Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż aut. Te samochody najchętniej kupowali Polacy w lutym 2022 roku

Mariusz Michalak
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w lutym 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (stycznia 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dwóch miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

Rynek nowych samochodów w Polsce

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, drugim miesiącu 2022 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca 2021 roku, był natomiast wyższy wobec poprzedniego miesiąca (stycznia 2022 roku). To ósmy z rzędu spadek sprzedaży r/r. 

Rynek motoryzacyjny boryka się z trudną sytuacją już od prawie dwóch lat. Początek 2022 roku nie wniósł niestety niczego optymistycznego do obrazu krajowego rynku motoryzacyjnego. Do kwestii pandemii COVID-19, dostaw mikroprocesorów, czy zaburzeń w łańcuchu dostaw, które spowodowały ograniczenie dostępności aut w 2020 i 2021 roku, dochodzi obecnie galopujący wzrost kosztów utrzymania i kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, a także, od niedawna, wojna za naszą wschodnią granicą, która wpływa na rosnącą niepewność dotyczącą przyszłości.

Prognoza IBRM SAMAR, przygotowana pod koniec ubiegłego roku i wskazująca na możliwość wzrostu sprzedaży aut w ciągu całego 2022 roku na poziomie około 5% będzie musiała zostać zweryfikowana. Niestety, wiele wskazuje na to, że wynik na koniec roku może być niższy od zakładanego.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lutym 2022 roku zarejestrowano w Polsce 38 764 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 10,94% (-4 764 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 15,81% (+5 292 szt.) więcej niż w styczniu 2022 roku. Dane skumulowane (72 236 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 10,17%  (-8 179 szt.).

Pięć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała KIA – o 46,46%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Volkswagen, o 38,07%.

Rynek nowych samochodów osobowych w lutym 2022 roku

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lutym 2022 r. zarejestrowano w Polsce 33 541 samochodów osobowych, o 11,16% (-4 214 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 15,75% (+4 564 szt.) więcej niż w styczniu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 62 518 samochodów osobowych, o 10,72% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-7 503 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła styczeń 2022 roku na 8. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. 

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 8 szt., plasuje Polskę dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (12 samochodów na 10 000 mieszkańców), Czechy (16 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (22 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w styczniu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 17 zarejestrowanych samochodów na  10 000 mieszkańców. 

W lutym 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,3%. Udział firm osiągnął poziom 69,7%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 23 375 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 68,8%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - KIA o 46,54%, największy spadek zanotował Volkswagen, o 39,52%. 

Rynek nowych samochodów osobowych. Kto liderem? 

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 12 258 aut tej marki, o 1,87% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,61%. Na pozycji wicelidera znalazła się KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 341 szt., o 46,54% więcej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 10,14%. Na trzecim miejscu uplasowała się Skoda. Klienci czeskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 5 514 samochodów, o 37,72% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,82%. Na czwartej pozycji był Hyundai, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 181 szt., o 33,88% więcej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,69%. Na piątej pozycji jest Volkswagen. W 2022 r. zarejestrowano 3 808 aut tej marki, o 39,52% mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,09%. 

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku była dotychczas Toyota Corolla (2 794 szt.; +2,68% r/r), za którą uplasowała się Toyota RAV4 (1 830 szt.; +72,15% r/r) oraz Skoda Octavia (1 530 szt. -32,36% r/r), następnie KIA ceed (1 144 szt.;+140,84/r), a za nią Toyota Yaris (1 130 szt.; -20,20% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (1 162 szt.; -33,71%), na drugim miejscu – Dacia Sandero (974 szt.; +423,66%), na trzecim - Kia Sportage (936 szt.; +17,59%), na czwartym – Hyundai Tucson (854 szt.;+33,23%), a na piątym Toyota RAV4 – (801szt.; +54,93%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (2 794 szt.; +2,68%). Na drugim miejscu jest Toyota RAV4 (1 830 szt.; +72,15%), na trzecim Skoda Octavia (1 530 szt.; -32,36%), czwartym KIA Ceed – (1 144 szt.; +140,84%), a na piątym – Toyota Yaris (1 130 szt.; -20,20%). 

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR,

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty