Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Sprzedaż aut 2019. Te nowe modele kupują Polacy

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com Liczba rejestracji w styczniu 2019 r. była zbliżona do osiągniętej rok wcześniej co może wskazywać, że rynek samochodów osobowych i lekkich dostawczych stabilizuje się.

Mimo iż tempo wzrostu (+0,6% r/r) nie było imponujące, to w ostatnim miesiącu zarejestrowano 51 334 szt. licząc razem samochody osobowe i dostawcze (do 3,5t). O pozytywnym rezultacie całej grupy zadecydował wzrost wśród samochodów dostawczych (+9,1% r/r). Wśród samochodów osobowych - zasadniczej części (90%) całej grupy odnotowaliśmy utrzymanie rezultatu (-0,3% r/r) ze stycznia ub.r.

W grupie samochodów osobowych w styczniu 2019r. zarejestrowano 45 927 szt. czyli o 154 szt. mniej niż w styczniu 2018 (-0,3%) a jednocześnie 537 szt. więcej niż w grudniu ub. roku.

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 17,2 tys. szt. ze spadkiem o 4,7% r/r i tradycyjnie poprawiając rezultat grudnia ub. roku o blisko 5,5 tys. szt.. Udział tej grupy klientów wyniósł 37,3% i był niższy ( -1,7 pkt. proc.) niż rok wcześniej ale wyższy niż w grudniu o 11,6 pkt. proc.

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w styczniu 2019 r. 28,8 tys. samochodów, blisko 690 szt. (+2,4%) więcej niż w styczniu ub.r. Rezultat ten był niższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 2,7 tys. szt. Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W styczniu stanowiły 43% rynku (68,7% wśród nabywców instytucjonalnych) podczas gdy rok wcześniej zajmowały 44,3%.

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 40,8 tys. nowych rejestracji (-0,1%) i utrzymały osiągnięty przed rokiem udział w rynku (88,8% wobec 88,6%). W porównaniu do ostatniego grudnia zajęły o 6 pkt. proc. więcej. Liczba samochodów marek premium wyniosła 5,2 tys. szt. i była niższa niż rok wcześniej o 1,9%. W porównaniu do grudnia ub. r. miał miejsce spadek o 34,1% (-2,7 tys. szt.).

Zobacz także: Prawo jazdy. Będą kolejne zmiany

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano niemal 2,0 tys. hybryd (+4,7% r/r) oraz 73 szt. z napędem elektrycznym (-38,7%). Wśród nich znalazły się 40 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 33 szt. hybrydy plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 72,9% rynku a z dieslem 21,1%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 71,4% i 22,4%.

W styczniu 2019 r. liderem rynku niezmiennie była Skoda i zarejestrowała 6 325 szt. notując 7,8% spadek sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego. Drugi był Volkswagen (5 326szt. +24,4%). Trzecie miejsce należało do marki Toyota (4 946 szt. -9,9%). Czwarte zajął Opel (3 303 szt.;-2,1%), Na piątym miejscu tym razem była Kia (2 713 szt.+9,1 %), którao 1 pozycję poprawiła swoją lokatę w stosunku do stycznia zeszłego roku ale aż o sześć w stosunku do grudnia ub.r. Drugą piątkę otworzyła Dacia (2 581 szt. +42,3%). Siódma pozycja w rankingu należała do Forda (2 414 szt. -12,4%). Kolejne miejsca przypadły markom: Hyundai (2 284 szt. +5%), Renault (1 896 szt. +0,9%), Mercedes-Benz (1 571 szt. +2,6% ).

W ogólnym rankingu modeli, w styczniu 2019 r. na pierwszym miejscu Skoda Octavia (2 110 szt. ) ze znaczną przewagą nad drugim Yarisem (1 656 szt.) i trzecią Fabią (1 526 szt. ). Czwarta była Astra z wynikiem 1 402 szt. Piąta pozycja należała do Golfa (1 346 szt.). Drugą piątkę otworzyła Skoda Rapid z wynikiem 1 001 szt.

W styczniu 2019 roku w grupie nabywców indywidualnych zarejestrowano 17,2 tys. szt. , było to o 0,8 tys. szt. mniej niż w styczniu ubiegłego roku. Pozycję leadera straciła Toyota (2 173 szt.) na rzecz Skody (2 425 szt.; +1,2%), druga Toyota zmniejszyła rejestracje wśród klientów indywidualnych -22,6% r/r. Na trzecim podobnie jak rok wcześniej był Opel (1 499; -4,%). Na czwarte awansował Volkswagen (1 451; +13,5%) – przed rokiem zajmował szóste miejsce. Z piątą lokatą była Kia (1 339; -7,5%) a za nią Hyundai(1 393; -3,9%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w styczniu była Toyota Yaris (979; -1,3%), Na drugim miejscu Fabia (771:-21,5 %). Trzecia pozycja należy do Fiata Tipo (626szt. +28,0% ), który zyskał 1 pozycję w stosunku do sytuacji przed rokiem. Największym skokiem w klasyfikacji w pierwszej 10. może się poszczycić czwarta Skoda Rapid (532; +48,2%), która awansowała aż o 8 pozycji w stosunku do roku ubiegłego. Na piątej pozycji tym razem Corsa (530 szt.; +17,5%), który zyskała 2 pozycje. Kolejne miejsce należy do Tucsona (513; +11,3%), a następna była Octavia (499: +3,3%), a za nią Dacia Duster (472; +36,8%).

Do firm rejestrujących na regon dostarczono w styczniu 28,8 tys. szt. (+2,4%; +0,7 tys. szt.).

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (3 900; -12,7%; udz. 13,6%), drugi Volkswagen (3 875; +29,0%; udz. 13,5%). Trzecia jest Toyota (2 773; +3,4%; udz. 9,6%). Następny w rankingu jest Ford (1 915; -10,4%) a za nim Opel (1 804; -0,5%). Drugą piątkę otworzyła Dacia (1 427; +36,7%) a za nią Mercedes-Benz (1418; +6,6%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych w styczniu br. była Octavia (1 611; +2,4%). Następny Golf (1 011; +22,2%) po awansie na przestrzeni roku o dwie pozycje. Na trzecim podobnie jak przed rokiem jest Astra (960; +11,5%). Na czwartym Focus (832; +12,7%). Pierwsza piątkę zamknęła Fabia (755; -42,6%).

Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - styczeń 2019

Pozycja Model  
 
2019 2018 Zmiana % r/r Zmiana poz r/r
   
Ogółem Udział % Ogółem Udział %    
       
1 Toyota Yaris 979 5,7% 992 5,5% -1,3% 0
2 Skoda Fabia 771 4,5% 982 5,5% -21,5% 0
3 Fiat Tipo 626 3,6% 489 2,7% 28,0% 1
4 Skoda Rapid 532 3,1% 359 2,0% 48,2% 8
5 Opel Corsa 530 3,1% 451 2,5% 17,5% 2
6 Hyundai Tucson 513 3,0% 461 2,6% 11,3% 0
7 Skoda Octavia 499 2,9% 483 2,7% 3,3% -2
8 Dacia Duster 472 2,8% 345 1,9% 36,8% 6
9 Opel Astra 442 2,6% 624 3,5% -29,2% -6
10 Kia Sportage 437 2,5% 349 1,9% 25,2% 3
11 Dacia Sandero 421 2,5% 242 1,3% 74,0% 11
12 Volkswagen Polo 382 2,2% 93 0,5% 310,8% 48
13 Toyota Aygo 337 2,0% 385 2,1% -12,5% -3
14 Volkswagen Golf 335 2,0% 388 2,2% -13,7% -5
15 Volkswagen Tiguan 286 1,7% 161 0,9% 77,6% 21
16 Renault Clio 284 1,7% 275 1,5% 3,3% 3
17 Hyundai I20 271 1,6% 375 2,1% -27,7% -6
18 Toyota C-HR 269 1,6% 265 1,5% 1,5% 2
19 Toyota Auris 246 1,4% 409 2,3% -39,9% -11
20 Mazda CX-3 233 1,4% 162 0,9% 43,8% 15
RAZEM 1-20 8 865 51,69% 8 290 46,07% 6,9%
Pozostałe
8 286 48,31% 9 703 53,93% -14,6%
RAZEM
17 151 100% 17 993 100% -4,7%

Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości