Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Sprzedaż aut w kryzysie

Data publikacji: Autor: (ms)

Polski Rynek Motoryzacyjny w 2001 r.

Sprzedaż samochodów osobowych w ubiegłym roku zamknęła się liczbą 327 251 sztuk, o 151 488 sztuk mniej (-31,64 %) w stosunku do roku 2000.

Natomiast odnosząc bieżący wynik do roku 1999, można stwierdzić, że sprzedaż samochodów osobowych w Polsce zmniejszyła się o prawie 50 %. Aktualny rozwój sytuacji, stawia Polskę w czołówce krajów notujących największy spadek sprzedaży. Jeżeli wziąć pod uwagę wielkość spadku, Polska znalazła się w Europie na niechlubnej pierwszej pozycji.

Polscy producenci
Obserwowany od miesięcy kryzys polskiego ryku motoryzacyjnego, w największym stopniu dotknął polskich producentów. Spadek sprzedaży samochodów wyprodukowanych w kraju w ciągu całego roku 2001, osiągnął poziom 52 %.

U importerów lepiej
Z punktu widzenia rynku, sytuacja importerów przedstawia się zdecydowanie lepiej. Jednak i w tym przypadku ostateczny obraz nie wygląda tak różowo. Wielu importerów przeżywa olbrzymie kłopoty, Niektórzy z nich znajdują się na skraju zapaści ekonomicznej. Rosnąca sprzedaż nie zawsze przecież oznacza zyski. Czasem jest ona jedynie efektem wysokich nakładów poniesionych na promocje, których jedynym celem jest minimalizacja potencjalnych strat  w przyszłości. Niemniej jednak, w porównaniu z 2000 rokiem, sprzedaż wszystkich samochodów importowanych spadła o zaledwie 0,5 %.

Import indywidualny
Ilość samochodów używanych sprowadzanych do Polski z miesiąca na miesiąc wzrastała. Tego zjawiska nie zahamowało wprowadzenie na początku roku ograniczeń. Po kwietniowym, z oczywistych względów, załamaniu importu samochodów używanych (spadek o 69 % w stosunku do marca 2000 r.), grudniowy poziom importu, wyniósł 20 153 sztuki i po raz pierwszy w historii ostatnich lat polskiego rynku motoryzacyjnego, przekroczył poziom sprzedaży samochodów nowych. Analitycy przewidują, że w tym roku sprowadzimy do Polski ok. 200 tys. używanych aut.

Jest źle
Atmosfera panująca wokół polskiego rynku motoryzacyjnego jest niezmiennie bardzo zła. Spadająca sprzedaż wpływa bezpośrednio nie tylko na kondycję finansową producentów, ale także wielu importerów i całej sieci dealerskiej. Prowadzone akcje promocyjne, mające na celu stymulowanie sprzedaży, przyczyniają się również do znacznego spadku cen na rynku wtórnym, zniechęcając do wymiany samochodu, ograniczają tym samym rozwój rynku.

Kiepskie nastroje
Kiepskie nastroje konsumentów, związane z aktualnym stanem polskiej gospodarki, potwierdzane pesymistycznymi wypowiedziami przedstawicieli rządu, nie dają szans na dynamiczny rozwój polskiego rynku w roku bieżącym. Zapowiadane "zaciskanie pasa" również nie będzie sprzyjać przecież kupowaniu nowych aut.

Źródło: Samar

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości