Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

SPRAWDŹ PODUSZKĘ

Data publikacji: Autor: Michał Głombiowski

 Niepewne bezpieczeństwo

Tylko w autoryzowanym serwisie możemy
montować poduszki powietrzne i sprawdzać,
czy są one sprawne.
Fot. Robert Kwiatek

Rzeczoznawcy techniki samochodowej i przedstawiciele autoryzowanych serwisów zgodnie odradzają zakupy używanych poduszek powietrznych z ogłoszenia lub na giełdzie. Specjaliści radzą też - kupując używany samochód mający w wyposażeniu poduszki gazowe odwiedźmy autoryzowany serwis w celu sprawdzenia działania systemu bezpieczeństwa. Często zdarzają się nieuczciwe próby sprzedania samochodu wyposażonego tylko w atrapę airbaga lub z niesprawnym systemem wyzwalania poduszek gazowych (lampki kontrolne sygnalizujące nieprawidłowe działanie są często w takim wypadku wyłączane). Chcąc mieć realne poczucie bezpieczeństwa podczas użytkowania auta przeprowadźmy wcześniej badanie w serwisie, które da nam pewność, że cały układ jest sprawny. Koszt tego typu analizy waha się w wysokości 100 - 200 złotych.

Sprzedający poduszki powietrzne na giełdzie samochodowej specjalnie się z tym nie afiszują. Wystarczy jednak zapytać o możliwość ich kupna, a okazuje się, że nie ma z tym żadnego problemu. Jeszcze więcej ofert znajdziemy w Internecie. Zanim jednak damy się skusić namowom sprzedającego, zastanówmy się, czy warto ryzykować swoje bezpieczeństwo.

Dostępne na giełdach samochodowych poduszki gazowe, zwane popularnie airbagami, wyglądają zwykle całkiem atrakcyjnie, a ich dobry stan i niewysoką cena często skłania do zakupu. Okazuje się jednak, że zdobyte w ten sposób poczucie bezpieczeństwa jest bardzo złudne, a specjaliści ostrzegają, że montaż niewiadomego pochodzenia poduszki gazowej może przynieść więcej szkody niż pożytku.

W przypadku poduszek gazowych wymontowanych z innych samochodów nie znamy historii kupowanego wyposażenia. Poduszka taka mogła być zamoczona, przechowywana w niesprzyjających warunkach, a nawet wymontowana z rozbitego już auta. Nie ma możliwości prawidłowej oceny takiego wyposażenia, a podczas eksploatacji samochodu z zamontowanym "giełdowym" airbagiem nie mamy żadnej pewności, że w sytuacji kryzysowej zadziała on zgodnie z oczekiwaniami

Marek Styp-Rekowski, dyrektor Biura Ekspertów Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego REKMAR w Gdańsku
- W samochodzie możemy wyróżnić pewne grupy podzespołów o różnym znaczeniu dla jego bezpiecznej eksploatacji. Airbagi należą do grupy tych najważniejszych, a oszczędzanie na systemie bezpieczeństwa jest rzeczą, którą stanowczo odradzam. Sprzedawane na giełdach i poprzez ogłoszenia poduszki gazowe często bywają uszkodzone. Bez specjalistycznej analizy nie da się ocenić, czy wyposażenie takie jest sprawne, w jakich warunkach było wcześniej przechowywane, czy wszystko jest z nim w porządku. Decydując się na jej montaż ryzykujemy własne bezpieczeństwo.
Producenci samochodów nie przewidują detalicznej sprzedaży wyposażenia, które wymaga specjalistycznego montażu. Dlatego oficjalnie rozprowadzane airbagi dostępne są tylko w stacjach serwisowych i oferowane wraz z fachowym montażem i gwarancją.

Wymiana poduszek gazowych
Po bliższym przyjrzeniu się instrukcji samochodu wyposażonego w airbagi często możemy stwierdzić, że producent zaleca ich wymianę po określonym czasie. Zwykle jest to okres 10 - 15 lat, a konieczność dokonania wymiany podyktowana jest obawą o sprawność działania systemu wyzwalania poduszek po tak długim okresie. Pracownicy warsztatów samochodowych przyznają jednak, że niezwykle rzadko spotykają się z prośbą kierowców o wymianę airbagów ze względu na ich wiek. Operacja taka jest kosztowna i w wypadku samochodów wyposażonych w kilka airbagów może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Na szczęście producenci nowych samochodów odchodzą powoli od podobnych zaleceń. Dobrą wiadomością jest też to, ze airbagi nie wymagają dodatkowych zabiegów konserwacyjnych, chociaż dla pewności warto co jakiś czas przeprowadzić w wyspecjalizowanym serwisie kontrolę ich działania.

Uwaga na lampkę kontrolną
Samochody wyposażone w poduszkę gazową posiadają na desce rozdzielczej specjalne lampki kontrolne. Pamiętajmy, że pojawienie się jakiejkolwiek sygnalizacji ostrzegawczej jest wyraźnym znakiem, że z systemem chroniącym nasze bezpieczeństwo jest coś nie tak. Nie ma znaczenia, czy lampka zapala się, na przykład, tylko na moment i tylko w niektórych sytuacjach. Pojawienie się tego typu sygnalizacji powinno skłonić nas do wizyty w warsztacie i przetestowania sprawności całego systemu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • kasia (gość)

    macie zupelna racje. tylko szkoda ze nasze społeczeństwo jest takie naiwne

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości