Sprzedaż nowych aut. Znów rekordy w Polsce

Stanisław Rochowicz
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów od początku 2018 roku zarejestrowano 376 031 nowych samochodów osobowych, tj. o 18,1% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To już 41. miesiąc wzrostów sprzedaży.

W grupie samochodów osobowych w sierpniu 2018r. zarejestrowano 56 701 szt., oznacza to nieustanny wzrost od kwietnia 2015 r. (to już 41. miesiąc z rzędu). Po raz pierwszy w historii liczba rejestracji w sierpniu przekroczyła 56 tys. szt. Wspomniany rezultat jest o ponad 10,4 tys. ( +22,5%) wyższy niż ten osiągnięty w lipcu br. Dziennie rejestrowano średnio 2577 szt. pojazdów podczas, gdy w sierpniu rok wcześniej o 1 tys. mniej czyli 1568 szt.
Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 11,3 tys. szt. i było to więcej niż rok wcześniej o 19,7% i mniej niż w poprzednim miesiącu (lipcu) o 7%. Udział tej grupy klientów nieustannie maleje i wyniósł niespełna 20%. Był niższy zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca (wtedy osiągnął 26,2%), jak i do osiągniętego w sierpniu rok wcześniej ( - 7,4 punktów proc. ).

Instytucjonalni „rządzą”
Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w sierpniu br. 45,4 tys. samochodów (to prawie tyle ile zarejestrowano razem w grupie odbiorców indywidualnych i instytucjonalnych w lipcu br. (-0,9 tys. szt.). Wzrost w tej grupie wyniósł 81,1% rok do roku. Rok wcześniej zarejestrowano „tylko” 25,1 tys. samochodów w tej grupie nabywców. Teraz wystąpiła także duża zmiana wyników w porównaniu do poprzedniego miesiąca ( +11,3 tys., +33%). Udział klientów instytucjonalnych w całym rynku samochodów osiągnął 80,1% wobec 72,7% przed rokiem. Wśród klientów instytucjonalnych ważną grupę stanowili dealerzy lub inni sprzedawcy, którzy zarejestrowali prawie 29% samochodów w ostatnim miesiącu, tj. o 10 pkt. proc. więcej niż  cała grupa klientów indywidualnych. Jest to częściowo swoisty „zapas” i będzie wpływać na ograniczenie dynamiki wzrostu rejestracji w nadchodzących miesiącach.

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 2,4 tys. hybryd (+93,5%) oraz 98 szt. (+1,0%) z napędem elektrycznym. Wśród nich znalazło się 35 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 63 szt. hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 70,9% rynku a z dieslem 23,7%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 66,2% i 27,9%.

Liderzy rynku

Fot. Toyota
Fot. Toyota

W sierpniu 2018r. liderem rynku była Toyota która zarejestrowała 6 605 szt. tj. 100% więcej niż rok wcześniej. Druga pozycja należała do marki Volkswagen (6 397szt.; +80,2%). Dopiero trzecia była Skoda (5 924 szt.; +29,2%), która w ujęciu miesięcznym najczęściej zajmowała 1-sze miejsce na podium. Na czwartym miejscu bez zmiany - Opel (3 229 szt.) a na piątym, Seat, który potroił rejestracje w stosunku do sierpnia rok wcześniej (2 605 szt. +322,9%) i przesunął się o rekordowe 14 pozycji na liście rankingowej. Kolejną niespodzianką rankingu jest pozycja Mercedesa, który uplasował się na 7-mej pozycji  (2522 szt. +72,6%), rejestrując zaledwie o 46 szt. mniej samochodów niż Renault (2568 szt. +56,1%).
W ogólnym rankingu modeli, w sierpniu 2018r. na pierwszym miejscu, podobnie jak miesiąc wcześniej – pozostała Octavia (2 261 szt.). Drugi był Auris (1 910 szt.; +219,9%). Trzeci był Golf z wynikiem 1800 szt  Czwartą pozycję - co jest niespodzianką - zdobył Seat Leon (1 722 szt.; +448,4%). Piąta była Fabia (1 689szt.).

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

 
Co kupują nabywcy indywidualni?
Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 107,1 tys. szt. (+7,2%). Na pierwszym miejscu bez zmiany jest Toyota (14 298; +10,9%). Drugie miejsce podobnie, jak miesiąc wcześniej zajmuje Skoda (12 484; +13,0%) a na trzecim znalazł się Opel (8 433; -21,3%). Mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował spadek, jednak nadal utrzymuje się na podium. Czwarte miejsce należy do marki Kia (7 714; +10,6%) po awansie o jedną pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Volkswagen (7 656; -0,1%) i za nim dopiero Hyundai (7 124; +22,7%) mimo znacznego wzrostu.

Fot. Marek Perczak
Fot. Marek Perczak

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018r. pozostaje Yaris (4 485; +15,5%). Przesunął się w skali roku o jedno miejsce w górę. Drugie zajmuje Fabia (4 185; +11,9%). Jej dystans od pierwszego miejsca wynosi 300 szt. Udział obu pierwszych modeli wyniósł odpowiednio 4,2% i 3,9%. Trzecią pozycję mimo spadku w skali roku utrzymuje Astra (3 486; -16,2%). Na czwartej umocnił się Duster (3 484 szt.; +19,1%) a dopiero za nim jest Octavia (2 704; +20,9%) mimo awansu o 4 miejsca w skali roku a zaraz za nią Tipo (2 647; -9,3%). Auris (2 631; +4,9%) wyszedł na plus ale jest poza pierwszą piątką na 7. pozycji.

Co kupują nabywcy instytucjonalni?

Fot. Bogusław Korzeniowski
Fot. Bogusław Korzeniowski

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Pierwsza Skoda
(34 612; +16,8%; udz. 12,9%), drugi Volkswagen (32 716; +37,2%; udz. 12,2%). Trzecia jest Toyota (26199; +21,0%; udz. 9,7%). Następny w rankingu jest Ford (17 906; +11,1%) a za nim Opel (17 028; +30,2%). Drugą piątkę otwiera też bez zmiany Renault (13 923; +11,8%; udz. 5,2%) a za nim Mercedes-Benz (11 739; +28,9%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (12 137; +15,9%). Następna Fabia (8 954; +9,2%). Na trzecim utrzymuje się Golf (8 490; +20,6%) a na czwartym tuż za nim i podobnie jak rok wcześniej jest Astra (8 160; +26,0%). Focus jest po sierpniu piąty (7091; +22,4%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty