Sprowadzamy mniej samochodów używanych. Wolimy auta z salonu

Bartosz Gubernat
Sprowadzamy mniej samochodów używanych. Wolimy auta z salonu
Sprowadzamy mniej samochodów używanych. Wolimy auta z salonu
Polscy kierowcy przywożą coraz mniej używanych samochodów z Zachodu. – Coraz częściej szukamy aut kupionych w krajowych salonach i serwisowanych w tutejszych warsztatach – przekonują sprzedawcy.
Sprowadzamy mniej samochodów używanych. Wolimy auta z salonu
Sprowadzamy mniej samochodów używanych. Wolimy auta z salonu

Aktualny raport z rynku samochodów używanych opublikował właśnie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jego specjaliści wzięli pod lupę dane Ministerstwa Finansów, na temat liczby samochodów sprowadzanych do Polski z krajów Unii Europejskiej.

Rynek samochodów używanych się nasycił

Jak wynika z analizy, w stosunku do rekordowego 2008 roku, kiedy przywieźliśmy do kraju ponad 1,1 mln aut, w ubiegłym roku wynik był o prawie 400 tys. samochodów niższy.

- Spadek widać też w porównaniu wyników z marca tego i ubiegłego roku. Tym razem wynik jest gorszy o 17 proc. Z czego to wynika? Ludzie mają mniej pieniędzy, paliwa są coraz droższe a i z jakością tych aut bywa różnie - mówi Wojciech Drzewiecki, szef SAMARU.

Marek Rak, kierownik największej na Podkarpaciu rzeszowskiej giełdy samochodowej nie jest zdziwiony wyliczeniami Ministerstwa Finansów.

zobacz także Średnie ceny używanych samochodów na giełdzie w Rzeszowie
- Kiedy weszliśmy do Unii Europejskiej Polacy przywozili na handel praktycznie wszystko, co jeździło. Teraz jest zupełnie inaczej. Starych, zniszczonych aut nikt już nie kupuje. Dlatego handlarze stawiają na jakość, a nie ilość. Kto myśli inaczej, prędzej czy później zostaje z parkingiem pełnym wraków, których nikt nie chce kupić. A w końcu wypada z rynku – podkreśla Rak.

Wolimy nowe auta, kupione w kraju

Jak obserwują pracownicy giełdy, najbardziej chodliwym towarem są auta kupione w polskich salonach, z pewną historią serwisową, które zazwyczaj są droższe od tych importowanych.

– Za cenę świętego spokoju warto jednak dopłacić różnicę – przekonuje Jarosław Prus, sprzedawca samochodów używanych w rzeszowskim Auto-Resie.

zobacz także Oszukiwanie na przebiegu, jak rozpoznać auto z cofniętym licznikiem?
Zmiany w preferencjach kierowców potwierdzają także urzędnicy rejestrujący auta.

- Podczas gdy liczba sprowadzanych samochodów używanych spada, rejestrujemy coraz więcej nowych samochodów. Ludzie coraz częściej kalkulują. Niejednokrotnie wolą kupić mniejsze, miejskie auto w salonie, niż duże, ale używane. Zwłaszcza, że rabaty u dealerów są teraz bardzo wysokie – tłumaczy Krzysztof Wadiak, dyr. Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Rzeszowa.

Jego słowa potwierdzają specjaliści Samaru, którzy wyliczyli, że w stosunku do lutego w marcu sprzedaż nowych aut wzrosła o 25 proc. i wyniosła aż 27 tysięcy sztuk.

Import używanych samochodów osobowych:

Marka - Marzec 2011 - Marzec 2010
Volkswagen - 10562 - 13623
Opel - 7297 - 9461
Renault - 6008 - 6709
Ford - 5522 - 6586
Audi - 4490 - 5661
Seat - 2755 - 3018
Peugeot - 2714 - 2884
BMW - 2505 - 2901
Toyota - 2230 - 2666
Mazda - 2194 - 2387
Mercedes - 2153 - 2496
Citroen - 2043 - 2175
Fiat - 1642 - 1784
Skoda - 1149 - 1333
Nissan - 1112 - 1449
Dane: IBRM Samar

Jak informuje Samar, najwięcej – 47,16 proc. importowanych pojazdów ma powyżej 10 lat. 44,06 proc. stanowią auta w wieku 4-10 lat. Samochody do 4 lat to zaledwie 8,79 proc. tegorocznego importu.

Bartosz Gubernat


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty