"Średnicówka" będzie miała jednego zarządcę?

M.Wroński, M.Zasada
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Choć Drogowa Trasa Średnicowa ma zaledwie 20 km długości, przebiega przez 5 dużych aglomeracji: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze. Każda z nich prowadzi prace remontowe i konserwacyjne na własną rękę. Efekty bywają kuriozalne.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Zdarza się, że zimą odśnieżona nawierzchnia kończy się równo z granicą kolejnego miasta (choć formalnie we wszystkich gminach DTŚ ma 1 kategorię zimowego utrzymania). Niedawno pojawiły się informacje o ciemnościach, które czekały na jadących DTŚ-ką tuż po minięciu tabliczki z nazwą "Ruda Śląska". Kiedy sprawą zainteresowały się media, oświetlenie nagle zaczęło działać.

**CZYTAJ TAKŻE


Katowice mają za mało pieniędzy na remonty dróg
Węzeł gigant na Śląsku

**

Zmienić taki stan rzeczy mogłoby wspólne zarządzanie "średnicówką". Propozycję taką zgłosili prezydenci śląskich miast, opiniując przygotowywany przez posłów PO projekt ustawy metropolitalnej (postulat ten dotyczył też innych dróg krajowych i wojewódzkich przebiegających przez aglomerację).

Piotr Uszok, prezydent Katowic mówi wprost: - Bez uwzględnienia tych uwag, ustawa byłaby, mówiąc oględnie, nieżyciowa - stwierdza Uszok. Jeszcze dalej idzie Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic i zarazem przewodniczący Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Jak zapowiada, niezależenie od tego, czy w najbliższym czasie doczekamy się ustawy metropolitalnej dla Śląska i Zagłębia, to i tak miasta położone wzdłuż DTŚ-ki powinne dogadać się odnośnie wspólnego zarządzania tą trasą.

- W drodze porozumienia możemy razem organizować przetargi. Tak będzie taniej i efektywniej. Jesteśmy obecnie w trakcie tworzenia opinii prawnej na ten temat - mówi Kostempski.

Na uchwalenie ustawy metropolitalnej dla Śląska i Zagłębia parlamentarzystom Platformy Obywatelskiej zostało jeszcze 75 dni. Oznacza to, że minęła już 1/4 czasu, jaki sobie dali przed wyborami na przeforsowanie tej inicjatywy. O tej obietnicy przypomina im Prospołeczny Licznik Ustawy Metropolitalnej.

Katowice na utrzymanie swoich 6 km. średnicówki wydają rocznie ok. 3 miliony złotych (kwota ta nie obejmuje odśnieżania oraz oczyszczania nawierzchni).

Chorzów ma niespełna 3 km średnicówki. W tym roku na jej bieżące utrzymanie, oznakowanie oraz odśnieżanie gmina wyda ponad 215 tysięcy złotych. Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zakładu Ulic i Mostów wyjaśnia jednak, że w przypadku jakichkolwiek poważniejszych remontów ta kwota gwałtownie rośnie.

- W ubiegłym roku na utrzymanie bieżące nawierzchni wydaliśmy 686 tysięcy złotych - mówi Wojtala. Świętochłowice (4 km. DTŚ-ki) wyda w tym roku na remonty i pielęgnacje zieleni przy trasie ponad 320 tys. złotych (z osobnej puli finansowane jest odśnieżanie).

Ruda Śląska ma 3,2 km DTŚ, a jej oświetlenie, odśnieżanie, sprzątanie i koszenie zieleni przy trasie kosztuje w tym roku 246,6 tys, zł.

Zabrze ma 4,7 km. średnicówki. Na utrzymanie tego odcinka miasto wydało w tym roku ponad 30 tys. zł (w przyszłym ta kwota wzrośnie do ponad 380 tys. zł).

Źródło: Dziennik Zachodni

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty