Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Sprzedaż nowych samochodów. Te marki wybierają Polacy. Dane z wszystkich województw

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com Skumulowana liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych w Polsce po sześciu miesiącach 2020 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2019 roku. Bez wątpienia wpływ na to ma trwająca pandemia.

Sprzedaż samochodów jest daleko niższa niż rok temu, ale rośnie kolejny miesiąc z rzędu. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 40 924 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 19,79% (-10 094 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 66,16% (+16 294 szt.) więcej niż w maju 2020 roku.

Około 10,26% aut (4 200 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w czerwcu 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to wzrost wobec poprzedniego miesiąca.

W czerwcu 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,02%. Udział firm osiągnął poziom 70,98%. Oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 25 4907 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 68,63%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Zobacz także: Najmniej awaryjne auta. Ranking ADAC

Sprzedaż aut. Sytuacja od początku roku

Dane sprzedaży nowych aut osobowych i dostawczych od początku roku (204 450 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 34,76%  (-108 937 szt.).

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia - o 50,30%. 

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła maj 2020 rok na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane)

Rejestracje nowych aut osobowych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ogólny ranking marek

Miejsce Marka Liczba rejestracji
1.  Toyota 25 760
2. Skoda 25 297
3.  Volkswagen 14 646
4.  Kia  10 898
5.  Renault  8 949
6.  Dacia  8 803
7.   Mercedes  8 382
8.  Hyundai  7 795
9.  BMW  7 782
10.  Ford 6 868

Rejestracje nowych aut osobowych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ogólny ranking modeli

Miejsce Model Liczba rejestracji
1.  Toyota Corolla  7 750
2.  Skoda Octavia  7 161
3. Toyota Yaris  6 313
4.  Skoda Fabia  6 231
5.  Dacia Daster  4 756
6.  Toyota RAV4  4 067
7.  Reno Clio  3 939
8. Toyota C-HR  3 526
9.  Volkswagen Golf  3 173
10.  Fiat Tipo  3 014

Rejestracje nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking marek

Miejsce Marka Liczba rejestracji
1. Toyota 10 470
2. Skoda  6 986
3. Kia  5 136
4. Hyundai  4 495
5.  Dacia  3 869
6.  Volkswagen  3 237
7.  Renault  2 691
8.  Fiat  2 333
9.  Opel  1 780
10.  Nissan  1 541

Rejestracje nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking modeli

Miejsce Model Liczba rejestracji
1.  Toyota Yaris  3 644
2. Toyota Corolla  2 348
3.  Dacia Duster  2 241
4.  Skoda Fabia  1 848
5.  Fiat Tipo  1 660
6. Toyota RAV4  1 600
7.  Hyundai Tucson  1 495
8. Skoda Octavia  1 411
9. Toyota Aygo  1 326
10.  Skoda Kamiq  1 292

Rejestracje nowych aut osobowych przez firmy (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking marek

Miejsce Marka Liczba rejestracji
1. Skoda   18 311
2. Toyota  15 290
3.  Volkswagen  11 409
4. Mercedes  7 400
5.  BMW  7 206
6.  Renault  6 258
7.   Ford  5 766
8. Kia  5 762
9. Audi  5 612
10. Dacia  4 934

Rejestracje nowych aut osobowych przez firmy (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking modeli

Miejsce Model Liczba rejestracji
1.  Skoda Octavia 5 750
2. Toyota Corolla 5 402
3. Skoda Fabia 4 383
4. Renault Clio 2 937
5. Toyota Yaris 2 669
6. Volkswagen Golf 2 646
7.  Dacia Duster 2 515
8. Skoda Superb 2 507
9. Toyota RAV4 2 467
10. Toyota C-HR 2 287

Źródło danych: Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Sprzedaż nowych samochodów. Co nas czeka w przyszłości?

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że produkcja samochodów osobowych w Polsce już w marcu była o połowę niższa niż rok wcześniej. W kwietniu zanotowała spadek o prawie 100 proc., a w maju – o 81,2 proc. w ujęciu rocznym. Odmrażanie fabryk i dostaw komponentów w kolejnych miesiącach powinno przynieść odbicie.

Mimo stopniowego odbicia na rynku niedawne badanie KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazało, że nastroje w branży motoryzacyjnej nie są najlepsze. Wskaźnik nastrojów zatrzymał się na poziomie 20 punktów, czyli o 46 punktów mniejszym niż pod koniec grudnia 2019 roku. Wszystkie badane firmy odnotowały spadek przychodów, a 61 proc. obniżyło wynagrodzenia. Blisko 80 proc. menedżerów jest zdania, że dojście do sytuacji, jaka panowała w branży motoryzacyjnej przed wybuchem pandemii, zajmie nawet dwa lata.

Według prognoz IBRM Samar, sprzedaż w 2020 roku w Polsce samochodów o DMC do 3,5T wyniesie ok. 445 tys. egzemplarzy. W przypadku samochodów osobowych szacunki wskazują na 390 tys. aut, a pojazdów dostawczych – 55 tys. egzemplarzy.

Sprzedaż aut - opinie ekspertów

Dariusz Balcerzyk, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Rynek nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t nadal odczuwa skutki pandemii koronawirusa, jednak spadek sprzedaży w czerwcu jest już znacznie mniejszy niż w poprzednich miesiącach, gdy sięgał kilkudziesięciu procent. Co więcej, drugi miesiąc z rzędu wzrosła liczba zarejestrowanych samochodów w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Tendencja powolnego wzrostu popytu to skutek splotu wielu czynników, wśród których należy wymienić mniejsze natężenie pandemii, adaptację społeczeństw do „życia w cieniu koronawirusa”, czy sukcesywne „odmrażanie” gospodarki przez władze, co zaowocowało wznowieniem przez większość fabryk produkcji samochodów. W efekcie klienci zaczęli stopniowo wracać do salonów samochodowych, w których wprowadzone zostały dodatkowe środki bezpieczeństwa; jednocześnie importerzy, dealerzy oraz niezależne firmy coraz częściej oferują sprzedaż aut on-line. Wzrost popytu to również efekt opóźnionej realizacji umów zawartych jeszcze przed wybuchem pandemii.

Dariusz Olejnik, wiceprezes Kingsman Personal Finance, firmy zajmującej się finansowaniem zakupu m.in. aut
 
Koronawirus mocno uderzył w branżę motoryzacyjną, w szczególności na poziomie sprzedaży marek premium. Obecnie bardzo dużo ludzi wycofuje się z decyzji zakupowych bądź odkłada je w czasie. Wśród producentów na rynku widzimy teraz wstrzymane zamówienia przez to, że fabryki były zamknięte. Dopiero teraz robią one restart, dlatego sprzedaż nowych samochodów w Polsce znacząco się obniżyła – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Olejnik, wiceprezes Kingsman Personal Finance, firmy zajmującej się finansowaniem zakupu m.in. aut.
 
Obecnie sprzedaż na polskim rynku możemy posegmentować. Są na pewno klienci, którzy mieli i mają pieniądze i teraz ruszają na zakupy, ponieważ to jest bardzo dobry moment. Jest bardzo dużo samochodów rabatowanych i są to z reguły marki premium. Na naszym przykładzie możemy powiedzieć, że zakup takiego auta to jest około 300 tys. zł netto w górę i są to głównie marki takie jak BMW albo Mercedes. Z drugiej strony są klienci stricte biznesowi, dostawcy usług, np. spożywka czy przewozy. Bardzo dużo sprzedawaliśmy ostatnio samochodów dostawczych, a w szczególności chłodni.
 
Klienci muszą oswoić się z nowym otoczeniem i ekonomia naszego kraju musi wrócić do poziomu, który będzie gwarantował bezpieczeństwo rozwoju. Na przełomie kwietnia i maja przeprowadzaliśmy ankietę wśród naszych klientów i większość stwierdziła, że ich biznes wróci do normy w okresie od trzech do sześciu miesięcy. Przewidujemy więc, że w okolicach sierpnia/września powinny wrócić nastroje zakupowe, które pozwolą przełamać pewne bariery, nie ma jednak na to dzisiaj żadnej gwarancji.

Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
 
Obserwowany obecnie malejący popyt na nowe samochody będzie postępował w związku z ich coraz mniejszą podażą, ale także w związku z tym, że w ostatnim czasie za znaczną część popytu odpowiadali klienci korporacyjni, którzy odczują zmianę sytuacji gospodarczej i skorygują plany inwestycyjne. Rynek aut używanych już odczuwa negatywny wpływ koronawirusa na sprzedaż, ale w długim okresie czasu może liczyć na odbicie, ze względu na ograniczoną podaż nowych pojazdów oraz bardziej przemyślane decyzje zakupowe klientów indywidualnych, którzy stanowią większość na rynku wtórnym.

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo dolnośląskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda 742 37,9%  23,8%
2.  Toyota  325  -37,3%  10,4%
3.  Dacia  287 -0,7%  9,2%
4.  Volkswagen  187  -34,4%  6,0%
5.  Mercedes  152 72,7%  4,9%
6.  Audi  133 150,9%  4,3%
7.  Kia  123  -4,7%  3,9%
8.  BMW  115  -27,7%  3,7%
9.  Opel  104  -27,8% 3,3%
10.  Renault  103  9,6%  3,3%

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo kujawsko-pomorskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda  161 35,3% 12,5%
2.  Toyota  141  -18,0%  11,0%
3.  Ford  81  12,5% 6,3%
4.  Volkswagen  80  -27,3%  6,2%
5.  Kia  78  -11,4%  6,1%
6.  Hyundai  73  -1,4%  5,7%
7.  Mercedes  64 -1,5%  5,0%
8.  Renault  61  32,6%  4,7%
9.  Audi  60  53,8%  4,7%
10.  Dacia  56  -28,2%  4,4%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo lubelskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda  126 0,8% 16,1%
2.  Toyota  99  -25,6%  12,6%
3.  Kia  46  7,0%  5,9%
4.  Renault  44  -21,4%  5,6%
5.  BMW  43  330,0%  5,5%
6.  Hyundai  43  -32,8%  5,5%
7.  Suzuki  39  -4,9%  5,0%
8.  Dacia  38  -50,6%  4,8%
9.  Volkswagen  34 -40,4%  4,3%
10.  Volvo  34 78,9%  4,3%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo lubuskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda  97  70,2% 14,7%
2.  Toyota  85  4,9%  12,9%
3.  Volkswagen  74  -3,9% 11,2%
4.  Dacia  38  -45,7%  5,8%
5.  Kia  38 5,6%  5,8%
6.  Hyundai  35  -35,2%  5,3%
7.  Ford  29  -17,1% 4,4%
8.  Mercedes  29  93,3%  4,4%
9.  Opel  26  -23,5%  3,9%
10.  Peugeot  20  5,3%  3,0%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo łódzkie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda  307  37,7%  23,3%
2.  Toyota  128  -39,6% 9,7%
3.  Volkswagen  122  -15,9% 9,3%
4.  Kia  88 -7,4%  6,7%
5.  Dacia  75  -47,2%  5,7%
6.  Hyundai  66  -24,1%  5,0%
7.  Renault  54  -10,0%  4,1%
8.  Audi  43  7,5%  3,3%
9.  BMW  43  2,4%  3,3%
10.  Fiat  41  -16,3%  3,1%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo małopolskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Renault  459 52,0%  14,2%
2.  Skoda  352  -6,9%  10,9%
3.  Toyota  321  -22,7%  10,0%
4.  Volkswagen  220  -12,0% 6,8%
5.  Ford  180 -44,3%  5,6%
6.  Kia  155  -14,4%  4,8%
7.  Peugeot  150  -4,5%  4,7%
8.  Fiat  146  -17,5%  4,5%
9.  BMW  125  0,8%  3,9%
10.  Dacia  121  -42,9%  3,8%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo mazowieckie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda  1 563  -10,3% 14,5%
2.  Toyota 1 379  -28,8%  12,7%
3.  Renault  1 021  -29,9% 9,4%
4.  Volkswagen  893  -33,8%  8,3%
5.  Dacia  693  -27,6% 6,4%
6.  Mercedes,  573  -6,7%  5,3%
7.  Opel  492  -56,1%  4,5%
8.  BMW  478  -28,6%  4,4%
9.  Kia  459  -50,9%  4,2%
10.  Volvo  424  37,2%  3,9%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo opolskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Toyota 88  12,8%  15,2%
2.  Skoda 66  -34,0%  11,4%
3.  Renault 61  32,6%  10,6%
4.  Ford  43  34,4%  7,4%
5.  Volkswagen  37 -7,5%  6,4%
6.  Kia  37  27,6  6,4%
7.  Dacia 35  -28,6  6,1%
8.  Hyundai  34  47,8%  5,9%
9.  Audi  29  93,3%  5,0%
10.  Fiat  20  -4,8%  3,5%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo podkarpackie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Toyota  137 -19,4%  15,6%
2.  Skoda  110  17,0%  12,5%
3.  Kia  84  58,5%  9,5%
4.  Volkswagen  70  -18,6%  8,0%
5.  Opel  56  -32,5%  6,4%
6.  Mercedes  37  -21,3%  4,2%
7.  Fiat  36  -35,7%  4,1%
8.  Audi  35  -14,6%  4,0%
9.  Ford  31  -62,2%  3,5%
10.  Renault  29  -12,1%  3,3%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo podlaskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Toyota 82  -18,0%  15,5%
2.  Kia  47  11,9%  9,0%
3.  Skoda  39  105,3%  7,4%
4.  Volkswagen  31  10,7%  5,9%
5.  Mercedes  31  24,0%  5,9%
6.  Audi  27  50,0%  5,2%
7.  Hyundai  26  8,3%  5,0%
8.  Opel  24  14,3%  4,6%
9.  Volvo  22  144,4%  4,2%
10.  Dacia  21  -50,0%  4,0%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo pomorskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda  387 0,3%  14,3%
2.  Volkswagen  341  -16,8%  12,6%
3.  Toyota  266  -19,9%  9,8%
4.  Ford  206  -5,1%  7,6%
5.  Audi  160  175,9%  5,9%
6.  Dacia  140  -34,6%  5,2%
7.  Renault  136  -15,5%  5,0%
8.  Kia  127  -10,6%  4,7%
9.  Mercedes  113  7,6%  4,2%
10.  Hyundai  106  -24,3%  3,9%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo śląskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda  573  -4,0%  13,7%
2.  Toyota  411  -20,3%  9,8%
3.  Dacia  336  -33,1%  8,0%
4.  BMW  230  22,3%  5,5%
5.  Kia  229  -24,9%  5,5%
6.  Ford  218  -38,6%  5,2%
7.  Fiat  201  -23,0%  4,8%
8.  Volkswagen  197  -46,6%  4,7%
9.  Renault  179  -50,0%  4,3%
10.  Opel  167  -62,6%  4,0%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo świętokrzyskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda  50  -41,2%  12,5%
2.  Toyota  46  -30,3%  11,5%
3.  Kia  35  2,9%  8,7%
4.  Hyundai  29  -9,4%  7,2%
5.  Volkswagen  26  -25,7%  6,5%
6.  Fiat  23  -25,8%  5,7%
7.  BMW  22  4,8%  5,5%
8.  Audi  19  850%  4,7%
9.  Suzuki  18  -5,3%  4,5%
10.  Citroen  15  -21,1%  3,7%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo warmińsko-mazurskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda  111  15,6%  17,1%
2.  Toyota  91  -29,5%  14,0%
3.  Hyundai  62  34,8%  9,5%
4.  Dacia  45  -45,8%  6,9%
5.  Volkswagen  41  5,1%  6,3%
6.  Renault  39  -18,8%  6,0%
7.  Fiat  31  -22,5%  4,8%
8.  Kia  28  -24,3%  4,3%
9.  Opel  27  -47,1%  4,1%
10.  Citroen  20  0%  3,1%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo wielkopolskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Skoda 743 45,4% 20,0%
2.  Toyota  376  3,9%  10,1%
3.  Volkswagen  357  -17,6%  9,6%
4.  Mercedes  241  50,6%  6,5%
5.  Kia  185  -24,5%  5,0%
6.  Renault  179  6,5%  4,8%
7.  Ford  170  -32,5%  4,6%
8.  Opel  168 -17,2%  4,5%
9.  BMW  145  -48,0%  3,9%
10.  Dacia  136  -32,3%  3,7%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo zachodniopomorskie

Miejsce Marka Liczba rejestracji

Zmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.  Toyota  140 21,7%  14,5%
2.  Skoda  86  -10,4%  8,9%
3.  Volkswagen  86  -26,5%  8,9%
4.  Kia  70  6,1%  7,2%
5.  Mercedes  70  18,6%  7,2%
6.  BMW  53  0%  5,5%
7.  Hyundai  47  -9,6%  4,9%
8.  Peugeot  40  29,0%  4,1%
9.  Dacia  34  -66,3%  3,5%
10.  Audi  33  57,1%  3,4%

Źródło danych: Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Karol (gość)

    Eh, czyli nie jest chyba jednak tak źle jak wszyscy mówili. Ja też miałem brać nowe auto, ale finalnie zdecydowałem się używane z Master1. Wyszło dużo taniej, a auto mega zadbane, z pełną historią serwisową z ASO, więc uznałem, że spróbuję.

  • tomi (gość)

    Ciekawie się to rozkłada patrząc na różne województwa. Dla mnie niezmiennie Porsche jest ulubioną marką. Drugi rok jestem szczęśliwym posiadaczem Macana z Porsche Centrum Sopot. Cieszyłem się jak dziecko jak go kupiłem, klasa wóz.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości