Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Sprzęgło wiskotyczne

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. BMW: Sprzęgło wiskotyczne jest chętnie wykorzystywane do łączenia wałów napędowych, gdy zależy nam na zmiennej wartości przenoszonego momentu obrotowego. Karierę robią auta osobowe z napędem na obie osie. Prekursorem był Audi Quattro z 1979 r., teraz taki napęd ma także Fiat Panda 4x4.

Ostatnio karierę robią samochody osobowe z napędem na obie osie. Prekursorem był Audi Quattro wprowadzony na rynek w 1979 r., teraz taki napęd ma także Fiat Panda 4x4.

 

Lansowanie napędu na obie osie w autach osobowych wynika ze względów bezpieczeństwa. Samochód z takim napędem jest bardziej stabilny, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Z tego Fot. BMW: Sprzêg³o wiskotyczne jest chêtnie wykorzystywane do ³±czenia wa³ów napêdowych, gdy zale¿y nam na zmiennej warto¶ci przenoszonego momentu obrotowego. powodu we współczesnych autach stosuje się stały napęd na obie osie. Napęd dołączalny nie sprawdza się, gdyż zanim kierowca w sytuacji awaryjnej dołączy napęd na drugą oś, jest już za późno.

 

Poszczególni producenci stosują różne rozwiązania techniczne. Najpopularniejszym i najtańszym jest wykorzystanie sprzęgła wiskotycznego, pełniącego rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Sprzęgło to samoczynnie rozdziela moment obrotowy silnika na Fot. BMW: W samochodach rekreacyjno-terenowych sprzêg³o wiskotyczne umieszczone jest przy centralnym mechanizmie ró¿nicowym i/lub przy mechanizmach ró¿nicowych poszczególnych osi napêdowych. poszczególne osie w zależności od poślizgu kół przedniej i tylnej osi. Kapitalną zaletą tego sprzęgła jest możliwość rozdziału momentu obrotowego w szerokim zakresie – od zera do blisko 100%. Oznacza to, że w sytuacji poślizgu np. kół tylnej osi, niemal cały napęd jest kierowany na koła osi przedniej. Konkurencyjne rozwiązania, np. mechanizm różnicowy Torsen, może przenosić maksymalnie do 75% siły napędowej na jedną oś. Sprzęgło wiskotyczne wykorzystywane jest m. in. w Fiacie Panda. W autach rekreacyjno-terenowych sprzęgło to pełni rolę blokady klasycznego mechanizmu różnicowego. Wadą sprzęgła wiskotycznego jest opóźnienie w działaniu, które wynika z zasady pracy. Dlatego niektórzy Fot. Audi producenci, np. VW, Volvo, stosują bardziej wyrafinowane, ale droższe rozwiązania, np. sprzęgło Haldex.

 

Sprzęgło wiskotyczne składa się z zamkniętej obudowy w kształcie walca wypełnionej płynem magnetoreologicznym. W obudowie zamknięte są dwa rodzaje płytek: z nacięciami połączone są z wielowypustem wału i płytki z otworami współpracujące z rowkami w obudowie. Płytki umieszczone są na przemian i mogą się względem siebie osiowo przesuwać. Gdy nastąpi różnica obrotów między kołami przedniej i tylnej osi, dwa rodzaje płytek obracają się z różną prędkością, co doprowadza do gęstnienia płynu. Następuje więc wyrównywanie obrotów, a w przypadku dużej ich różnicy zanika poślizg sprzęgła i połączenie jest sztywne. 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Adam

    Układ zastosowany w Pandzie to jest napęd przedni z automatycznie (za pomocą sprzęgła wiskotycznego) dołączaną osią tylną. Różnica między tym a permamentnym napędem wszystkich kół jest taka iż w drugim przypadku na obie osie cały czas jest dostarczany moment, natomiast w przypadku pierwszym moment na oś dołączaną (najczęściej tylna) jest dostarczany tylko gdy wystąpi różnica prędkości między osią przednią a tylną.

  • leliwa

    Użytkuje samochód Panda 4x4 od września 2005 roku w dosyć trudnych warunkach terenowych - w górach. Głównie są to drogi wiejskie. Wykonuje zawód lekarza weterynarii, więc dojazdy do moich pacjentów są rózne. Bezdroża, śnieg, błoto, mokra trawa, no i górki. Jak na dzień dzisiejszy - jestem zadowolony z tego samochodu. Wspina się dobrze,jest zwrotny, posiada dobrą widoczność. Ma funkcję City co ułatwia kręcenie kółkiem w błocie i śniegu. Do dnia dzisiejszego 09.02.07 r. bez awarii c.30 tys- odpukać w niemalowane. Wady: zbyt małe lusterka zewnętrzne, żle usytuowany fotel kierowcy "jakis krzywy".

  • Komentarz usunięty.
  • miki (gość)

    Uwaga w Audi Quattro jedynie zastosowano standardowy wojskowy system napędu znany od dziesiątek lat.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości