Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż samochodów. Rejestracje aut premium w 2020 roku

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
W ostatnim miesiącu ubiegłego roku Polacy kupili i zarejestrowali 8 704 nowe samochody klasy premium, o 28,80 proc. więcej w zestawieniu z listopadem 2020 r. oraz o 5,69 proc. mniej niż w grudniu roku 2019. W całym 2020 roku krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 75 290 samochodów z wyższej półki, o 4,63 proc. (3 653 egz.) mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem. Fot. Daimler
W ostatnim miesiącu ubiegłego roku Polacy kupili i zarejestrowali 8 704 nowe samochody klasy premium, o 28,80 proc. więcej w zestawieniu z listopadem 2020 r. oraz o 5,69 proc. mniej niż w grudniu roku 2019. W całym 2020 roku krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 75 290 samochodów z wyższej półki, o 4,63 proc. (3 653 egz.) mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem. Fot. Daimler
W ostatnim miesiącu ubiegłego roku Polacy kupili i zarejestrowali 8 704 nowe samochody klasy premium, o 28,80 proc. więcej w zestawieniu z listopadem 2020 r. oraz o 5,69 proc. mniej niż w grudniu roku 2019. W całym 2020 roku krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 75 290 samochodów z wyższej półki, o 4,63 proc. (3 653 egz.) mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w swoim raporcie, samochody z wyższej półki miały się w ubiegłym roku znacznie lepiej niż cały rynek pojazdów osobowych. W gronie czterech głównych graczy, do których należy 85,6 proc. rynku, wszystkie marki zajęły pozycje sprzed roku.

Podobnie jak w przypadku całego rynku samochodów osobowych w Polsce, spadek grudniowych rejestracji, liczonych rok do roku, to w dużej mierze efekt wysokiej bazy, czyli rezultatu osiągniętego w grudniu 2019 roku, kiedy to zanotowano nie tylko najlepszy grudniowy, ale w ogóle najlepszy miesięczny wynik rejestracji w historii tej klasy samochodów w naszym kraju. Z drugiej strony auta premium nadal odczuwają wpływ pandemii koronawirusa na rynek sprzedaży nowych samochodów. Przełom roku to też okres tradycyjnych wyprzedaży, ale wysoki rezultat grudnia 2020 roku jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d ISC FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być już co do zasady rejestrowane. Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku (poza tzw. końcową partią produkcji).

Klasa premium lepiej niż cały rynek

Auta klasy premium nadal miały się znacznie lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w grudniu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 51 513 samochodów osobowych, o 1,88 proc. (-989 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 23,60 proc. (+9 836 szt.) więcej niż w listopadzie 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 428 377 samochodów osobowych, o 22,90 proc. mniej w stosunku do roku poprzedniego (-127 231 szt.).

Klasa premium. Kto liderem?

W 2020 roku liderem polskiego rynku samochodów premium został Mercedes. Koncern ze Stutt-gartu zarejestrował 19 653 samochody, o 6,74 proc. (1 420 szt.) mniej w stosunku do roku 2019. Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie producenta najlepszy wynik uzyskała klasa A (2 808 sztuk), przed Mercedesem GLC (2 078 egz.) oraz GLE (1 953 sztuki).

Wiceliderem zestawienia na koniec grudnia 2020 r. było BMW. W wydziałach komunikacji zarejestrowanych zostało 18 290 aut tej marki, o 11,64 proc. (2 409 szt.) mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem. Najczęściej rejestrowanymi modelami bawarskiego koncernu były: BMW serii 3 (3 465 szt.), X3 (2 262 sztuki) oraz BMW X5 (2 241 egzemplarzy).

Brąz przypadł w udziale Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w minionym roku łącznie 15 602 samochody, o 13,25 proc. (1 825 szt.) więcej niż w 2019 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w ubiegłym roku najlepiej sprzedawała się Q5-tka (2 902 szt.). Drugie było Q3 z 2 216 rejestracjami, a trzecie miejsce zajął model A3 (2 091 sztuk).

W czołowej czwórce, do której należało w ubiegłym roku 85,6 proc. rynku premium, znalazło się jeszcze Volvo. W ciągu dwunastu miesięcy 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali 10 926 aut tej szwedzkiej marki, zaledwie o 0,45 proc. (49 egz.) mniej niż w roku 2019. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (4 533 egz.), przed Volvo XC40 (2 482 szt.). Ostatnie miejsce na podium zajęło XC90 (1 099 sztuk).

Auta premium. Kto ze wzrostem?

W całym 2020 r. dwie marki w TOP10 mogły pochwalić się wzrostem liczby rejestracji liczonych rok do roku. Były to: Audi (plus 13,25 proc.) oraz Lexus (plus 12,57 proc.). Z kolei największy procentowy spadek liczby rejestracji miał w tym gronie na swoim koncie Jaguar (-48,95 proc.). Największą stratę liczoną w sztukach poniosło w TOP 10 BMW (-2 409 egz.). W całym zestawieniu najlepszą dynamiką wzrostu ponownie może pochwalić się, zajmująca 11. pozycję, Tesla. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 158 sztuk tego amerykańskiego elektryka, a wzrost rok do roku wy-niósł 68,09 proc.

W zestawieniu modeli na pozycji lidera w 2020 roku znalazło się Volvo XC60 (4 533 rejestracje). Szwedzki SUV wyprzedził BMW serii 3 (3 465 sztuk) oraz Audi Q5 (wynik tego modelu to 2 902 zarejestrowane egzemplarze).

Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty