Sprzęgło wiskotyczne

Ryszard Polit
Fot. BMW: Sprzęgło wiskotyczne jest chętnie wykorzystywane do łączenia wałów napędowych, gdy zależy nam na zmiennej wartości przenoszonego momentu obrotowego.
Fot. BMW: Sprzęgło wiskotyczne jest chętnie wykorzystywane do łączenia wałów napędowych, gdy zależy nam na zmiennej wartości przenoszonego momentu obrotowego.
Karierę robią auta osobowe z napędem na obie osie. Prekursorem był Audi Quattro z 1979 r., teraz taki napęd ma także Fiat Panda 4x4.

Ostatnio karierę robią samochody osobowe z napędem na obie osie. Prekursorem był Audi Quattro wprowadzony na rynek w 1979 r., teraz taki napęd ma także Fiat Panda 4x4.

 

Lansowanie napędu na obie osie w autach osobowych wynika ze względów bezpieczeństwa. Samochód z takim napędem jest bardziej stabilny, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Z tego

Fot. BMW: Sprzęgło wiskotyczne jest chętnie wykorzystywane do łączenia wałów napędowych, gdy zależy nam na zmiennej wartości przenoszonego momentu o
Fot. BMW: Sprzęgło wiskotyczne jest chętnie wykorzystywane do łączenia wałów napędowych, gdy zależy nam na zmiennej wartości przenoszonego momentu obrotowego.

powodu we współczesnych autach stosuje się stały napęd na obie osie. Napęd dołączalny nie sprawdza się, gdyż zanim kierowca w sytuacji awaryjnej dołączy napęd na drugą oś, jest już za późno.

 

Poszczególni producenci stosują różne rozwiązania techniczne. Najpopularniejszym i najtańszym jest wykorzystanie sprzęgła wiskotycznego, pełniącego rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Sprzęgło to samoczynnie rozdziela moment obrotowy silnika na

Fot. BMW: W samochodach rekreacyjno-terenowych sprzęgło wiskotyczne umieszczone jest przy centralnym mechanizmie różnicowym i/lub przy mechanizmach różnicowych
Fot. BMW: W samochodach rekreacyjno-terenowych sprzęgło wiskotyczne umieszczone jest przy centralnym mechanizmie różnicowym i/lub przy mechanizmach różnicowych poszczególnych osi napędowych.

poszczególne osie w zależności od poślizgu kół przedniej i tylnej osi. Kapitalną zaletą tego sprzęgła jest możliwość rozdziału momentu obrotowego w szerokim zakresie - od zera do blisko 100%. Oznacza to, że w sytuacji poślizgu np. kół tylnej osi, niemal cały napęd jest kierowany na koła osi przedniej. Konkurencyjne rozwiązania, np. mechanizm różnicowy Torsen, może przenosić maksymalnie do 75% siły napędowej na jedną oś. Sprzęgło wiskotyczne wykorzystywane jest m. in. w Fiacie Panda. W autach rekreacyjno-terenowych sprzęgło to pełni rolę blokady klasycznego mechanizmu różnicowego. Wadą sprzęgła wiskotycznego jest opóźnienie w działaniu, które wynika z zasady pracy. Dlatego niektórzy

Fot. Audi
Fot. Audi

producenci, np. VW, Volvo, stosują bardziej wyrafinowane, ale droższe rozwiązania, np. sprzęgło Haldex.

 

Sprzęgło wiskotyczne składa się z zamkniętej obudowy w kształcie walca wypełnionej płynem magnetoreologicznym. W obudowie zamknięte są dwa rodzaje płytek: z nacięciami połączone są z wielowypustem wału i płytki z otworami współpracujące z rowkami w obudowie. Płytki umieszczone są na przemian i mogą się względem siebie osiowo przesuwać. Gdy nastąpi różnica obrotów między kołami przedniej i tylnej osi, dwa rodzaje płytek obracają się z różną prędkością, co doprowadza do gęstnienia płynu. Następuje więc wyrównywanie obrotów, a w przypadku dużej ich różnicy zanika poślizg sprzęgła i połączenie jest sztywne. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty