Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż nowych samochodów. Te modele aut najlepiej sprzedają się w Polsce

Mariusz Michalak
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w październiku 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (września 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dziesięciu miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T

W dziesiątym miesiącu 2021 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku oraz wobec poprzedniego miesiąca. To czwarty z rzędu (a piąty w tym roku) spadek sprzedaży. Tradycyjnie ostatni kwartał roku to okres wzrostu zakupów. W tym roku sprzedaż aut była jednak niższa w październiku niż w czerwcu, lipcu czy sierpniu. Tak jak w poprzednich miesiącach, ta sytuacja to w dużej mierze efekt problemów rynku motoryzacyjnego związanych z ograniczeniem dostępności aut spowodowanych brakiem półprzewodników niezbędnych do wyposażenia samochodów. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana. Wskaźnikiem pokazującym rosnące problemy z dostępnością aut jest zjawisko spadającego reeksportu samochodów osobowych. W tym roku jego udział nie przekroczył w żadnym miesiącu 10% dla samochodów osobowych, a w październiku spadł po raz  pierwszy od prawie 10 lat poniżej 5 procent. 

Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 450 tys. szt. (wzrost o 5,0%), dla nowych samochodów dostawczych - 72 tys. szt. (wzrost o 20,8%). 

Jak podaje IBM Samar, Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2021 roku zarejestrowano w Polsce 36 470 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 19,85% (-9 034 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 5,47% (-2 109 szt.) mniej niż we wrześniu 2021 roku. Dane skumulowane (439 006 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 15,23%  (+58 032 szt.).

Siedem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 55,69%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 13,91%.

Około 4,11% aut (1 500 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w październiku 2021 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to spadek wobec poprzedniego miesiąca. 

Poziom reeksportu w porównaniu do października 2020 spadł o 70,43%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w październiku 2021 roku wchłonął niecałe 35 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2021 r. zarejestrowano w Polsce 31 258 samochodów osobowych, o 21,99% (-8 809 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 5,53% (-1 829 szt.) mniej niż we wrześniu 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 378 564 samochodów osobowych, o 12,94% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+43 377 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła wrzesień 2021 rok na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 91 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (133 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (158 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (217 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł we wrześniu 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 185 zarejestrowanych samochodów na  10 000 mieszkańców. 

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w październiku 2021r. ok. 1 500 szt.) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to poniżej 30 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 4,80%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy. 

W październiku 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,68%. Udział firm osiągnął poziom 74,32%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 23 230 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 74,41%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 1 500 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę. 

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 71,64%, największy spadek zanotowało Renault, o 16,90%. 

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 61 956 aut tej marki, o 28,86% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,37%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 39 530 szt., o 14,11% mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 10,44%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 29 191 samochodów, o 2,82% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,71%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 28 302 szt., o 44,82% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,48%. Warto zauważyć, że w zestawieniu miesięcznym KIA znalazła się na drugim miejscu, wyprzedzając Volkswagena i Skodę. Na piątej pozycji w rankingu skumulowanych wyników jest Hyundai. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 22 628 aut tej marki, o 56,56% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,98%. Także Hyundai w zestawieniu miesięcznym wyprzedził w październiku Volkswagena i Skodę i awansował na trzecią pozycję.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2021 roku jest dotychczas Toyota Corolla (17 989 szt.; +28,73% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (12 889 szt.; +6,24% r/r) oraz Skoda Octavia (11 454 szt. -24,04% r/r), następnie Dacia Duster (10 424 szt.;+9,27/r), a za nią Toyota RAV4 (10 102 szt.; +39,03% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (5 353 szt.; -17,94%), na drugim miejscu – Dacia Duster (4 684 szt.; +5,47%), na trzecim – Toyota Corolla (3 509 szt.; +4,87%), na czwartym – Kia Sportage (3 493 szt.;+72,07%), a na piątym – Hyundai Tucson  (3 343 szt.; +35,18%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (14 480 szt.; +36,24%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (10 015 szt.; -19,39%), na trzecim Toyota Yaris (7 536 szt.; +34,36%), czwartym – Skoda Fabia (7 457 szt.; -2,14%), a na piątym – Toyota RAV4 (7 091 szt.; +53,72%).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów  w październiku 2021 roku zarejestrowano w Polsce 5 212 samochodów dostawczych, o 4,10% (-225 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 5,10% (-280 szt.) mniej niż we wrześniu 2021 roku. W 2021 roku dotychczas zarejestrowano w Polsce 60 442 samochody dostawcze, o 32,0% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

13 z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do 2020 roku, w tym najbardziej Toyota, o 87,95%. Największy spadek zanotowała Dacia – o 28,84%.

Tytuł lidera rynku w 2021 roku uzyskało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 11 714 aut tej marki, o 79,06% więcej niż w 2020 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 19,38%. 

Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 8 135 szt., o 31,17% więcej niż w 2020r. Udział marki w rynku wyniósł 13,46%. 

Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2021r. klienci tego producenta zarejestrowali 7 476 pojazdów dostawczych, o 17,90% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,37%.  

Na czwartej pozycji znalazło się IVECO, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 619 szt., o 82,85% więcej niż w 2020r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,30%. 

Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2021r. zarejestrowano 5 012 aut dostawczych tej marki, o 8,51% mniej niż w analogicznym okresie 2020r. Udział marki wyniósł 8,29%. 

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w  2021 r. jest Renault Master (9 411 szt.; +72,74% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (5 619 szt.;+82,85%), na trzeciej Fiat Ducato (4 396 szt.; -10,60% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (3 997 szt.; -10,16%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (2 806 szt.;+14,76%).

Źródło: IBM Samar

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty