Sprzedaż samochodów jest daleko niższa niż rok temu, ale rośnie kolejny miesiąc z rzędu. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 40 924 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 19,79% (-10 094 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 66,16% (+16 294 szt.) więcej niż w maju 2020 roku.
Około 10,26% aut (4 200 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w czerwcu 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to wzrost wobec poprzedniego miesiąca.
W czerwcu 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,02%. Udział firm osiągnął poziom 70,98%. Oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 25 4907 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 68,63%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Sprzedaż aut. Sytuacja od początku roku
Dane sprzedaży nowych aut osobowych i dostawczych od początku roku (204 450 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 34,76% (-108 937 szt.).
Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia - o 50,30%.
Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła maj 2020 rok na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane)
Rejestracje nowych aut osobowych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ogólny ranking marek
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Toyota | 25 760 |
2. | Skoda | 25 297 |
3. | Volkswagen | 14 646 |
4. | Kia | 10 898 |
5. | Renault | 8 949 |
6. | Dacia | 8 803 |
7. | Mercedes | 8 382 |
8. | Hyundai | 7 795 |
9. | BMW | 7 782 |
10. | Ford | 6 868 |
Rejestracje nowych aut osobowych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ogólny ranking modeli
Miejsce | Model | Liczba rejestracji |
1. | Toyota Corolla | 7 750 |
2. | Skoda Octavia | 7 161 |
3. | Toyota Yaris | 6 313 |
4. | Skoda Fabia | 6 231 |
5. | Dacia Daster | 4 756 |
6. | Toyota RAV4 | 4 067 |
7. | Reno Clio | 3 939 |
8. | Toyota C-HR | 3 526 |
9. | Volkswagen Golf | 3 173 |
10. | Fiat Tipo | 3 014 |
Rejestracje nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking marek
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Toyota | 10 470 |
2. | Skoda | 6 986 |
3. | Kia | 5 136 |
4. | Hyundai | 4 495 |
5. | Dacia | 3 869 |
6. | Volkswagen | 3 237 |
7. | Renault | 2 691 |
8. | Fiat | 2 333 |
9. | Opel | 1 780 |
10. | Nissan | 1 541 |
Rejestracje nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking modeli
Miejsce | Model | Liczba rejestracji |
1. | Toyota Yaris | 3 644 |
2. | Toyota Corolla | 2 348 |
3. | Dacia Duster | 2 241 |
4. | Skoda Fabia | 1 848 |
5. | Fiat Tipo | 1 660 |
6. | Toyota RAV4 | 1 600 |
7. | Hyundai Tucson | 1 495 |
8. | Skoda Octavia | 1 411 |
9. | Toyota Aygo | 1 326 |
10. | Skoda Kamiq | 1 292 |
Rejestracje nowych aut osobowych przez firmy (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking marek
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 18 311 |
2. | Toyota | 15 290 |
3. | Volkswagen | 11 409 |
4. | Mercedes | 7 400 |
5. | BMW | 7 206 |
6. | Renault | 6 258 |
7. | Ford | 5 766 |
8. | Kia | 5 762 |
9. | Audi | 5 612 |
10. | Dacia | 4 934 |
Rejestracje nowych aut osobowych przez firmy (styczeń 2020 - czerwiec 2020). Ranking modeli
Miejsce | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 5 750 |
2. | Toyota Corolla | 5 402 |
3. | Skoda Fabia | 4 383 |
4. | Renault Clio | 2 937 |
5. | Toyota Yaris | 2 669 |
6. | Volkswagen Golf | 2 646 |
7. | Dacia Duster | 2 515 |
8. | Skoda Superb | 2 507 |
9. | Toyota RAV4 | 2 467 |
10. | Toyota C-HR | 2 287 |
Źródło danych: Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Sprzedaż nowych samochodów. Co nas czeka w przyszłości?
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że produkcja samochodów osobowych w Polsce już w marcu była o połowę niższa niż rok wcześniej. W kwietniu zanotowała spadek o prawie 100 proc., a w maju – o 81,2 proc. w ujęciu rocznym. Odmrażanie fabryk i dostaw komponentów w kolejnych miesiącach powinno przynieść odbicie.
Mimo stopniowego odbicia na rynku niedawne badanie KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazało, że nastroje w branży motoryzacyjnej nie są najlepsze. Wskaźnik nastrojów zatrzymał się na poziomie 20 punktów, czyli o 46 punktów mniejszym niż pod koniec grudnia 2019 roku. Wszystkie badane firmy odnotowały spadek przychodów, a 61 proc. obniżyło wynagrodzenia. Blisko 80 proc. menedżerów jest zdania, że dojście do sytuacji, jaka panowała w branży motoryzacyjnej przed wybuchem pandemii, zajmie nawet dwa lata.
Według prognoz IBRM Samar, sprzedaż w 2020 roku w Polsce samochodów o DMC do 3,5T wyniesie ok. 445 tys. egzemplarzy. W przypadku samochodów osobowych szacunki wskazują na 390 tys. aut, a pojazdów dostawczych – 55 tys. egzemplarzy.
Sprzedaż aut - opinie ekspertów
Dariusz Balcerzyk, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Rynek nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t nadal odczuwa skutki pandemii koronawirusa, jednak spadek sprzedaży w czerwcu jest już znacznie mniejszy niż w poprzednich miesiącach, gdy sięgał kilkudziesięciu procent. Co więcej, drugi miesiąc z rzędu wzrosła liczba zarejestrowanych samochodów w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Tendencja powolnego wzrostu popytu to skutek splotu wielu czynników, wśród których należy wymienić mniejsze natężenie pandemii, adaptację społeczeństw do „życia w cieniu koronawirusa”, czy sukcesywne „odmrażanie” gospodarki przez władze, co zaowocowało wznowieniem przez większość fabryk produkcji samochodów. W efekcie klienci zaczęli stopniowo wracać do salonów samochodowych, w których wprowadzone zostały dodatkowe środki bezpieczeństwa; jednocześnie importerzy, dealerzy oraz niezależne firmy coraz częściej oferują sprzedaż aut on-line. Wzrost popytu to również efekt opóźnionej realizacji umów zawartych jeszcze przed wybuchem pandemii.
Dariusz Olejnik, wiceprezes Kingsman Personal Finance, firmy zajmującej się finansowaniem zakupu m.in. aut
Koronawirus mocno uderzył w branżę motoryzacyjną, w szczególności na poziomie sprzedaży marek premium. Obecnie bardzo dużo ludzi wycofuje się z decyzji zakupowych bądź odkłada je w czasie. Wśród producentów na rynku widzimy teraz wstrzymane zamówienia przez to, że fabryki były zamknięte. Dopiero teraz robią one restart, dlatego sprzedaż nowych samochodów w Polsce znacząco się obniżyła – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Olejnik, wiceprezes Kingsman Personal Finance, firmy zajmującej się finansowaniem zakupu m.in. aut.
Obecnie sprzedaż na polskim rynku możemy posegmentować. Są na pewno klienci, którzy mieli i mają pieniądze i teraz ruszają na zakupy, ponieważ to jest bardzo dobry moment. Jest bardzo dużo samochodów rabatowanych i są to z reguły marki premium. Na naszym przykładzie możemy powiedzieć, że zakup takiego auta to jest około 300 tys. zł netto w górę i są to głównie marki takie jak BMW albo Mercedes. Z drugiej strony są klienci stricte biznesowi, dostawcy usług, np. spożywka czy przewozy. Bardzo dużo sprzedawaliśmy ostatnio samochodów dostawczych, a w szczególności chłodni.
Klienci muszą oswoić się z nowym otoczeniem i ekonomia naszego kraju musi wrócić do poziomu, który będzie gwarantował bezpieczeństwo rozwoju. Na przełomie kwietnia i maja przeprowadzaliśmy ankietę wśród naszych klientów i większość stwierdziła, że ich biznes wróci do normy w okresie od trzech do sześciu miesięcy. Przewidujemy więc, że w okolicach sierpnia/września powinny wrócić nastroje zakupowe, które pozwolą przełamać pewne bariery, nie ma jednak na to dzisiaj żadnej gwarancji.
Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Obserwowany obecnie malejący popyt na nowe samochody będzie postępował w związku z ich coraz mniejszą podażą, ale także w związku z tym, że w ostatnim czasie za znaczną część popytu odpowiadali klienci korporacyjni, którzy odczują zmianę sytuacji gospodarczej i skorygują plany inwestycyjne. Rynek aut używanych już odczuwa negatywny wpływ koronawirusa na sprzedaż, ale w długim okresie czasu może liczyć na odbicie, ze względu na ograniczoną podaż nowych pojazdów oraz bardziej przemyślane decyzje zakupowe klientów indywidualnych, którzy stanowią większość na rynku wtórnym.
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo dolnośląskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 742 | 37,9% | 23,8% |
2. | Toyota | 325 | -37,3% | 10,4% |
3. | Dacia | 287 | -0,7% | 9,2% |
4. | Volkswagen | 187 | -34,4% | 6,0% |
5. | Mercedes | 152 | 72,7% | 4,9% |
6. | Audi | 133 | 150,9% | 4,3% |
7. | Kia | 123 | -4,7% | 3,9% |
8. | BMW | 115 | -27,7% | 3,7% |
9. | Opel | 104 | -27,8% | 3,3% |
10. | Renault | 103 | 9,6% | 3,3% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo kujawsko-pomorskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 161 | 35,3% | 12,5% |
2. | Toyota | 141 | -18,0% | 11,0% |
3. | Ford | 81 | 12,5% | 6,3% |
4. | Volkswagen | 80 | -27,3% | 6,2% |
5. | Kia | 78 | -11,4% | 6,1% |
6. | Hyundai | 73 | -1,4% | 5,7% |
7. | Mercedes | 64 | -1,5% | 5,0% |
8. | Renault | 61 | 32,6% | 4,7% |
9. | Audi | 60 | 53,8% | 4,7% |
10. | Dacia | 56 | -28,2% | 4,4% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo lubelskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 126 | 0,8% | 16,1% |
2. | Toyota | 99 | -25,6% | 12,6% |
3. | Kia | 46 | 7,0% | 5,9% |
4. | Renault | 44 | -21,4% | 5,6% |
5. | BMW | 43 | 330,0% | 5,5% |
6. | Hyundai | 43 | -32,8% | 5,5% |
7. | Suzuki | 39 | -4,9% | 5,0% |
8. | Dacia | 38 | -50,6% | 4,8% |
9. | Volkswagen | 34 | -40,4% | 4,3% |
10. | Volvo | 34 | 78,9% | 4,3% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo lubuskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 97 | 70,2% | 14,7% |
2. | Toyota | 85 | 4,9% | 12,9% |
3. | Volkswagen | 74 | -3,9% | 11,2% |
4. | Dacia | 38 | -45,7% | 5,8% |
5. | Kia | 38 | 5,6% | 5,8% |
6. | Hyundai | 35 | -35,2% | 5,3% |
7. | Ford | 29 | -17,1% | 4,4% |
8. | Mercedes | 29 | 93,3% | 4,4% |
9. | Opel | 26 | -23,5% | 3,9% |
10. | Peugeot | 20 | 5,3% | 3,0% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo łódzkie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 307 | 37,7% | 23,3% |
2. | Toyota | 128 | -39,6% | 9,7% |
3. | Volkswagen | 122 | -15,9% | 9,3% |
4. | Kia | 88 | -7,4% | 6,7% |
5. | Dacia | 75 | -47,2% | 5,7% |
6. | Hyundai | 66 | -24,1% | 5,0% |
7. | Renault | 54 | -10,0% | 4,1% |
8. | Audi | 43 | 7,5% | 3,3% |
9. | BMW | 43 | 2,4% | 3,3% |
10. | Fiat | 41 | -16,3% | 3,1% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo małopolskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Renault | 459 | 52,0% | 14,2% |
2. | Skoda | 352 | -6,9% | 10,9% |
3. | Toyota | 321 | -22,7% | 10,0% |
4. | Volkswagen | 220 | -12,0% | 6,8% |
5. | Ford | 180 | -44,3% | 5,6% |
6. | Kia | 155 | -14,4% | 4,8% |
7. | Peugeot | 150 | -4,5% | 4,7% |
8. | Fiat | 146 | -17,5% | 4,5% |
9. | BMW | 125 | 0,8% | 3,9% |
10. | Dacia | 121 | -42,9% | 3,8% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo mazowieckie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 1 563 | -10,3% | 14,5% |
2. | Toyota | 1 379 | -28,8% | 12,7% |
3. | Renault | 1 021 | -29,9% | 9,4% |
4. | Volkswagen | 893 | -33,8% | 8,3% |
5. | Dacia | 693 | -27,6% | 6,4% |
6. | Mercedes, | 573 | -6,7% | 5,3% |
7. | Opel | 492 | -56,1% | 4,5% |
8. | BMW | 478 | -28,6% | 4,4% |
9. | Kia | 459 | -50,9% | 4,2% |
10. | Volvo | 424 | 37,2% | 3,9% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo opolskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Toyota | 88 | 12,8% | 15,2% |
2. | Skoda | 66 | -34,0% | 11,4% |
3. | Renault | 61 | 32,6% | 10,6% |
4. | Ford | 43 | 34,4% | 7,4% |
5. | Volkswagen | 37 | -7,5% | 6,4% |
6. | Kia | 37 | 27,6 | 6,4% |
7. | Dacia | 35 | -28,6 | 6,1% |
8. | Hyundai | 34 | 47,8% | 5,9% |
9. | Audi | 29 | 93,3% | 5,0% |
10. | Fiat | 20 | -4,8% | 3,5% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo podkarpackie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Toyota | 137 | -19,4% | 15,6% |
2. | Skoda | 110 | 17,0% | 12,5% |
3. | Kia | 84 | 58,5% | 9,5% |
4. | Volkswagen | 70 | -18,6% | 8,0% |
5. | Opel | 56 | -32,5% | 6,4% |
6. | Mercedes | 37 | -21,3% | 4,2% |
7. | Fiat | 36 | -35,7% | 4,1% |
8. | Audi | 35 | -14,6% | 4,0% |
9. | Ford | 31 | -62,2% | 3,5% |
10. | Renault | 29 | -12,1% | 3,3% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo podlaskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Toyota | 82 | -18,0% | 15,5% |
2. | Kia | 47 | 11,9% | 9,0% |
3. | Skoda | 39 | 105,3% | 7,4% |
4. | Volkswagen | 31 | 10,7% | 5,9% |
5. | Mercedes | 31 | 24,0% | 5,9% |
6. | Audi | 27 | 50,0% | 5,2% |
7. | Hyundai | 26 | 8,3% | 5,0% |
8. | Opel | 24 | 14,3% | 4,6% |
9. | Volvo | 22 | 144,4% | 4,2% |
10. | Dacia | 21 | -50,0% | 4,0% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo pomorskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 387 | 0,3% | 14,3% |
2. | Volkswagen | 341 | -16,8% | 12,6% |
3. | Toyota | 266 | -19,9% | 9,8% |
4. | Ford | 206 | -5,1% | 7,6% |
5. | Audi | 160 | 175,9% | 5,9% |
6. | Dacia | 140 | -34,6% | 5,2% |
7. | Renault | 136 | -15,5% | 5,0% |
8. | Kia | 127 | -10,6% | 4,7% |
9. | Mercedes | 113 | 7,6% | 4,2% |
10. | Hyundai | 106 | -24,3% | 3,9% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo śląskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 573 | -4,0% | 13,7% |
2. | Toyota | 411 | -20,3% | 9,8% |
3. | Dacia | 336 | -33,1% | 8,0% |
4. | BMW | 230 | 22,3% | 5,5% |
5. | Kia | 229 | -24,9% | 5,5% |
6. | Ford | 218 | -38,6% | 5,2% |
7. | Fiat | 201 | -23,0% | 4,8% |
8. | Volkswagen | 197 | -46,6% | 4,7% |
9. | Renault | 179 | -50,0% | 4,3% |
10. | Opel | 167 | -62,6% | 4,0% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo świętokrzyskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 50 | -41,2% | 12,5% |
2. | Toyota | 46 | -30,3% | 11,5% |
3. | Kia | 35 | 2,9% | 8,7% |
4. | Hyundai | 29 | -9,4% | 7,2% |
5. | Volkswagen | 26 | -25,7% | 6,5% |
6. | Fiat | 23 | -25,8% | 5,7% |
7. | BMW | 22 | 4,8% | 5,5% |
8. | Audi | 19 | 850% | 4,7% |
9. | Suzuki | 18 | -5,3% | 4,5% |
10. | Citroen | 15 | -21,1% | 3,7% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo warmińsko-mazurskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 111 | 15,6% | 17,1% |
2. | Toyota | 91 | -29,5% | 14,0% |
3. | Hyundai | 62 | 34,8% | 9,5% |
4. | Dacia | 45 | -45,8% | 6,9% |
5. | Volkswagen | 41 | 5,1% | 6,3% |
6. | Renault | 39 | -18,8% | 6,0% |
7. | Fiat | 31 | -22,5% | 4,8% |
8. | Kia | 28 | -24,3% | 4,3% |
9. | Opel | 27 | -47,1% | 4,1% |
10. | Citroen | 20 | 0% | 3,1% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo wielkopolskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Skoda | 743 | 45,4% | 20,0% |
2. | Toyota | 376 | 3,9% | 10,1% |
3. | Volkswagen | 357 | -17,6% | 9,6% |
4. | Mercedes | 241 | 50,6% | 6,5% |
5. | Kia | 185 | -24,5% | 5,0% |
6. | Renault | 179 | 6,5% | 4,8% |
7. | Ford | 170 | -32,5% | 4,6% |
8. | Opel | 168 | -17,2% | 4,5% |
9. | BMW | 145 | -48,0% | 3,9% |
10. | Dacia | 136 | -32,3% | 3,7% |
Rejestracje nowych aut osobowych w czerwcu 2020. Województwo zachodniopomorskie
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Zmiana (%) VI 2019 - VI 2020 | Udział w rynku (%) |
1. | Toyota | 140 | 21,7% | 14,5% |
2. | Skoda | 86 | -10,4% | 8,9% |
3. | Volkswagen | 86 | -26,5% | 8,9% |
4. | Kia | 70 | 6,1% | 7,2% |
5. | Mercedes | 70 | 18,6% | 7,2% |
6. | BMW | 53 | 0% | 5,5% |
7. | Hyundai | 47 | -9,6% | 4,9% |
8. | Peugeot | 40 | 29,0% | 4,1% |
9. | Dacia | 34 | -66,3% | 3,5% |
10. | Audi | 33 | 57,1% | 3,4% |
[b]Źródło danych: Instytut Badań rynku Motoryzacyjnego SAMAR[/b]
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?