Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż nowych samochodów. Te marki wybierają Polacy. Dane z wszystkich województw

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Skumulowana liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych w Polsce po sześciu miesiącach 2020 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2019 roku. Bez wątpienia wpływ na to ma trwająca pandemia.

Sprzedaż samochodów jest daleko niższa niż rok temu, ale rośnie kolejny miesiąc z rzędu. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 40 924 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 19,79% (-10 094 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 66,16% (+16 294 szt.) więcej niż w maju 2020 roku.

Około 10,26% aut (4 200 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w czerwcu 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to wzrost wobec poprzedniego miesiąca.

W czerwcu 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,02%. Udział firm osiągnął poziom 70,98%. Oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 25 4907 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 68,63%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Sprzedaż aut. Sytuacja od początku roku

Dane sprzedaży nowych aut osobowych i dostawczych od początku roku (204 450 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 34,76%  (-108 937 szt.).

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia - o 50,30%. 

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła maj 2020 rok na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane)

Rejestracje nowych aut osobowych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ogólny ranking marek

MiejsceMarkaLiczba rejestracji
1.  Toyota25 760
2. Skoda25 297
3.  Volkswagen14 646
4. Kia 10 898
5.  Renault 8 949
6.  Dacia 8 803
7.   Mercedes 8 382
8.  Hyundai 7 795
9. BMW 7 782
10.  Ford6 868

Rejestracje nowych aut osobowych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ogólny ranking modeli

MiejsceModelLiczba rejestracji
1.  Toyota Corolla 7 750
2.  Skoda Octavia 7 161
3. Toyota Yaris 6 313
4. Skoda Fabia 6 231
5.  Dacia Daster 4 756
6.  Toyota RAV4 4 067
7.  Reno Clio 3 939
8. Toyota C-HR 3 526
9. Volkswagen Golf 3 173
10.  Fiat Tipo 3 014

Rejestracje nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking marek

MiejsceMarkaLiczba rejestracji
1. Toyota10 470
2. Skoda 6 986
3. Kia 5 136
4.Hyundai 4 495
5.  Dacia 3 869
6.  Volkswagen 3 237
7.  Renault 2 691
8.  Fiat 2 333
9. Opel 1 780
10.  Nissan 1 541

Rejestracje nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking modeli

MiejsceModelLiczba rejestracji
1.  Toyota Yaris 3 644
2. Toyota Corolla 2 348
3.  Dacia Duster 2 241
4. Skoda Fabia 1 848
5.  Fiat Tipo 1 660
6. Toyota RAV4 1 600
7.  Hyundai Tucson 1 495
8. Skoda Octavia 1 411
9.Toyota Aygo 1 326
10.  Skoda Kamiq 1 292

Rejestracje nowych aut osobowych przez firmy (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking marek

MiejsceMarkaLiczba rejestracji
1. Skoda  18 311
2. Toyota 15 290
3.  Volkswagen 11 409
4.Mercedes 7 400
5.  BMW 7 206
6.  Renault 6 258
7.   Ford 5 766
8. Kia 5 762
9.Audi 5 612
10. Dacia 4 934

Rejestracje nowych aut osobowych przez firmy (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking modeli

MiejsceModelLiczba rejestracji
1.  Skoda Octavia5 750
2. Toyota Corolla5 402
3. Skoda Fabia4 383
4.Renault Clio2 937
5. Toyota Yaris2 669
6. Volkswagen Golf2 646
7.  Dacia Duster2 515
8. Skoda Superb2 507
9.Toyota RAV42 467
10. Toyota C-HR2 287

Źródło danych: Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Sprzedaż nowych samochodów. Co nas czeka w przyszłości?

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że produkcja samochodów osobowych w Polsce już w marcu była o połowę niższa niż rok wcześniej. W kwietniu zanotowała spadek o prawie 100 proc., a w maju – o 81,2 proc. w ujęciu rocznym. Odmrażanie fabryk i dostaw komponentów w kolejnych miesiącach powinno przynieść odbicie.

Mimo stopniowego odbicia na rynku niedawne badanie KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazało, że nastroje w branży motoryzacyjnej nie są najlepsze. Wskaźnik nastrojów zatrzymał się na poziomie 20 punktów, czyli o 46 punktów mniejszym niż pod koniec grudnia 2019 roku. Wszystkie badane firmy odnotowały spadek przychodów, a 61 proc. obniżyło wynagrodzenia. Blisko 80 proc. menedżerów jest zdania, że dojście do sytuacji, jaka panowała w branży motoryzacyjnej przed wybuchem pandemii, zajmie nawet dwa lata.

Według prognoz IBRM Samar, sprzedaż w 2020 roku w Polsce samochodów o DMC do 3,5T wyniesie ok. 445 tys. egzemplarzy. W przypadku samochodów osobowych szacunki wskazują na 390 tys. aut, a pojazdów dostawczych – 55 tys. egzemplarzy.

Sprzedaż aut - opinie ekspertów

Dariusz Balcerzyk, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Rynek nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t nadal odczuwa skutki pandemii koronawirusa, jednak spadek sprzedaży w czerwcu jest już znacznie mniejszy niż w poprzednich miesiącach, gdy sięgał kilkudziesięciu procent. Co więcej, drugi miesiąc z rzędu wzrosła liczba zarejestrowanych samochodów w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Tendencja powolnego wzrostu popytu to skutek splotu wielu czynników, wśród których należy wymienić mniejsze natężenie pandemii, adaptację społeczeństw do „życia w cieniu koronawirusa”, czy sukcesywne „odmrażanie” gospodarki przez władze, co zaowocowało wznowieniem przez większość fabryk produkcji samochodów. W efekcie klienci zaczęli stopniowo wracać do salonów samochodowych, w których wprowadzone zostały dodatkowe środki bezpieczeństwa; jednocześnie importerzy, dealerzy oraz niezależne firmy coraz częściej oferują sprzedaż aut on-line. Wzrost popytu to również efekt opóźnionej realizacji umów zawartych jeszcze przed wybuchem pandemii.

Dariusz Olejnik, wiceprezes Kingsman Personal Finance, firmy zajmującej się finansowaniem zakupu m.in. aut

Koronawirus mocno uderzył w branżę motoryzacyjną, w szczególności na poziomie sprzedaży marek premium. Obecnie bardzo dużo ludzi wycofuje się z decyzji zakupowych bądź odkłada je w czasie. Wśród producentów na rynku widzimy teraz wstrzymane zamówienia przez to, że fabryki były zamknięte. Dopiero teraz robią one restart, dlatego sprzedaż nowych samochodów w Polsce znacząco się obniżyła – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Olejnik, wiceprezes Kingsman Personal Finance, firmy zajmującej się finansowaniem zakupu m.in. aut.

Obecnie sprzedaż na polskim rynku możemy posegmentować. Są na pewno klienci, którzy mieli i mają pieniądze i teraz ruszają na zakupy, ponieważ to jest bardzo dobry moment. Jest bardzo dużo samochodów rabatowanych i są to z reguły marki premium. Na naszym przykładzie możemy powiedzieć, że zakup takiego auta to jest około 300 tys. zł netto w górę i są to głównie marki takie jak BMW albo Mercedes. Z drugiej strony są klienci stricte biznesowi, dostawcy usług, np. spożywka czy przewozy. Bardzo dużo sprzedawaliśmy ostatnio samochodów dostawczych, a w szczególności chłodni.

Klienci muszą oswoić się z nowym otoczeniem i ekonomia naszego kraju musi wrócić do poziomu, który będzie gwarantował bezpieczeństwo rozwoju. Na przełomie kwietnia i maja przeprowadzaliśmy ankietę wśród naszych klientów i większość stwierdziła, że ich biznes wróci do normy w okresie od trzech do sześciu miesięcy. Przewidujemy więc, że w okolicach sierpnia/września powinny wrócić nastroje zakupowe, które pozwolą przełamać pewne bariery, nie ma jednak na to dzisiaj żadnej gwarancji.


Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Obserwowany obecnie malejący popyt na nowe samochody będzie postępował w związku z ich coraz mniejszą podażą, ale także w związku z tym, że w ostatnim czasie za znaczną część popytu odpowiadali klienci korporacyjni, którzy odczują zmianę sytuacji gospodarczej i skorygują plany inwestycyjne. Rynek aut używanych już odczuwa negatywny wpływ koronawirusa na sprzedaż, ale w długim okresie czasu może liczyć na odbicie, ze względu na ograniczoną podaż nowych pojazdów oraz bardziej przemyślane decyzje zakupowe klientów indywidualnych, którzy stanowią większość na rynku wtórnym.

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo dolnośląskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda74237,9% 23,8%
2. Toyota 325 -37,3% 10,4%
3. Dacia 287-0,7% 9,2%
4. Volkswagen 187 -34,4% 6,0%
5. Mercedes 15272,7% 4,9%
6. Audi 133150,9% 4,3%
7. Kia 123 -4,7% 3,9%
8. BMW 115 -27,7% 3,7%
9. Opel 104 -27,8%3,3%
10. Renault 103 9,6% 3,3%

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo kujawsko-pomorskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda 16135,3%12,5%
2. Toyota 141 -18,0% 11,0%
3. Ford 81 12,5%6,3%
4. Volkswagen 80 -27,3% 6,2%
5. Kia 78 -11,4% 6,1%
6. Hyundai 73 -1,4% 5,7%
7. Mercedes 64-1,5% 5,0%
8. Renault 61 32,6% 4,7%
9. Audi 60 53,8% 4,7%
10. Dacia 56 -28,2% 4,4%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo lubelskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda 1260,8%16,1%
2. Toyota 99 -25,6% 12,6%
3. Kia 46 7,0% 5,9%
4. Renault 44 -21,4% 5,6%
5. BMW 43 330,0% 5,5%
6. Hyundai 43 -32,8% 5,5%
7. Suzuki 39 -4,9% 5,0%
8. Dacia 38 -50,6% 4,8%
9. Volkswagen 34-40,4% 4,3%
10. Volvo 3478,9% 4,3%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo lubuskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.Skoda 97 70,2%14,7%
2. Toyota 85 4,9% 12,9%
3. Volkswagen 74 -3,9%11,2%
4. Dacia 38 -45,7% 5,8%
5. Kia 385,6% 5,8%
6. Hyundai 35 -35,2% 5,3%
7. Ford 29 -17,1%4,4%
8. Mercedes 29 93,3% 4,4%
9. Opel 26 -23,5% 3,9%
10. Peugeot 20 5,3% 3,0%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo łódzkie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda 307 37,7% 23,3%
2. Toyota 128 -39,6%9,7%
3. Volkswagen 122 -15,9%9,3%
4. Kia 88-7,4% 6,7%
5. Dacia 75 -47,2% 5,7%
6. Hyundai 66 -24,1% 5,0%
7. Renault 54 -10,0% 4,1%
8. Audi 43 7,5% 3,3%
9. BMW 43 2,4% 3,3%
10. Fiat 41 -16,3% 3,1%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo małopolskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Renault 45952,0% 14,2%
2. Skoda 352 -6,9% 10,9%
3. Toyota 321 -22,7% 10,0%
4. Volkswagen 220 -12,0%6,8%
5. Ford 180-44,3% 5,6%
6. Kia 155 -14,4% 4,8%
7. Peugeot 150 -4,5% 4,7%
8. Fiat 146 -17,5% 4,5%
9. BMW 125 0,8% 3,9%
10. Dacia 121 -42,9% 3,8%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo mazowieckie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1.Skoda 1 563 -10,3%14,5%
2. Toyota1 379 -28,8% 12,7%
3. Renault 1 021 -29,9%9,4%
4. Volkswagen 893 -33,8% 8,3%
5. Dacia 693 -27,6%6,4%
6. Mercedes, 573 -6,7% 5,3%
7. Opel 492 -56,1% 4,5%
8. BMW 478 -28,6% 4,4%
9. Kia 459 -50,9% 4,2%
10. Volvo 424 37,2% 3,9%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo opolskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Toyota88 12,8% 15,2%
2. Skoda66 -34,0% 11,4%
3. Renault61 32,6% 10,6%
4. Ford 43 34,4% 7,4%
5. Volkswagen 37-7,5% 6,4%
6. Kia 37 27,6 6,4%
7. Dacia35 -28,6 6,1%
8. Hyundai 34 47,8% 5,9%
9. Audi 29 93,3% 5,0%
10. Fiat 20 -4,8% 3,5%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo podkarpackie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Toyota 137-19,4% 15,6%
2. Skoda 110 17,0% 12,5%
3. Kia 84 58,5% 9,5%
4. Volkswagen 70 -18,6% 8,0%
5. Opel 56 -32,5% 6,4%
6. Mercedes 37 -21,3% 4,2%
7. Fiat 36 -35,7% 4,1%
8. Audi 35 -14,6% 4,0%
9. Ford 31 -62,2% 3,5%
10. Renault 29 -12,1% 3,3%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo podlaskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Toyota82 -18,0% 15,5%
2. Kia 47 11,9% 9,0%
3. Skoda 39 105,3% 7,4%
4. Volkswagen 31 10,7% 5,9%
5. Mercedes 31 24,0% 5,9%
6. Audi 27 50,0% 5,2%
7. Hyundai 26 8,3% 5,0%
8. Opel 24 14,3% 4,6%
9. Volvo 22 144,4% 4,2%
10. Dacia 21 -50,0% 4,0%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo pomorskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda 3870,3% 14,3%
2. Volkswagen 341 -16,8% 12,6%
3. Toyota 266 -19,9% 9,8%
4. Ford 206 -5,1% 7,6%
5. Audi 160 175,9% 5,9%
6. Dacia 140 -34,6% 5,2%
7. Renault 136 -15,5% 5,0%
8. Kia 127 -10,6% 4,7%
9. Mercedes 113 7,6% 4,2%
10. Hyundai 106 -24,3% 3,9%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo śląskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda 573 -4,0% 13,7%
2. Toyota 411 -20,3% 9,8%
3. Dacia 336 -33,1% 8,0%
4. BMW 230 22,3% 5,5%
5. Kia 229 -24,9% 5,5%
6. Ford 218 -38,6% 5,2%
7. Fiat 201 -23,0% 4,8%
8. Volkswagen 197 -46,6% 4,7%
9. Renault 179 -50,0% 4,3%
10. Opel 167 -62,6% 4,0%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo świętokrzyskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda 50 -41,2% 12,5%
2. Toyota 46 -30,3% 11,5%
3. Kia 35 2,9% 8,7%
4. Hyundai 29 -9,4% 7,2%
5. Volkswagen 26 -25,7% 6,5%
6. Fiat 23 -25,8% 5,7%
7. BMW 22 4,8% 5,5%
8. Audi 19 850% 4,7%
9. Suzuki 18 -5,3% 4,5%
10. Citroen 15 -21,1% 3,7%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo warmińsko-mazurskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda 111 15,6% 17,1%
2. Toyota 91 -29,5% 14,0%
3. Hyundai 62 34,8% 9,5%
4. Dacia 45 -45,8% 6,9%
5. Volkswagen 41 5,1% 6,3%
6. Renault 39 -18,8% 6,0%
7. Fiat 31 -22,5% 4,8%
8. Kia 28 -24,3% 4,3%
9. Opel 27 -47,1% 4,1%
10. Citroen 20 0% 3,1%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo wielkopolskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Skoda74345,4%20,0%
2. Toyota 376 3,9% 10,1%
3. Volkswagen 357 -17,6% 9,6%
4. Mercedes 241 50,6% 6,5%
5. Kia 185 -24,5% 5,0%
6. Renault 179 6,5% 4,8%
7. Ford 170 -32,5% 4,6%
8. Opel 168-17,2% 4,5%
9. BMW 145 -48,0% 3,9%
10. Dacia 136 -32,3% 3,7%

 

Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo zachodniopomorskie

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiZmiana (%)

VI 2019 - VI 2020

 

Udział w rynku (%)

1. Toyota 14021,7% 14,5%
2. Skoda 86 -10,4% 8,9%
3. Volkswagen 86 -26,5% 8,9%
4. Kia 70 6,1% 7,2%
5. Mercedes 70 18,6% 7,2%
6. BMW 53 0% 5,5%
7. Hyundai 47 -9,6% 4,9%
8. Peugeot 40 29,0% 4,1%
9. Dacia 34 -66,3% 3,5%
10. Audi 33 57,1% 3,4%

[b]Źródło danych: Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego SAMAR[/b]


Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty