Actyona Sports można określić mianem terenowego pickupa. Auto w Polsce dostępne jest z nadwoziem czterodrzwiowym,
wyposażony w dwulitrowy silnik wysokoprężny. Oferowane jest w trzech wersjach wyposażenia: Crystal, Quartz i Sapphire. Nadwozie to typowy pickup ze skrzynią ładunkową o dość skromnych wymiarach (długość – 1275 mm, szerokość – 1600 mm, wysokość 525 mm). Pojazd może zostać wyposażony w jedną z trzech rodzajów zabudów skrzyniowych: z roletą, z zamykaną sztywną pokrywą lub podwyższoną przeszkloną nadbudową (hard top). Stylistycznie auto nawiązuje do innego modelu tej marki - Korando. Mimo wszystkich zastosowanych zabiegów odmładzających, tył pojazdu sprawia wrażenie ociężałego i nadal przypomina swojego poprzednika.
Przestronne wnętrze SsangYonga różni się od typowych, spotykanych w pojazdach typu pickup i bardziej przypomina SUV-a. Przednie fotele są miękkie i stosunkowo wygodne. Dzięki dość dużym oknom i szybie czołowej oraz zajmowanej wysokiej pozycji, kierowca i pasażer z przodu mają doskonałą widoczność. Minusem może być jej ograniczenie w lusterku wstecznym, gdzie w polu widzenia znajduje się pokrywa skrzyni ładunkowej. Dużym plusem jest zastosowanie jako seryjne wyposażenie wykładziny skrzyni ładunkowej tzw. berlinera, zapobiegającego korozji i uszkodzeniom mechanicznym.
Silnik wysokoprężny 2,0 l, który jest własną konstrukcją koreańskiej marki, charakteryzuje się mocą 155 KM i maksymalnym momentem obrotowym 360 Nm. Potrafi on rozpędzić ten prawie dwutonowy pojazd do prędkości 100 km/h w około 13 sekund. Prędkość maksymalna możliwa do uzyskania to 163 km/h, jednak nie należy zapominać, że mamy do czynienia z pick-upem. Na pochwałę zasługuje kultura pracy jednostki napędowej oraz jakość wygłuszenia kabiny. Przy normalnej jeździe do wnętrza nie dochodzą prawie żadne odgłosy silnika. Moc w podstawowej wersji Crystal przekazywana jest na koła tylne. Testowany pojazd to jednak najbogatsza wersja Sapphire, którą standardowo wyposażono w dołączany napęd 4x4. Za pośrednictwem pokrętła na konsoli centralnej kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech rodzajów napędu 2WD, 4WD High-gear (4H), przy którym następuje poprawa stabilności pojazdu na nierównej lub oblodzonej nawierzchni oraz 4WD Low-gear (4L), pozwalający na uzyskanie maksymalnej mocy przy niskiej prędkości w trudnym terenie.
Standardowo w przekazywaniu napędu na koła pośredniczy manualna 6-biegowa przekładnia. Za dopłatą 7000 złotych
możemy wyposażyć pojazd w 6-stopniową, automatyczna skrzynię biegów. Przekładnia ta jednak nie zachwyca czasem reakcji - po gwałtownym wciśnięciu pedału przyśpieszenia wykazuje dość sporą zwłokę czasową. Jej plusem jest możliwość wyboru sterowania biegami w sposób automatyczny lub ręczny. Dodatkowo posiada także przełącznik trybów pracy – letni i zimowy. W konfiguracji z automatyczną przekładnią należy się liczyć z zapotrzebowaniem na paliwo oscylującym w okolicy 10 litrów oleju napędowego na 100 km.
Ciekawym rozwiązaniem jest zawieszenie Actyona Sports. W modelu zastosowano zawieszenie dwuwahaczowe z przodu i wielodrążkowe z tyłu, raczej niespotykane w pickupach. W porównaniu z innymi pojazdami tego typu, zapewnia to zdecydowanie wyższy komfort jazdy oraz bardzo dobre właściwości trakcyjne. Auto znakomicie radzi sobie w terenie. Jedyne ograniczenie może stanowić niewielki prześwit wynoszący zaledwie 188 mm. Zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia poprawiło komfort jazdy, ale też ograniczyło ładowność, która maksymalnie wynosi 745 kg.
Konkurencji dla koreańskiego modelu należy upatrywać w takich samochodach jak: Nissan Navara, Mitsubishi L200, Ford Ranger czy Toyoty Hilux.
Wybrane dane techniczne Ssangyong Actyon Sports i konkurentów:
Marka / model | Ssangyong Actyon Sports | Ford Ranger | Mitsubishi L200 |
Wersja | Sapphire | Limited | Intense Plus HP |
Cena (zł) | 116 500 | 151 413 | 126 990 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 1998 | 2198 | 2477 |
Moc (KM) | 155 | 150 | 178 |
Moment obrotowy (Nm) | 360 | 375 | 400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13 | 12,3 | 13 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 163 | 175 | 175 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,0 | 9,4 | 8,5 |
Skrzynia biegów | Automatyczna 6-biegowa | Automatyczna 6-biegowa | Automatyczna 5-biegowa |
Ładowność (kg) | 745 | 1137 | 935 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?