Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

SsangYong Rexton kontra Toyota Land Cruiser

Ryszard Polit
Fot. R. Polit:Koreański SsangYong Rexton ma solidną, ramową konstrukcję i dołączalny napęd z reduktorem.
Fot. R. Polit:Koreański SsangYong Rexton ma solidną, ramową konstrukcję i dołączalny napęd z reduktorem.
Po 50 latach obecności na rynku Land Cruiser stał się już niemal synonimem solidnej terenówki. Czy mało znany SsangYong Rexton ma szansę mu dorównać?

Fot. R. Polit:Koreański SsangYong Rexton ma solidną, ramową konstrukcję i dołączalny napęd z reduktorem.
Fot. R. Polit:Koreański SsangYong Rexton ma solidną, ramową konstrukcję i dołączalny napęd z reduktorem.

 

Konstrukcja mocnego i twardego samochodu terenowego ewoluuje w kierunku  pojazdu rekreacyjno-terenowego. Dla amatorów jazdy w terenie produkuje się jeszcze auta na solidnej ramie, ze sztywną tylną osią i reduktorem. Kunszt konstruktorów objawia się tym, by taki pojazd dobrze dawał

Fot. Toyota: Toyota Land Cruiser zdobyła już uznanie rynku. Ma stały napęd na obie osie. W wersji 5-drzwiowej ma przestronne wnętrze i spory bagażnik
Fot. Toyota: Toyota Land Cruiser zdobyła już uznanie rynku. Ma stały napęd na obie osie. W wersji 5-drzwiowej ma przestronne wnętrze i spory bagażnik – 620 l.

sobie radę na bezdrożach, a podczas jazdy po asfalcie zapewniał komfort i wygodę proporcjonalną do wysokiej ceny zakupu. Czy utytułowana Toyota Land Cruiser i koreański śmiałek - SsangYong Rexton - sprostają takim założeniom? Wybraliśmy wersje 5-drzwiowe napędzane silnikiem wysokoprężnym.  

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy wyglądają poważnie i mają aspiracje spełniać wszelkie zachcianki swoich właścicieli. Nadwozie Rextona i Land Cruisera osadzono na ramie, co ma sugerować mocną konstrukcję. Wnętrze obu aut jest równie przestronne i wygodne. W Rextonie zwraca uwagę

Fot. R. Polit: 5-cylindrowy diesel 2,7 l/165 KM montowany w Rextonie zapewnia niezłą dynamikę, jest jednak dość głośny.
Fot. R. Polit: 5-cylindrowy diesel 2,7 l/165 KM montowany w Rextonie zapewnia niezłą dynamikę, jest jednak dość głośny.

nowoczesny, świetnie widoczny zestaw wskaźników. Za to Toyota jest autem zmontowanym precyzyjniej. Najistotniejsze różnice dotyczą jednak sposobu przeniesienia napędu. W Toyocie wykorzystano stały napęd na wszystkie koła z międzyosiowym mechanizmem różnicowym typu Torsen, rozdzielającym napęd w zależności od przyczepności kół danej osi. W Rextonie kierowca może wybrać rodzaj napędu -

Fot. Toyota: Land Cruiser to auto na każdą okazję i na każdą drogę. Pojazd napędzany wysokoprężnym 3 l/163 KM ma zbliżone czasy rozpędzania do Rexto
Fot. Toyota: Land Cruiser to auto na każdą okazję i na każdą drogę. Pojazd napędzany wysokoprężnym 3 l/163 KM ma zbliżone czasy rozpędzania do Rextona.

wyłącznie na tylne koła lub stały napęd na obie osie, w którym siła napędowa jest przenoszona na tylną oś, ale w przypadku wykrycia poślizgu kół, więcej momentu silnika kierowane jest na oś przednią. Podczas jazdy w terenie w obu pojazdach istnieje możliwość skorzystania z reduktora.

 

Silniki

 

Toyotę napędza wysokoprężny, 4-cylindrowy silnik o pojemności 3 l i mocy 163 KM zasilany układem common rail. Taki układ ma też diesel Rextona, który z pojemności 2,7 osiąga moc 165 KM, lecz przy 5 cylindrach. Obie jednostki napędowe mają podobny maksymalny moment

Fot. SsangYong: Wnętrze Rextona jest obszerne, a tablica przyrządów - czytelna.
Fot. SsangYong: Wnętrze Rextona jest obszerne, a tablica przyrządów - czytelna.

obrotowy, zbliżona jest też dynamika obu pojazdów. Silnik Toyoty zużywa jednak nieco więcej paliwa.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne na drodze asfaltowej obu pojazdów są całkiem niezłe, a zawieszenie dość skutecznie radzi sobie z naszymi drogami. Konstrukcja zawieszenia jest zbliżona - z przodu podwójne wahacze trójkątne, z tyłu sztywna oś z wzdłużnymi drążkami reakcyjnymi. Zakręty pewniej pokonuje

Fot. Toyota: Wnętrze Land Cruisera jest solidnie wykonane.
Fot. Toyota: Wnętrze Land Cruisera jest solidnie wykonane.

się Toyotą, która seryjnie wyposażona jest w układ kontroli trakcji ESP. Za dopłatą Land Cruiser dostępny jest z zawieszeniem pneumatycznym, umożliwiającym m.in. regulację prześwitu i w tej wersji komfort jazdy i własności jezdne są lepsze niż w Rextonie. Na uwagę zasługuje bardzo niski poziom hałasu w Toyocie, co pozwala na pokonywanie długich dystansów bez zmęczenia. Land Cruiser ma też skuteczniejszy układ hamulcowy. Oba

Fot. Toyota: Land Cruiser ma konstrukcję ramową ze sztywną osią tylną. Za dopłatą otrzymać można zawieszenie pneumatyczne.
Fot. Toyota: Land Cruiser ma konstrukcję ramową ze sztywną osią tylną. Za dopłatą otrzymać można zawieszenie pneumatyczne.

auta dobrze dają sobie radę w trudnym terenie, co w tym przypadku jest komplementem dla SsangYonga. 

 

Podsumowanie

 

W konfrontacji z doświadczonym kolegą SsangYong Rexton wypada całkiem nieźle. Właściciel Land Cruisera wraz z autem kupuje także prestiż tego modelu i ma możliwość większego wyboru opcji. SsangYong jest dopiero u progu ewentualnej kariery. Niższa cena auta koreańskiego wynika z uboższego wyposażenia standardowego.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

SsangYong Rexton

Toyota Land Cruiser  

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

SsangYong Rexton

Toyota Land Cruiser

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

5/20/wysokoprężny

4/16/wysokoprężny

Pojemność skokowa (cm3
)

2696

2982

Moc maksymalna (KM/obr/min)

165/4000

163/3400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

340/1800

343/1600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

12,5

12,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

10,1

9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

177

165

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

b.d.

65

Droga hamowania od 100 km/h (m)

42,5

41,1

Pojemność bagażnika (dm3
)

580

620

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

80

87

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

7,4/10,7

8,1/11,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

472 x 187 x 176

481 x 179 x 187

Rozstaw osi (cm)

282

279

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/12

Cena (zł)

153 100

190 000

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

SsangYong Rexton

Standard

Toyota Land Cruiser

Luna

Poduszki powietrzne

2

6

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół

napędzanych ASR

S/S

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

-

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

O

S

Klimatyzacja

S

S

Podgrzewane przednie fotele

S

-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty