Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Spór o obwodnicę Trójmiasta

Data publikacji: Autor: Tomasz Falba - Dziennik Bałtycki

Fot. Adam Warżawa: Samorządowcy i GDDKiA kłócą się o budpowę obwodnicy, a kierowcy stoją w korkach.

Kto ma zbudować obwodnicę północną Trójmiasta? Samorządowcy mówią, że państwo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), że samorząd. Tracą kierowcy, bo muszą stać w korkach.

 

O budowie obwodnicy północnej Trójmiasta mówi się od lat sześćdziesiątych. Droga ta ma być przedłużeniem obecnej obwodnicy Gdańska, Sopotu i Gdyni. Omijając od północy Rumię i Redę dochodzić ma do drogi wojewódzkiej nr 216 (Reda-Władysławowo) i krajowej Fot. Adam War¿awa: Samorz±dowcy i GDDKiA k³óc± siê o budpowê obwodnicy, a kierowcy stoj± w korkach. „szóstki” (Trójmiasto-Szczecin).

 

Po wybudowaniu byłoby to bardzo ważne połączenie. To właśnie głównie tą drogą jeździliby w sezonie, na plaże Półwyspu Helskiego, turyści z całej Polski. Dzięki temu odkorkowałoby się skrzyżowanie "szóstki" z „dwieście szesnastką" w Redzie i kierowcy nie musieliby stać tam w wielogodzinnych korkach.

 

Szacuje się, że budowa obwodnicy północnej Trójmiasta kosztować będzie około 500 mln złotych. Jak się okazuje, to właśnie cena jest główną przeszkodą, dla której droga ta nie może powstać. Trwa bowiem spór o to, kto miałby wyłożyć tak ogromne pieniądze.

W planowanie budowy obwodnicy zaangażował się samorząd województwa. Powstało nawet studium jej przebiegu. Samorządowcy chcą jednak, aby droga ta została zaliczona do krajowych, a jej realizacją zajęła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Zgodnie z ustawą o drogach publicznych obwodnice dużych aglomeracji są drogami krajowymi - wyjaśnia Włodzimierz Kubiak, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. - Dziwię się, że GDDKiA nie chce tego uznać.

GDDKiA także powołuje się na ustawę o drogach publicznych. Tyle tylko, żeby udowodnić, że budowa obwodnicy to nie jej sprawa. Zdaniem Franciszka Rogowicza, dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA, obwodnica nie może być drogą krajową, bo po wybudowaniu nie będzie spełniać norm przewidzianych dla tego typu szos.

- Takie normy spełnia natomiast trasa lęborska, która połączy Lębork z Gdańskiem - mówi Rogowicz. - I to jej budowa jest dla nas w tej chwili najważniejsza.

 

Samorządowcy nie zamierzają jednak składać broni. Budowę obwodnicy północnej Trójmiasta wpisali na razie do programu rozwoju dróg wojewódzkich. Chcą aby powstała w latach 2009-2015.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości