Sprzedaż samochodów. Osobowe w dół, dostawcze w górę

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w pierwszych dwóch dekadach stycznia zarejestrowano 16 659 nowych samochodów osobowych, o 19,6% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost odnotowały natomiast samochody dostawcze - 2 304 pojazdy użytkowe to o 6,3% więcej niż przed rokiem.Fot. 123RF
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w pierwszych dwóch dekadach stycznia zarejestrowano 16 659 nowych samochodów osobowych, o 19,6% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost odnotowały natomiast samochody dostawcze - 2 304 pojazdy użytkowe to o 6,3% więcej niż przed rokiem.Fot. 123RF
Sprzedaż nowych samochodów osobowych nadal nie może osiągnąć wyników tych z zeszłego roku. Inaczej wygląda to w przypadku aut dostawczych. Czy tendencje te utrzymają się dłużej? Rynek jest tak rozchwiany, że trudno jest cokolwiek przewidywać.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w pierwszych dwóch dekadach stycznia zarejestrowano 16 659 nowych samochodów osobowych, o 19,6% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost odnotowały natomiast samochody dostawcze - 2 304 pojazdy użytkowe to o 6,3% więcej niż przed rokiem.

W analizowanym okresie było 12 dni roboczych, dokładnie tyle samo co w 2020 roku. W całym styczniu będzie 19 dni roboczych, o 2 mniej w porównaniu do stycznia roku ubiegłego, więc teoretycznie miesięczne dane powinny być nieco słabsze. Dane po 20 dniach nie pokazują jednak rzeczywistego obrazu rynku, ponieważ duża część aut zarejestrowanych na dealerów pod koniec ubiegłego roku dopiero teraz trafia do docelowych odbiorców.

Sprzedaż samochodów osobowych

W przypadku samochodów osobowych po 20 dniach stycznia rejestracje na osoby fizyczne spadły o 24,4% (5 787 szt.), natomiast na firmy spadły o 16,8%, do poziomu 10 872 sztuk. W analizowanym okresie tylko firmy typu RAC zarejestrowały więcej samochodów niż przed rokiem - 338 sztuk oznacza wzrost o 39,1%. W tym samym czasie firmy leasingowe, które mają blisko 57% w rynku - odnotowały spadek o 16,3%. Firmy, które rejestrują na siebie samochody bezpośrednio, zarejestrowały tyle samo aut co CFM-y (po 1 550 szt.), ale w ich przypadku spadek wyniósł tylko 1,7%, a dla firm CFM aż 17,6%.

Liderem w grupie samochodów osobowych jest Toyota (3 467 szt.) przed Skodą (2 130 szt.) i Volkswagenem (2 083 szt.). Wśród modeli stawce przewodzą dwie Toyoty - Corolla i Yaris z wynikami odpowiednio 947 i 876 szt. Na trzecim miejscu podium uplasował się Volkswagen T-Roc (703 szt.).

Sprzedaż segmentu premium

Po 20 dniach stycznia segment premium odnotował 5-procentowy wzrost rejestracji (3 376 szt.) i aż trzy marki - BMW, Mercedes i Audi - znalazły się w TOP10 rynku samochodów osobowych.

Sprzedaż samochodów dostawczych

Dzięki 2 034 rejestracjom, rynek samochodów użytkowych o dmc do 3,5t urósł o 6,3%. Wzrost odnotowały zarówno na osoby fizyczne (412 szt., +15,1%), jak i firmy (1 892 szt., +4,5%). Dwa kluczowe kanały dystrybucji, stanowiące blisko 3/4 rejestracji w analizowanym okresie, to firmy leasingowe (1 207 szt., +26,0%) oraz firmy rejestrujące na siebie bezpośrednio (509 szt.,+15,9%).

Liderem na rynku samochodów dostawczych jest po pierwszej dekadzie stycznia Ford (431 szt.) przed Fiatem (330 szt.) i Volkswagenem (316 szt.). W zestawieniu najczęściej rejestrowanych modeli prowadzi Fiat Ducato (233 szt.), a dalej są IVECO Daily (197 szt.) i Renault Master (187 szt.).

Ranking marek samochodów osobowych, zarejestrowanych w pierwszych dwóch dekadach stycznia 2021 roku:

  1. Toyota - 3 467 szt.
  2. Skoda - 2 130 szt.
  3. Volkswagen - 2 083 szt.
  4. Kia - 1 038 szt.
  5. BMW - 967 szt.
  6. Mercedes - 893 szt.
  7. Ford - 721 szt.
  8. Hyundai - 656 szt.
  9. Dacia - 625 szt.
  10. Audi - 586 szt.
  11. Suzuki - 560 szt.
  12. SEAT - 422 szt.
  13. Lexus - 395 szt.
  14. Volvo - 392 szt.
  15. Renault - 294 szt.
  16. Mazda - 245 szt.
  17. Peugeot - 194 szt.
  18. Opel - 186 szt.
  19. Nissan - 173 szt.
  20. Fiat - 100 szt.
  21. Citroen - 92 szt.
  22. Mitsubishi - 89 szt.
  23. MINI - 62 szt.
  24. Honda - 58 szt.
  25. JEEP - 49 szt.
  26. Porsche - 42 szt.
  27. Subaru - 33 szt.
  28. Alfa Romeo - 31 szt.
  29. Cupra - 27 szt.
  30. Land Rover - 14 szt.
  31. Tesla - 11 szt.
  32. Jaguar - 6 szt.
  33. Ssangyong - 5 szt.
  34. Maserati - 3 szt.
  35. Abarth - 1 szt.
  36. Aston Martin - 1 szt.
  37. DS - 1 szt.
  38. Bentley - 0 szt.
  39. Ferrari - 0 szt.
  40. Smart - 0 szt.
  41. Pozostałe - 7 szt.

Razem - 16 659 szt.

Ranking marek samochodów dostawczych, zarejestrowanych w pierwszych dwóch dekadach stycznia 2021 roku:

  1. Ford - 431 szt.
  2. Fiat - 330 szt.
  3. Volkswagen - 316 szt.
  4. Renault - 241 szt.
  5. Toyota - 201 szt.
  6. Iveco - 197 szt.
  7. Mercedes - 167 szt.
  8. Peugeot - 104 szt.
  9. Citroen - 90 szt.
  10. Opel - 87 szt.
  11. Dacia - 43 szt.
  12. MAN - 37 szt.
  13. Skoda - 11 szt.
  14. Isuzu - 8 szt.
  15. Mitsubishi - 8 szt.
  16. Nissan - 5 szt.
  17. Fuso - 2 szt.
  18. Hyundai - 0 szt.
  19. Pozostałe - 26 szt.

Razem - 2 304 szt.

Zobacz także: Tak prezentuje się pickup Forda w nowej wersji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty