Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Sprzedaż samochodów 2018. Te nowe auta wybierają Polacy

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com 2018 rok był rekordowy dla branży motoryzacyjnej w Polsce. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych znacznie przekroczyła pół miliona.

W 2018 roku w naszym kraju przybyło w sumie prawie 1,6 miliona aut. Do tej pory największy rezultat, dokładnie 1 548 702 sztuki, odnotowany został w 2008 roku.

W minionym roku zarejestrowano nad Wisłą 532 tys. nowych samochodów. Z polskich salonów wyjechało o ponad 45 tys. (9,5%) aut więcej niż w 2017 roku. Dla porównania Unia Europejska zanotowała jedynie symboliczny wzrost – 0,1% (dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA).

Nie jest zaskoczeniem, że za dobre wyniki odpowiadają tzw. klienci instytucjonalni, czyli właśnie firmy kupujące auta hurtowo do swoich flot. Ich udział w całkowitej strukturze sprzedaży rośnie z każdym rokiem.

Zobacz także: Autostrada A4. Będzie podwyżka dla kierowców

Fot. Pixabay.com Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów na podstawie danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar informuje, że coraz popularniejsza formą finansowania samochodów służbowych staje się wynajem długoterminowy kosztem zakupów ze środków własnych, kredytu czy klasycznego leasingu. Więcej niż co piąty nowy samochód osobowy nabyty w tym czasie przez firmy znajdował się w wynajmie długoterminowym. W sumie w 2018 roku w ten sposób finansowanych aut było 81,8 tys., o 23,4% (15,5 tys.) więcej niż w 2017, co dało udział na poziomie 21,3% w łącznej sprzedaży samochodów osobowych do firm.

Zdaniem ekspertów:

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Po danych dotyczących sprzedaży nowych aut w 2018 roku wyraźnie widać, że zwiększa się ilość pojazdów kupowanych przez nabywców instytucjonalnych. Rynek stale rośnie, ale w dużej mierze napędzają go właśnie zakupy flotowe. To z kolei jest znak, że nasza gospodarka stale się rozwija.

Inną ważną rzeczą, która wynika z analizy zakupów nowych aut dokonywanych przez Polaków jest fakt, że zmienia się mix modelowy jeśli chodzi o wybór jednostek napędowych. Silniki Diesla są coraz bardziej na cenzurowanym w Unii Europejskiej. Coraz więcej miast na Starym Kontynencie wprowadza ograniczenia dla starszych pojazdów. Tym samym rośnie popularność silników benzynowych. W odniesieniu do aut elektrycznych, także notujemy wzrosty, ale m.in. z powodu braku infrastruktury, to wciąż marginalny udział w rynku.

Dlaczego Polacy wybierają te a nie inne modele? Polacy wybierają przede wszystkim pojazdy praktyczne. Ilość rodzin, które stać na zakup dwóch aut jest nadal niewielka. Wiele pojazdów to auta służbowe, przy czym zauważalny jest wzrost zainteresowania samochodami typu SUV. Powodem jest uniwersalność takich aut.

Wojciech Sierpowski, juror konkursu Car of the Year

2018 rok to kolejny rok z rzędu, gdy Skoda zajmuje pierwsze miejsce w rankingu rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Polacy maja sentyment do tej marki. Gama modelowa jest szeroka, a auta bardzo dobrze sprawdzają się jako pojazdy flotowe. Musimy bowiem pamiętać, że sprzedaż samochodów w Polsce w dużej mierze zależy od zakupów klientów flotowych.

W nadchodzących miesiącach nadal możemy spodziewać się wzrostu zakupów aut jeśli chodzi o firmy. O ile jednak osoby prywatne najczęściej będą kupowały nowe auta w przedziale 60 - 80 tys. zł, nabywcy instytucjonalni przeznaczą znacznie większe środki na ten cel. Niekoniecznie muszą one być jednak, aż tak wysokie jak w 2018 roku.

Grzegorz Szymański, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Dyrektor Generalny Arval Polska

Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów jednoznacznie wskazują, że rok 2018 był najlepszym w historii wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce. Imponujące wręcz tempo rozwoju rynku oraz znacząco szybszy od konkurencyjnych form finansowania aut służbowych wzrost rejestracji nowych samochodów to przede wszystkim efekt coraz bardziej wyraźnego wkraczania wynajmu długoterminowego w sektor małych i średnich przedsiębiorstw.

Oszczędności w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań, stałe koszty związane z finansowaniem i kompleksową obsługą pojazdów oraz po prostu wygoda, to zalety wynajmu długoterminowego, które przekonują obecnie już także mniejsze firmy. Wynajem długoterminowy, pomimo że jest w Polsce usługą wciąż młodą, zaczyna odgrywać kluczową rolę nie tylko dla branży flotowej, ale wpływa również na kondycję całego rynku motoryzacyjnego w naszym kraju.

TOP 5 najczęściej wybierane modele aut osobowych w 2018 roku przez klientów indywidualnych, firmy oraz ogółem

Model samochodu
Styczeń - Grudzień Zmiana Udział
2018 2017 2018 2017
[Sztuki] [%] [%]
           
Zakup przez osoby indywidualne 147 669 147 627 0,03 27,71 30,28
1. Skoda Fabia 6 453 6 030 7,01 4,37 4,08
2. Toyota Yaris 6 324 6 096 3,74 4,28 4,13
3. Dacia Duster 5 249 4 182 25,51 3,55 2,83
4. Opel Astra 4 455 5 928 - 24,85 3,02 4,02
5. Hyundai Tucson 3 751 3 477 7,88 2,54 2,36
Pozostałe 121 437 121 914 - 0,39 82,24 82,58
           
Zakup przez firmy
385 302 339 887 13,36 72,29 69,72
1. Skoda Octavia 17 438 15 312 13,88 4,53 4,51
2. Skoda Fabia 13 226 13 017 1,61 3,43 3,83
3. Volkswagen Golf 11 743 10 189 15,25 3,05 3,00
4. Opel Astra 10 827 10 015 8,11 2,81 2,95
5. Ford Focus 9 907 9 437 4,98 2,57 2,78
Pozostałe 322 161 281 917 14,28 83,61 82,94
           
Razem (osoby indywidualne i firmy)
532 971 487 514 9,32 36,48 35,92
1. Skoda Octavia 21 125 18 856 12,03 3,96 3,87
2. Skoda Fabia 19 679 19 047 3,32 3,69 3,91
3. Opel Astra 15 282 15 943 - 4,15 2,87 3,27
4. Volkswagen Golf 14 190 13 299 6,70 2,66 2,73
5. Toyota Yaris 14 032 12 561 11,71 2,63 2,58
Pozostałe 448 663 407 808 10,02 84,18 83,65

Źródło Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

TOP 5 najczęściej wybierane modele aut w poszczególnych segmentach rynku

Segment / Model Styczeń - Grudzień Zmiana Udział
2018 2017 2018 2017
[Sztuki] [%] [%]
           
Mini 2 191 1 815 20,72 0,41 0,37
1. Fiat 500 1 800 1 542 16,73 82,15 84,96
2. Smart Forfour 187 60 211,67 8,53 3,31
3. Smart Fortwo 111 121 - 8,26 5,07 6,67
4. Abarth 500 93 92 1,09 4,24 5,07
           
Mini MPV 31 865 38 201 - 16,59 5,98 7,84
1. Volkswagen Golf Sportsvan 3 949 4 581 - 13,80 12,39 11,99
2. Dacia Dokker 3 240 2 690 20,45 10,17 7,04
3. Dacia Lodgy 3 095 2 166 42,89 9,71 5,67
4. Volkswagen Touran 2 911 2 752 5,78 9,14 7,20
5. Volkswagen Caddy 2 653 2 230 18,97 8,33 5,84
Pozostałe 16 017 23 782 - 32,65 50,27 62,25
           
Mini Plus 15 231 12 350 23,33 2,86 2,53
1. Toyota Aygo 4 308 3 259 32,19 28,28 26,39
2. Skoda Citigo 3 798 2 838 33,83 24,94 22,98
3. Volkswagen UP! 2 659 1 920 38,49 17,46 15,55
4. Kia Picanto 1 306 1 164 12,20 8,57 9,43
5. Fiat Panda 1 022 682 49,85 6,71 5,52
Pozostałe 2 138 2 487 - 14,03 14,04 20,14
           
Małe 89 179 86 391 3,23 16,73 17,72
1. Skoda Fabia 19 679 19 047 3,32 22,07 22,05
2. Toyota Yaris 14 032 12 561 11,71 15,73 14,54
3. Renault Clio 8 353 9 853 - 15,22 9,37 11,41
4. Dacia Sandero 6 446 5 007 28,74 7,23 5,80
5. Opel Corsa 6 127 6 604 - 7,22 6,87 7,64
Pozostałe 34 542 33 319 3,67 38,73 38,57
           
Małe SUV-y
151 986 120 824 25,79 28,52 24,78
1. Dacia Duster 9 844 9 541 3,18 6,48 7,90
2. Nissan Qashqai 8 537 8 055 5,98 5,62 6,67
3. Hyundai Tucson 8 065 7 649 5,44 5,31 6,33
4. Toyota C-HR 7 355 6 086 20,85 4,84 5,04
5. Volkswagen Tiguan 6 847 5 711 19,89 4,51 4,73
Pozostałe 111 338 83 782 32,89 73,26 69,34
           
Klasa niższa średnia
143 404 137 180 4,54 26,91 28,14
1. Skoda Octavia 21 125 18 856 12,03 14,73 13,75
2. Opel Astra 15 282 15 943 - 4,15 10,66 11,62
3. Volkswagen Golf 14 190 13 299 6,70 9,90 9,69
4. Toyota Auris 12 073 10 545 14,49 8,42 7,69
5. Ford Focus 11 126 10 952 1,59 7,76 7,98
Pozostałe 69 608 67 585 2,99 48,54 49,27
           
MPV 1 854 2 354 - 21,24 0,35 0,48
1. Ford S-MAX 538 700 - 23,14 29,02 29,74
2. SEAT Alhambra 522 646 - 19,20 28,16 27,44
3. Volkswagen Sharan 326 369 - 11,65 17,58 15,68
4. Renault Espace 312 422 - 26,07 16,83 17,93
5. Ford Galaxy 136 209 - 34,93 7,34 8,88
Pozostałe 20 8 150,00 1,08 0,34
           
Klasa wyższa średnia
41 063 40 723 0,83 7,70 8,35
1. Volkswagen Passat 9 192 9 452 - 2,75 22,39 23,21
2. Opel Insignia 4 273 3 375 26,61 10,41 8,29
3. Toyota Avensis 4 109 4 631 - 11,27 10,01 11,37
4. Ford Mondeo 3 657 4 685 - 21,94 8,91 11,50
5. BMW 3 2 796 2 623 6,60 6,81 6,44
Pozostałe 17 036 15 957 6,76 41,49 39,18
           
Premium 17 320 16 068 7,79 3,25 3,30
1. Skoda Superb 8 045 7 361 9,29 46,45 45,81
2. BMW 5 2 560 3 161 - 19,01 14,78 19,67
3. Audi A6 2 361 1 768 33,54 13,63 11,00
4. Mercedes E 2 159 1 902 13,51 12,47 11,84
5. Volvo S90 699 536 30,41 4,04 3,34
Pozostałe 1 496 1 340 11,64 8,64 8,34
           
Duże SUV-y
19 124 14 671 30,35 3,59 3,01
1. Mercedes GLC Coupe 2 480 1 105 124,43 12,97 7,53
2. Mercedes GLC 2 275 2 012 13,07 11,90 13,71
3. BMW X5 1 831 1 646 11,24 9,57 11,22
4. Audi Q7 1 488 1 653 - 9,98 7,78 11,27
5. Volvo XC90 1 237 802 54,24 6,47 5,47
Pozostałe 9 813 7 453 31,67 51,31 50,80
           
Luksusowe 2 954 2 055 43,75 0,55 0,42
1. Mercedes S 728 561 29,77 24,64 27,30
2. BMW 7 472 595 - 20,67 15,98 28,95
3. Audi A7 439 311 41,16 14,86 15,13
4. Mercedes CLS 320 97 229,90 10,83 4,72
5. Porsche Panamera 296 258 14,73 10,02 12,55
Pozostałe 699 233 200,00 23,66 11,34
           
Sportowe 2 401 2 171 10,59 0,45 0,45
1. Mercedes E 682 421 62,00 28,40 19,39
2. Mercedes C 524 490 6,94 21,82 22,57
3. BMW 2 188 176 6,82 7,83 8,11
4. Mazda MX-5 178 213 - 16,43 7,41 9,81
5. BMW 4 176 238 - 26,05 7,33 10,96
Pozostałe 653 633 3,16 27,20 29,16
           
Super sportowe
1 438 1 110 29,55 0,27 0,23
1. Ford Mustang 545 493 10,55 37,90 44,41
2. Mercedes S 287 234 22,65 19,96 21,08
3. Porsche 911 177 137 29,20 12,31 12,34
4. Mercedes AMG GT 69 30 130,00 4,80 2,70
5. Lexus LC 67 52 28,85 4,66 4,68
Pozostałe 293 164 78,66 20,38 14,77
           
Minibus 11 991 10 619 12,92 2,25 2,18
1. Renault Trafic 2 062 2 050 0,59 17,20 19,31
2. Opel Vivaro 1 959 1 694 15,64 16,34 15,95
3. Ford Transit Custom 1 535 1 274 20,49 12,80 12,00
4. Volkswagen Transporter 1 313 1 365 - 3,81 10,95 12,85
5. Mercedes V 1 045 893 17,02 8,71 8,41
Pozostałe 4 077 3 343 21,96 34,00 31,48
           
Autobus 970 981 - 1,12 0,18 0,20
1. Mercedes Sprinter 757 766 - 1,17 78,04 78,08
2. Ford Transit 184 173 6,36 18,97 17,64
3. Renault Master 13 29 - 55,17 1,34 2,96
4. MAN TGE 10 0 0,00 1,03 0,00
5. Karsan Jest 5 0 0,00 0,52 0,00
Pozostałe 1 13 - 92,31 0,10 1,33
           
Razem 532 971 487 514 9,32 36,48 35,92

Źródło Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • GLC (gość)

    GLC duży SUV hahaha…. rozumiałbym GLE...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości