Sprzedaż nowych samochodów 2021. Najchętniej wybierane modele w Polsce

Mariusz Michalak
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego podaje, że z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t w 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

Sprzedaż nowych aut 2021. Kto liderem na polskim rynku?

W całym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 446 680 samochodów osobowych, o 4,27% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+18 304 szt.).

Tytuł lidera rynku biorąc pod uwagę rejestrację aut osobowych zarówno przez przez firmy jak i klientów indywidualnych,  utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali 74 513 aut tej marki, o 21,50% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,68%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 45 070 szt., o 20,00% mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 10,09%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2021 roku 34 421 samochodów, o 7,49% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,71%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 32 323 szt., o 34,05% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,24%. Na piątej pozycji w rankingu skumulowanych wyników jest Hyundai. W całym 2021 r. zarejestrowano 26 840 aut tej marki, o 45,84% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,01%.

Sprzedaż nowych aut 2021. Jak Polska wypada na tle innych państw?

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła listopad 2021 rok na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. 

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 108 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (153 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (186 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (259 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w listopadzie 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 219 zarejestrowanych samochodów na  10 000 mieszkańców. 

 - Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w grudniu 2021r. ok. 1 600 szt.) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 34,5 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 4,42%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy - informuje IBRM Samar. 

Sprzedaż nowych aut 2021. Najczęściej kupowane modele w Polsce

Jak podaje IBRM Samar, najczęściej kupowanym modelem osobowym w całym 2021 roku była Toyota Corolla (22 096 szt.; +26,21% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (14 482 szt.; -5,83% r/r) oraz Skoda Octavia (13 116 szt. -29,74% r/r), następnie Dacia Duster (12 706 szt.;-2,01/r), a za nią Toyota RAV4 (10 993 szt.; +14,67% r/r).

Sprzedaż nowych aut 2021. Te auta wybierały osoby prywatne

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (6 041 szt.; -24,17%), na drugim miejscu – Dacia Duster (5 927 szt.; -2,02%), na trzecim – Toyota Corolla (4 063 szt.; -1,67%), na czwartym – Hyundai Tucson (3 684 szt.;+21,58%), a na piątym – Kia Sportage (3 633 szt.; +64,31%).

Sprzedaż nowych aut 2021. Te auta wybierały firmy

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (18 033 szt.; +34,83%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (11 483 szt.; -26,40%), na trzecim Skoda Fabia (8 509 szt.; -4,23%), czwartym Toyota Yaris – (8 441 szt.; +13,88%), a na piątym – Toyota RAV4 (7 736 szt.; +23,64%).

Sprzedaż nowych aut 2021. Komentarz ekspercki

 - Trudna sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2021 roku to w głównej mierze efekt ograniczonej dostępności aut. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana pod koniec ubiegłego roku. Niemniej jednak pozytywny wynik roczny daje dobrą perspektywę na rok 2022, choć problemów nadal nie brakuje. To nie tylko kwestia dostaw mikroprocesorów, czy zaburzeń w łańcuchu dostaw. Problemem może być galopujący wzrost kosztów utrzymania oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Podwyżki cen samochodów mogą wyhamować zakupy aut lub przekierować klienta indywidualnego na rynek pojazdów używanych. Do tego dochodzą wysokie koszty eksploatacji związane z rosnącymi cenami paliw oraz energii - czytamy w komentarzu IBRM Samar.

Prognoza IBRM Samar na 2022 rok wynosi dla nowych samochodów osobowych 485 tys. szt., a dla nowych samochodów dostawczych - 73,5 tys. szt.

Źródło: IBRM Samar

Zobacz także: Toyota Camry w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty