Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Sprzedaż nowych aut. Znów rekordy w Polsce

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

Fot. Newspress Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów od początku 2018 roku zarejestrowano 376 031 nowych samochodów osobowych, tj. o 18,1% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To już 41. miesiąc wzrostów sprzedaży.

W grupie samochodów osobowych w sierpniu 2018r. zarejestrowano 56 701 szt., oznacza to nieustanny wzrost od kwietnia 2015 r. (to już 41. miesiąc z rzędu). Po raz pierwszy w historii liczba rejestracji w sierpniu przekroczyła 56 tys. szt. Wspomniany rezultat jest o ponad 10,4 tys. ( +22,5%) wyższy niż ten osiągnięty w lipcu br. Dziennie rejestrowano średnio 2577 szt. pojazdów podczas, gdy w sierpniu rok wcześniej o 1 tys. mniej czyli 1568 szt.
Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 11,3 tys. szt. i było to więcej niż rok wcześniej o 19,7% i mniej niż w poprzednim miesiącu (lipcu) o 7%. Udział tej grupy klientów nieustannie maleje i wyniósł niespełna 20%. Był niższy zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca (wtedy osiągnął 26,2%), jak i do osiągniętego w sierpniu rok wcześniej ( - 7,4 punktów proc. ).

Instytucjonalni „rządzą”
Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w sierpniu br. 45,4 tys. samochodów (to prawie tyle ile zarejestrowano razem w grupie odbiorców indywidualnych i instytucjonalnych w lipcu br. (-0,9 tys. szt.). Wzrost w tej grupie wyniósł 81,1% rok do roku. Rok wcześniej zarejestrowano „tylko” 25,1 tys. samochodów w tej grupie nabywców. Teraz wystąpiła także duża zmiana wyników w porównaniu do poprzedniego miesiąca ( +11,3 tys., +33%). Udział klientów instytucjonalnych w całym rynku samochodów osiągnął 80,1% wobec 72,7% przed rokiem. Wśród klientów instytucjonalnych ważną grupę stanowili dealerzy lub inni sprzedawcy, którzy zarejestrowali prawie 29% samochodów w ostatnim miesiącu, tj. o 10 pkt. proc. więcej niż  cała grupa klientów indywidualnych. Jest to częściowo swoisty „zapas” i będzie wpływać na ograniczenie dynamiki wzrostu rejestracji w nadchodzących miesiącach.

Zobacz także: Przegląd vanów na polskim rynku

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 2,4 tys. hybryd (+93,5%) oraz 98 szt. (+1,0%) z napędem elektrycznym. Wśród nich znalazło się 35 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 63 szt. hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 70,9% rynku a z dieslem 23,7%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 66,2% i 27,9%.

Liderzy rynku
Fot. ToyotaW sierpniu 2018r. liderem rynku była Toyota która zarejestrowała 6 605 szt. tj. 100% więcej niż rok wcześniej. Druga pozycja należała do marki Volkswagen (6 397szt.; +80,2%). Dopiero trzecia była Skoda (5 924 szt.; +29,2%), która w ujęciu miesięcznym najczęściej zajmowała 1-sze miejsce na podium. Na czwartym miejscu bez zmiany - Opel (3 229 szt.) a na piątym, Seat, który potroił rejestracje w stosunku do sierpnia rok wcześniej (2 605 szt. +322,9%) i przesunął się o rekordowe 14 pozycji na liście rankingowej. Kolejną niespodzianką rankingu jest pozycja Mercedesa, który uplasował się na 7-mej pozycji  (2522 szt. +72,6%), rejestrując zaledwie o 46 szt. mniej samochodów niż Renault (2568 szt. +56,1%).
W ogólnym rankingu modeli, w sierpniu 2018r. na pierwszym miejscu, podobnie jak miesiąc wcześniej – pozostała Octavia (2 261 szt.). Drugi był Auris (1 910 szt.; +219,9%). Trzeci był Golf z wynikiem 1800 szt  Czwartą pozycję - co jest niespodzianką - zdobył Seat Leon (1 722 szt.; +448,4%). Piąta była Fabia (1 689szt.).

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

 
Co kupują nabywcy indywidualni?
Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 107,1 tys. szt. (+7,2%). Na pierwszym miejscu bez zmiany jest Toyota (14 298; +10,9%). Drugie miejsce podobnie, jak miesiąc wcześniej zajmuje Skoda (12 484; +13,0%) a na trzecim znalazł się Opel (8 433; -21,3%). Mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował spadek, jednak nadal utrzymuje się na podium. Czwarte miejsce należy do marki Kia (7 714; +10,6%) po awansie o jedną pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Volkswagen (7 656; -0,1%) i za nim dopiero Hyundai (7 124; +22,7%) mimo znacznego wzrostu.
Fot. Marek PerczakNajczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018r. pozostaje Yaris (4 485; +15,5%). Przesunął się w skali roku o jedno miejsce w górę. Drugie zajmuje Fabia (4 185; +11,9%). Jej dystans od pierwszego miejsca wynosi 300 szt. Udział obu pierwszych modeli wyniósł odpowiednio 4,2% i 3,9%. Trzecią pozycję mimo spadku w skali roku utrzymuje Astra (3 486; -16,2%). Na czwartej umocnił się Duster (3 484 szt.; +19,1%) a dopiero za nim jest Octavia (2 704; +20,9%) mimo awansu o 4 miejsca w skali roku a zaraz za nią Tipo (2 647; -9,3%). Auris (2 631; +4,9%) wyszedł na plus ale jest poza pierwszą piątką na 7. pozycji.

Co kupują nabywcy instytucjonalni?
Fot. Bogusław KorzeniowskiW rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Pierwsza Skoda
(34 612; +16,8%; udz. 12,9%), drugi Volkswagen (32 716; +37,2%; udz. 12,2%). Trzecia jest Toyota (26199; +21,0%; udz. 9,7%). Następny w rankingu jest Ford (17 906; +11,1%) a za nim Opel (17 028; +30,2%). Drugą piątkę otwiera też bez zmiany Renault (13 923; +11,8%; udz. 5,2%) a za nim Mercedes-Benz (11 739; +28,9%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (12 137; +15,9%). Następna Fabia (8 954; +9,2%). Na trzecim utrzymuje się Golf (8 490; +20,6%) a na czwartym tuż za nim i podobnie jak rok wcześniej jest Astra (8 160; +26,0%). Focus jest po sierpniu piąty (7091; +22,4%).

Fot. Newspress

Fot. Newspress

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Piotr (gość)

    Bogacą się wszyscy tylko mnie nie stać na lepsze auto

  • Bogdan (gość)

    Już dojrzeliśmy do tego by kupować nowe auta. Ja pamiętam jak by to było wczoraj jak 3 lata temu z salonu toyoty nową corollą wyjechałem. Mam je od nowości to i dbam o nie jak najlepiej. Używane to nie jest to samo. Licznik zerowany jak zwykle a potem się człwoeik dziwił że usterki tak często się pojawiały. A ti póki co nic poważnego się nie działo.

  • dawid12 (gość)

    Zakup nowego auta to czasami ciężki kawałek chleba.. niby promocje, a drobnym druczkiem swoje. Główne marki na rynku zrobią wszystko aby złapać klienta, wiem z autopsji. Zaryzykowałem i kupiłem coś z “poza liderów” bo ssanga tivoli. Uzytkuje od stycznia i jedyny koszt to paliwo, a co najważniejsze zero ukrytych kosztów itp.

  • KL (gość)

    OPEL AMPERA to jest przyszłość (rekord - 750 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu). Mnie nie stać, ale wielu kupi to auto, bo samochód elektryczny jest coraz lepszy i wygodniejszy w eksploatacji. Ale gdy cena "elektroaut" zbliży się do segmentu B. np. B + 50%, moja decyzja będzie szybka: Kupuję samochód z silnikiem elektrycznym.

  • Ryszard (gość)

    auta marzeń wozidełka Yaris,Fabia ,Sandero,Corsa,Punto to jesteśmy na końcu europy chyba, że kupimy luksusowe po niemcu to zaznamy luksusu

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości