Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Sprzedaż nowych samochodów. Najpopularniejsze modele aut w kwietniu 2022 roku

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w kwietniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po czterech miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T

To już dziesiąty z rzędu spadek sprzedaży r/r. Przyczyny tego stanu rzeczy są od wielu miesięcy te same: utrzymujące się perturbacje z dostępnością mikroprocesorów, problemy z dostępnością niektórych surowców i komponentów, dynamicznie rosnące ceny (nie tylko samochodów i paliw) oraz stopy procentowe, a także – od ponad dwóch miesięcy - inwazja Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów. Chociaż ukraińscy dostawcy wznowili działalność, dzięki czemu produkcja komponentów nieco wzrosła, to jednak jej aktualna wielkość nie pozwala na skompensowanie wcześniejszych strat. Na polskim rynku dodatkowym czynnikiem jest inflacja oraz słaby złoty, co również przyczynia się do wzrostu cen samochodów. 

Prognoza IBRM SAMAR na 2022 rok zakłada rejestrację 455 tys. samochodów osobowych oraz 70 tys. dostawczych. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 39 763 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 15,51% (-7 297 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 12,93% (-5 903 szt.) mniej niż w marcu 2022 roku. Dane skumulowane (157 665 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 13,85%  (-25 342 szt.).

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała KIA – o 30,07%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 42,40%.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w kwietniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 34 883 samochody osobowe, o 13,12% (-5 269 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 11,76% (-4 649 szt.) mniej niż w marcu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 136 933 samochody osobowe, o 13,35% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-21 093 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła marzec 2022 roku na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. 

Redakcja poleca: Prawo jazdy. Kod 96 do kategorii B a ciągnięcie przyczepy

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 27 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (37 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (46 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (64 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w marcu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 56 zarejestrowanych samochodów na  10 000 mieszkańców. 

W kwietniu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,4%. Udział firm osiągnął poziom 71,6%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 24 965 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,0%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Pięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - KIA o 29,90%, największy spadek zanotowała Skoda, o 42,24%. 

SPRZEDAŻ NOWYCH SAMOCHODÓW. KTO LIDEREM?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 24 870 aut tej marki, o 9,39% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,16%. Na pozycji wicelidera znalazła się KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 12 439 szt., o 29,90% więcej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,08%. Na trzecim miejscu uplasowała się Skoda. Klienci czeskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 11 479 samochodów, o 42,24% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,38%. Na czwartej pozycji jest Hyundai, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 9 389 szt., o 26,72% więcej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,86%. Na piątej pozycji jest Volkswagen. W 2022 r. zarejestrowano 8 684 auta tej marki, o 36,80% mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,34%. 

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (7 394 szt.; -16,31% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (4 549 szt.; -33,18% r/r) oraz Toyota RAV4 (4 166 szt. +18,02% r/r), następnie KIA Sportage (4 084 szt.;+57,81/r), a za nią Hyundai Tucson (3 603 szt.; +10,18% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (2 057 szt.; -41,26%), na drugim miejscu – Kia Sportage (1 838 szt.; +25,80%), na trzecim - Dacia Duster (1 648 szt.; -23,77%), na czwartym – Toyota Yaris Cross (1 634 szt.), a na piątym – Hyundai Tucson (1 557 szt.-0,89%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (6 285 szt.; -5,33%). Na drugim miejscu jest Toyota RAV4 (2 759 szt.; +15,34%), na trzecim Toyota Yaris (2 492 szt.; -24,62%), czwartym – Hyundai i30 (2 337 szt.; +78,67%), a na piątym – Skoda Octavia (2 250 szt.; -55,91%).

Źródło: IBRM SAMAR

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • rebii (gość)

    czyli podobnie jak w marcu w sumie

  • vintim (gość)

    ciekawe, ale zobaczcie, że kolejny miesiąc bardzo duza przewaga toyot, dwa razy tyle co drugie miejsce na liście, czy to jest jeszcze do zniwelowania takie zostawienie innych w tyle?

  • KierMechPojSam (gość)

    Do cholery jak spadek sprzedaży ma się nie pogłębiać jak dilerzy nie mają co sprzedawać! Siedzą za biurkami i obiecują klientom gruszki na wierzbie. Brak aut, fabryki stoją, klient swoje przyszłe auto może zobaczyć w necie albo prospekcie. Zapisy na auta już mamy, brakuje jeszcze talonów i mamy znowu PRL.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości