Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Sprawdź olej przed podróżą

Data publikacji: Autor: (ip) źródło: Shell

Fot. Shell Niezależnie od tego w jak długą trasę się wybieramy, każdy przygotowuje się pieczołowicie do wyjazdu, sprawdzając m.in. stan swojego samochodu. Warto pamiętać także o oleju w silniku.

Niezależnie od tego w jak długą trasę się wybieramy, każdy przygotowuje się pieczołowicie do wyjazdu, sprawdzając m.in. stan swojego samochodu. Warto pamiętać także o oleju w silniku .

Fot. Shell Zanim wyruszymy w drogę warto sprawdzić kilka podstawowych rzeczy w naszym samochodzie. Nikt z nas nie lubi niespodzianek w trakcie podróży, dlatego na tydzień lub najpóźniej na kilka dni przed wyjazdem warto dokonać przeglądu auta.

CZYTAJ TAKŻE

Dlaczego warto wymieniać olej w serwisie?

Pamiętaj o kontroli i wymianie oleju


Olej silnikowy pełni kilka bardzo ważnych funkcji w silniku samochodu. Smaruje wszystkie ruchome elementy, ułatwiając ich poruszanie się oraz zmniejsza tarcie między nimi. Chroni je przed zużyciem, rdzewieniem czy korozją zapewniając tym samym długi okres eksploatacji. Chłodzi silnik samochodu odprowadzając ciepło z poruszających się części. Zapewnia czystość powierzchni smarowanych usuwając szlamy, nagary i laki, które zmieniają właściwości fizyko-chemiczne oleju. Pozwala również na łatwy rozruch wszystkich zespołów w każdej temperaturze otoczenia. Aby dokonać prawidłowej kontroli poziomu oleju w misce olejowej należy ustawić samochód na równym podłożu. Jeśli wcześniej jechaliśmy autem, należy odczekać minimum 5 minut wówczas olej zdąży spłynąć do miski olejowej.

Poziom oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu. Informacje o jego lokalizacji znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu, jednak w większości  pojazdów bagnet można łatwo rozpoznać po kolorowym uchwycie. Poziom oleju wskazany na bagnecie powinien znajdować się między znakiem MIN i MAX. Każdy silnik zgodnie z normami może "pobierać" olej (nawet do 1 l na 1000 km). Jeśli bagnet wskazuje poziom Fot. Shell znacznie poniżej MIN jest to dla nas poważny sygnał ostrzegawczy, że dalsza jazda może się zakończyć zatarciem silnika i należy dokładnie zbadać tego przyczynę. Poziom oleju w okolicach MIN, wskazuje, że konieczne jest uzupełnieni poziomu oleju silnikowego. Potrzebną do uzupełnienia ilość oleju należy wlewać powoli, co jakiś czas sprawdzając jego poziom na bagnecie. Poziom oleju uważamy za właściwy, gdy osiągnie około 2/3 odległości między znakami MIN, a MAX" - podpowiada Andrzej Tippe, ekspert firmy Shell Helix.


Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, równie niebezpiecznym jak jego niedobór. Zbyt wysoki poziom oleju w zimnej misce olejowej może spowodować, że po rozgrzaniu silnika jego objętość na skutek rozszerzalności będzie zbyt duża, co może prowadzić do zniszczenia uszczelnień i wycieków. Nadmiar oleju wydmuchiwany do układu wydechowego może dopalać się w katalizatorze, powodując jego częściową dezaktywację. Jeżeli poziom oleju bardzo szybko osiąga poziom MAX może to oznaczać, że do miski olejowej przedostaje się paliwo (np. w trakcie regeneracji filtra DPF w silniku Diesla), a rozcieńczony olej może być przyczyną "zatarcia". Wzrost poziomu oleju do MAX występuje również w przypadku stosowania niektórych "tanich" paliw. Następstwem tego jest znaczne zgęstnienie zawartości miski olejowej, co wskutek złej cyrkulacji i smarowania może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Właściwości oleju pozwalają, na prawidłowe funkcjonowanie silników samochodów w każdych warunkach. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz jego systematyczna wymiana, ponieważ przepracowany olej nie spełnia swoich funkcji i może być przyczyną awarii oraz złej pracy silnika.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • grupa54

    http://olejeismary.blog.onet.pl/

  • krzych1-b (gość)

    Jaki powinienem zastosować olej w silniku i skrzyni biegów, po przebiegu samochodu ( VOLVO 460 1,9 TDI 95r.) około 290 tyś km? Dodam tylko , że regenerowałem głowicę i po zalaniu MOBIL 10W40 ,"zjadło" mi oleju do połowy stanu. Może ktoś poradzić? krisbg@onet.pl

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości