Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik

Data publikacji: Autor: Piotr Walczak

Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik Tylne spojlery na klapie bagażnika to klasyka tuningu. Zobacz, jakie są inne rodzaje i czym się różnią materiały, z jakich są wykonane.

Chyba każdy, kto poprawia wygląd swojego samochodu, miał kontakt ze spojlerami. O ile kiedyś dominowały wielkie spojlery z dużą ilością wlotów powietrza w przednim zderzaku, o tyle teraz w modzie są niewielkie elementy, delikatnie podkreślające wizualność auta.

Zobacz też: Tuning optyczny - wygląd każdego auta można poprawić

Wyróżniamy trzy rodzaje spojlerów:
- spojlery bagażnika,
- dokładki zderzaków,
- nakładki progowe.

- Wszystkie można podzielić na dodatki stylistyczne i poprawiające aerodynamikę auta - mówi Krzysztof Pełkowski, właściciel firmy tuningowej Moje Auto w Wasilkowie koło Białegostoku. - Obecnie jednak większość rynku zdominowały elementy poprawiające wygląd pojazdu.

Spojlery montuje się na specjalne kleje oraz śruby.

O ile teraz i tak kierowcy zazwyczaj zakładają spojlery bagażnika, to przypomnijmy, że różne rodzaje są niezależnymi od siebie elementami. Nakładki i dokładki zderzaków z przodu i z tyłu można dodać w dowolnym momencie. Ale swój największy udział w tuningowanych pojazdach spojlery bagażnika tracą.

Dodajmy, że nie ma żadnego znaczenia rodzaj posiadanego samochodu. Zarówno jeśli będzie to sedan, jak i hatchback oraz coupe, możemy pokusić się o każdy rodzaj spojlera. Inaczej tylko trzeba go doprofilować. 

Różnice w budowie

Spojlery zrobione mogą być z różnych materiałów:
* laminatu - włókna szklanego z żywicą,
* materiałów termoplastycznych, do jakich zalicza się ABS czy polipropylen i polietylen,
* poliuretanu (rodzaj gumy), 
* kompozytów: włókna węglowe, kewlarowe, różne odmiany hybryd.

Obecnie, na przykład wśród dokładek zderzaków, najbardziej popularne są te zbudowane z materiałów termoplastycznych i poliuretanu. Przede wszystkim ze względu na odporność na uszkodzenia mechaniczne.

REKLAMA
Akcesoria regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Elementy z laminatu są z kolei najtańsze, co też wpływa na to, że często się je montuje. Spojlery z kompozytów natomiast są drogie, ale za to najlżejsze i ładnie wyglądają.

- Jeśli chcemy, aby nasz samochód ładniej wyglądał, a nie mamy wystarczającej ilości gotówki, sprawdzą się spojlery z laminatu - uważa Krzysztof Pełkowski. - Łatwo też się je lakieruje. O ile zaś ABS czy poliuretan są trwalsze, gorzej jest z lakierowaniem takich elementów.

Zobacz też: Tuning wnętrza samochodu - nie tylko skórzana tapicerka. Poradnik

Co istotne, najłatwiej dopasować i cokolwiek dobrać do auta wśród produktów wykonanych z laminatu. Właściwie znajdziemy każdy podobający się nam wzór i możemy go dopasować praktycznie do wszystkich samochodów.

Trudniej będzie w przypadku produktów z ABS-u i poliuretanu. Tutaj wymarzony wzór dostaniemy tylko wtedy, jeśli obecnie jest dostępny w ofercie producentów. Takie spojlery są też dedykowane dla danego modelu auta, więc propozycja dla Volkswagena Golfa nie będzie pasowała do Hondy Civic czy Opla Astry.

Jeżeli pominiemy popularność, a powiemy o najbardziej pożądanych przez tunerów spojlerach, bez wątpienia na pierwszy plan wysuwają się repliki lub oryginały z najmocniejszych wersji konkretnych modeli aut.

Zwraca się też uwagę na renomowanych tunerów zagranicznych. Do samochodów japońskich szuka się takich producentów, jak Spoon, Mugen, Nismo. Wśród europejskich aut poszukiwaną propozycją są części marek Rieger, Zender, ABT.

Dla aerodynamiki mają niewielkie znaczenie

Większość spoilerów samochodowych, używanych do tuningu optycznego, nie będzie miała wielkiego znaczenia dla aerodynamiki i przyczepności samochodu.

Przedni spoiler może poprawić docisk przedniej osi, a ten zamontowany na klapie bagażnika tylnej. 

Zobacz też: Układ wydechowy - jego tuning to lepsze brzmienie i osiągi

Ceny

Wszystkie rodzaje spojlerów: na klapę bagażnika, dokładki zderzaków i nakładki progowe (w tym ostatnim przypadku podajemy ceny za komplet) są w podobnych cenach.

Różnice w cenach wynikają z zastosowanych materiałów:
- laminatowe: kosztują od 100 zł w górę i trudno określić górną granicę,
- wyroby z ABS-u i termoplastyczne: zapłacimy za nie od 200 zł,
- produkty z kompozytów: to największy wydatek - od 400 do nawet kilku tysięcy złotych za element.

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Spoilery samochodowe to podstawa tuningu auta. Fotoporadnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości