Sprzedaż aut podczas pandemii. Rejestracje samochodów osobowych w listopadzie 2020 r. Efekt fali wyprzedaży?

Stanisław Rochowicz / SAMAR
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych spadła w listopadzie 2020 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była zaś wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2020 roku). Skumulowana liczba rejestracji po jedenastu miesiącach 2020 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2019 roku.Fot. 123RF
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych spadła w listopadzie 2020 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była zaś wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2020 roku). Skumulowana liczba rejestracji po jedenastu miesiącach 2020 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2019 roku.Fot. 123RF
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych spadła w listopadzie 2020 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była zaś wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2020 roku). Skumulowana liczba rejestracji po jedenastu miesiącach 2020 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2019 roku.

W listopadzie liczba zarejestrowanych pojazdów była niższa wobec rezultatów osiągniętych w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Obserwowany spadek listopadowych rejestracji, liczonych rok do roku, to z jednej strony efekt wysokiej bazy (czyli rezultatu osiągniętego w listopadzie 2019 roku), z drugiej – nadal odczuwanego, negatywnego wpływu pandemii koronawirusa na rynek sprzedaży nowych samochodów.

Jednocześnie, ostatnie miesiące roku to okres tradycyjnych wyprzedaży samochodów z kończącego się roku. Obecne wyprzedaże te wiążą się również z faktem, iż z początkiem przyszłego roku wchodzi w życie nowa norma Euro 6d FCM, zobowiązująca producentów do wyposażania samochodów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Pojazdy, które nie są w nie wyposażone, nie będą mogły być już rejestrowane.

Listopadowe rejestracje były zgodne z miesięcznymi przewidywaniami IBRM SAMAR. Według prognozy IBRM SAMAR, sprzedaż w całym 2020 roku samochodów o DMC do 3,5T wyniesie w Polsce ok. 425 tys. samochodów osobowych aut oraz 58 tys. pojazdów dostawczych. Prognoza IBRM SAMAR na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 467 tys. szt. (wzrost o 9,9%), dla nowych samochodów dostawczych - 63 tys. szt. (wzrost o 8,6%).

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2020 roku zarejestrowano w Polsce 47 598 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 6,26% (-3 178 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 4,60% (+2 094 szt.) więcej niż w październiku 2020 roku. Dane skumulowane (428 572 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 24,20% (-136 817 szt.).

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia - o 36,12%.

Około 9,24% aut (4 400 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w listopadzie 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to spadek wobec poprzedniego miesiąca.

Poziom reeksportu w porównaniu do listopada 2019 wzrósł o 16,46%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w listopadzie 2020 roku wchłonął niecałe 43,2 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej nie wszystkie dane były dostępne.

Sprzedaż aut. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2020 r. zarejestrowano w Polsce 41 677 samochodów osobowych, o 8,15% (-3 700 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 4,02% (+1 610 szt.) więcej niż w październiku 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce dotychczas 376 864 samochodów osobowych, o 25,09% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-126 242 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła październik 2020 rok na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 88 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (113 samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (161 szt. na 1000 mieszkańców) oraz Słowenia (240 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w październiku 2020 roku (ostatnie dostępne dane) 196 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w listopadzie br. ok. 4 400 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 37,3 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 10,55%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy.

W listopadzie 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 24,0%. Udział firm osiągnął poziom 76,0%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 31 656 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 72,0%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 4 400 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Jedna z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowała wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku: Audi o 14,15%, pozostałe marki zanotowały spadek w tym największy - Opel, o 57,68%.

Sprzedaż aut. Kto liderem?

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 54 311 aut tej marki, o 3,79% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 14,41%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 51 001 szt., o 18,15% mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,53%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 32 150 samochodów, o 34,87% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,53%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 574 szt., o 19,21% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,72%. Na piątej pozycji znalazło się Renault. W 2020 r. zarejestrowano dotychczas 18 508 aut tej marki, o 25,81% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w rynku wyniósł 4,91%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku jest Skoda Octavia (16 813 szt.; -9,60% r/r), za którą uplasowała się Toyota Corolla (15 516 szt.; -12,02% r/r) oraz Toyota Yaris (13 745 szt. +11,24% r/r), następnie Dacia Duster (11 305 szt.; -20,91/r), a za nią Skoda Fabia (11 174 szt.; -30,25% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (7 244 szt.; +16,90%), na drugim miejscu - Dacia Duster (5 224 szt.; -39,83%), na trzecim Toyota Corolla – (3 681 szt.; -24,12%), na czwartym – Skoda Fabia (2 987 szt.; -40,47%), a na piątym – Toyota RAV4 (2 974 szt.; +52,04%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Skoda Octavia (13 923 szt.; -7,81%). Na drugim miejscu jest Toyota Corolla (11 835 szt.; -7,43%), na trzecim Skoda Fabia (8 187 szt.; -25,59%), czwartym – Toyota Yaris (6 501 szt.; +5,55%), piątym – Dacia Duster (6 081 szt.; +8,36%).

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty