Sprzęgło Haldex

Ryszard Polit
Fot. VW: Sprzęgło Haldex znajduje się przy tylnej osi przed mechanizmem różnicowym w autach grupy Volkswagena z napędem 4x4.
Fot. VW: Sprzęgło Haldex znajduje się przy tylnej osi przed mechanizmem różnicowym w autach grupy Volkswagena z napędem 4x4.
Techniki całkowitego zablokowania międzyosiowego mechanizmu różnicowego są różne. Volkswagen wykorzystuje sprzęgło Haldex.

W samochodach osobowych z napędem na obie osie stosuje się międzyosiowy mechanizm różnicowy, który kompensuje naprężenia między osiami. W niektórych sytuacjach drogowych istnieje potrzeba całkowitego zablokowania tego mechanizmu. Poszczególni producenci stosują różne rozwiązania.

 

Volkswagen w samochodach z napędem 4x4 wycofał się ze stosowania sprzęgła wiskotycznego. Stosuje coś lepszego - sprzęgło Haldex, które wykorzystywane jest również w Audi i Skodzie. Sprzęgło to znajduje się przy tylnej osi przed mechanizmem różnicowym.

Fot. VW: Sprzęgło Haldex znajduje się przy tylnej osi przed mechanizmem różnicowym w autach grupy Volkswagena z napędem 4x4.
Fot. VW: Sprzęgło Haldex znajduje się przy tylnej osi przed mechanizmem różnicowym w autach grupy Volkswagena z napędem 4x4.

 

Sprzęgło Haldex jest modyfikacją sprzęgła wiskotycznego, w którym płytki przenoszące napęd łączyły się ze sobą samoczynnie, jedynie pod wypływem różnicy prędkości obrotowych kół przedniej i tylnej osi. W sprzęgle Haldex płytki te są łączone w sposób kontrolowany, za pomocą układu elektroniczno-hydraulicznego składającego się z zaworu i dwóch pomp tłokowo-pierścieniowych. Płytki te można połączyć całkowicie lub tylko "częściowo", w ten sposób płynnie regulując przekazywany moment obrotowy. Sterowanie zaworem odpowiedzialnym za właściwe ciśnienie oleju odbywa się w sposób elektroniczny, z wykorzystaniem informacji nie tylko o różnicy w obrotach kół przedniej i tylnej osi, lecz także położenia pedału gazu, położenia kierownicy, ciśnienia w układzie hamulcowym, obrotach silnika, itp. Zalety sprzęgła Haldex to możliwość przenoszenia momentu obrotowego do 3200 Nm (!), duża szybkość działania i możliwość współpracy z układami elektronicznymi typu ABS, ASR, ESP.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty