 750

- 2,0

BMW Group

4,9

4,2

295 779

301 750

+13,6

BMW

4,0

3,4

215 686

184 809

+ 16,6

Mini

0,8

0,8

44 114

43 683

+ 1,0

Nissan

2,4

2,5

130 998

139 040

- 5,8

Hyundai

2,1

2,0

110 248

109 469

+ 0,7

Honda

1,7

1,6

92 964

85 456

+ 8,8

Mazda

1,6

1,8

86 434

96 520

- 10,4

Suzuki

1,4

1,3

73 505

73 034

+ 0,6

Kia

1,3

0,8

68 373

42 751

+ 59,9

Mitsubishi

0,9

0,8

48 715

44 463

+ 9,6

MG Rover Group

0,6

0,8

31 440

45 316

- 30,6

Pozostałe

1,1

0,8

58 722

43 761

+ 34,2

Źródło: ACEA

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • Jack (gość)

    W Europie zachodniej spada popyt na wszystko nie tylko na samochody. Bez włączenia krajów Europy Wschodniej do zachodniego systemu niemieckie fabryki dawno by już padły. Byłem w kilku niemieckich fabrykach (akurat nie samochodów) i na magazynie na większości paletach jest napisane: nach Polen, Romanien, Bulgaria, Russland a palet zaadresowanych na Niemcy czy też Francję zaledwie kilka. Nie oszukujmy się. Nie tak oni nam jak my im jesteśmy potrzebni. Cała zachodnia Europa jest w potężnym kryzysie, który się będzie powiększał. Są to społeczeństwa starzejące się bez przyszłości i ratunkiem dla nich jest to że za 50 lat większość ludzi w takiej Francji będzie mówiła po arabsku, tyle że będą to obywatele Francji których nie będzie szybko stac na zakup nowego auta w salonie (bodobnie jak nas Polaków).

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości