Światowa premiera SsangYonga XLV odbyła się w marcu tego roku podczas salonu samochodowego w Genewie. XLV jest oparty jest na tej samej konstrukcji co model Tivoli, który do sprzedaży w Polsce wszedł rok temu. Oba auta są bardzo do siebie podobne. Mają też ten sam rozstaw osi - 2600 mm. Jednak XLV odróżnia się wydłużonym o 235 mm nadwoziem za słupkiem C. W ten sposób powiększono bagażnik, którego pojemność wynosi 720 litrów.
Więcej niż w Tivoli
Jak informuje polski importer samochodów marki SsanYong, XLV został zaprojektowany jako wielozadaniowy SUV, zaś jego wydłużony rozmiar zwiększa wewnętrzną przestrzeń bagażową, dzięki której samochód może być bardziej atrakcyjny dla rodzin.
Zachowano elementy wzornicze z modelu Tivoli, m.in. większość projektu nadwozia, sportowy wygląd coupe i płynną linię dachu. Nieco inny jest natomiast projekt przedniego zderzaka, a także pokrywa bagażnika wraz z tylnymi światłami Również projekt deski rozdzielczej jest taki sam, jak w Tivoli. Inne natomiast są niektóre elementy kolorystyczne.
Dwa silniki i dwie przekładnie
SsangYong XLV jest dostępny w dwóch wersjach silnikowych. Bazową jednostką napędową jest silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 128 KM. Ci, którzy wolą diesle mogą wybrać silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Obie je jednostki występują również w modelu Tivoli.
W ofercie dostępne są dwie skrzynie biegów. Podstawową przekładnią jest sześciobiegowa skrzynia ręczna. Zwolennicy przekładni automatycznych mają do dyspozycji automat sześciostopniowy.
W opcji napęd 4x4
Silnik modelu XLV przekazują napęd na przednią oś. Jednak w opcji można zamówić napęd na obie osie. Podobnie jak wiele układów tego typu system działa bez ingerencji kierowcy.
Producent informuje, iż napęd 4x4 jest kontrolowany przez elektronikę i automatycznie dostosowuje moc przekazywaną pomiędzy osiami do panujących warunków drogowych. Oczywiście nie jest to system, który pozwala na zapuszczanie się w trudny teren. Natomiast przydaje się na śliskiej nawierzchni, a także na polnych czy leśnych drogach.
XLV z napędem na obie osie wyposażono także w system wspomagania ruszania na podjeździe (HVA). Chodzi o zachowanie lepszej stabilności na nierównym terenie. Zastosowano też wielowahaczowe zawieszenie, którego zadaniem jest polepszenie komfortu i bezpieczeństwa.
Wrażenia z jazdy
Podczas prezentacji prasowej SsangYonga XLV do jazdy próbnej wybraliśmy wersję z silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów.
Okazuje się, że dość mała pojemność motoru i niezbyt wygórowana moc w połączeniu z automatem wcale nie muszą oznaczać, że auto jest ospałe. Przede wszystkim przekładnia sprawnie i niezauważalnie zmienia poszczególne biegi i podczas tej operacji nie emituje denerwującego "wycia" mechanizmu, które często jest obecne w podobnych konstrukcjach. Dobrze jest wyciszone także wnętrze oraz silnik.
Choć XLV ma ten sam rozstaw osi, co Tivoli, to jest od niego bardziej stabilne podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Zapewne wydłużenie nadwozia spowodowało przesunięcie środka ciężkości, co miało wpływ na polepszenie walorów trakcyjnych.
Wyposażenie i ceny
SsangYong XLV jest oferowany w czterech wersjach wyposażeniowych: Cryslal Base, Crystal, Quartz i Sapphire. W wersji podstawowej Cryslal Base auto posiada m.in.: sześć airbagów, systemy ABS/ESP, centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane szyby boczne z przodu, elektrycznie sterowane lusterka boczne, tempomat, komputer pokładowy, diodowe światła do jazdy dziennej oraz diodowe światła pozycyjne z tyłu i światła hamowania, system monitorowania ciśnienia w oponach. Tak wyposażony samochód z silnikiem benzynowym 1.6 kosztuje 59 900 zł.
W wersji Crystal, której bazowa cena wynosi 65 400 zł, dochodzi jeszcze klimatyzacja manualna oraz zestaw audio.Ceny modelu XLV z silnikiem Diesla rozpoczynają się od kwoty 68 800 zł (Crystal Base), zaś wersje z napędem 4x4 od 87 400 zł (Quartz).
SsangYong XLV 1.6 128 KM automat i konkurenci**:**
Marka/model | SsangYong XLV 1.6 128 KM Sapphire | Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance | Mazda CX-3 2.0 120 KM SkyPassion | ||
Cena (zł) | 90 900 | 90 600 | 83 900 | ||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | ||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | ||
Wymiary i masy | |||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4440/1798/1605 | 4294/1772/1605 | 4275/1765/1535 | ||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1555,0/1555,0 | b.d/b.d. | b.d/b.d. | ||
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2610 | 2570 | ||
Masa własna (kg) | 1345 | 1249 | 1195 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 720 | 453 | 350 | ||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 50 | 48 | ||
Układ napędowy | |||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | ||
Pojemność (cm3) | 1597 | 1498 | 1998 | ||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | ||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | ||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna (bezstopniowa) | automatyczna/6 | ||
Osiągi | |||||
Moc (KM) przy obr./min | 128 przy 6000 | 130 przy 6600 | 120 przy 6000 | ||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 160 przy 4600 | 155 przy 4600 | 204 przy 2800 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,3 | 11,2 | 9,9 | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 187 | 187 | ||
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,6 | 5,2 | 5,8 | ||
Emisja CO2 (g/km) | 176 | 120 | 136 | ||
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?