Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Stan karoserii aut. Mechanicy wybrali najlepsze i najgorsze modele

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com Zdaniem mechaników karoserię polskich aut najczęściej dotyka korozja drzwi, błotników i pokrywy bagażnika. Zagrożenie można minimalizować, m.in. odpowiednio pielęgnując pojazd zimą. W przypadku niektórych modeli istnieje jednak zwiększone prawdopodobieństwo, że korozja prędzej czy później się pojawi.

Na 4,3 w 6 stopniowej skali polscy mechanicy oceniają stan karoserii samochodów trafiających do warsztatów – wynika z „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników” opracowanego przez markę ProfiAuto. Jest dobrze, ale mogłoby być lepiej – podkreślają specjaliści. Najsłabsza ocena w rankingu to 2,7 (Mazda 6 I); najlepsze modele zdobyły notę przewyższającą „szkolną” piątkę (5,3 w przypadku Audi A4 B6 i B7).

– Na średni stan karoserii polskich pojazdów wpływają m.in. warunki klimatyczne, sposób odśnieżania, a także brak przygotowania samochodu do zimy. Niektóre z modeli bardziej niż inne mają też tendencję do korozji. Przed zakupem auta warto zatem poznać ocenę ekspertów, a po zakupie minimalizować potencjalne szkody m.in. poprzez prawidłową pielęgnację pojazdu– mówi Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju ProfiAuto.

Zobacz także: Autostrada A4. Będzie podwyżka dla kierowców

Polska zima, polskie drogi, polscy kierowcy

W wynikach badania dostrzegalna jest wyraźna korelacja pomiędzy stanem karoserii a ceną samochodu. Wśród 10 pojazdów z najniższą oceną karoserii aż połowę stanowią te z najniższej póki cenowej (do około 10 tysięcy złotych). Z kolei wśród 10 pojazdów z najwyższą oceną – połowa to pojazdy z najwyższego badanego przedziału – od około 20 do 30 tysięcy złotych. Gołym okiem widać także, że pierwszą dziesiątkę najmniej korodujących modeli zdominowały te od niemieckich koncernów. Mechanicy zapytani o szczegóły dotyczące najczęstszych awarii karoserii wskazywali przede wszystkim na korozję kolejno: drzwi, błotników, pokrywy bagażnika, nadkoli, progów oraz dachu.

Fot. materiały prasowe Śnieżna zima bez wątpienia jest jednym z głównych czynników powodujących tego typu usterki. Przyczyniają się do tego stosowane przez drogowców sól, piasek czy żwir, ale także brak prawidłowej pielęgnacji, na przykład obiegowe przekonanie o tym, że zimą nie należy myć samochodu. Tymczasem – zdaniem specjalistów – w miarę możliwości powinniśmy na bieżąco usuwać z karoserii m.in. resztki soli. Najlepszym sposobem jest wyczekiwanie „okienek pogodowych” i mycie pojazdu, gdy temperatura nie spadnie poniżej zera, a w trakcie mrozów – pielęgnacja w cieplejszym pomieszczeniu i dokładne suszenie karoserii przed wyjazdem na zewnątrz. Należy również zabezpieczyć lakier twardym woskiem, który oprócz właściwości pielęgnacyjnych zminimalizuje zgubne działanie drogowej soli. Ryzyko powstania korozji zwiększają również m.in.: niedostateczna jakość fabrycznej powłoki antykorozyjnej, niefachowa naprawa blacharska, wilgotność powietrza i obecność w nim zanieczyszczeń, czy długotrwałe parkowanie na nieutwardzonej lub trawiastej powierzchni..

Stan karoserii w poszczególnych grupach cenowych

W przypadku samochodów o wartości do około 10 tysięcy złotych, najwyższą ocenę pod względem karoserii (5,2) uzyskało Audi A4 B5. Mimo tego mechanicy zwrócili uwagę na często pojawiający się w tym modelu problem – korodujące przednie błotniki. W najsłabiej ocenionym pod względem karoserii modelu w tym przedziale cenowym (Ford Focus I – nota 2,9) potencjalnych awarii jest dużo więcej. Specjaliści wskazali m.in. na korozję drzwi czy pokrywy bagażnika.

Wśród samochodów o wartości od około 10 do 20 tysięcy złotych pod względem karoserii prym wiedzie także Audi A4 – w tym przypadku B6 i B7 z oceną 5,3 (najwyższą w całym rankingu) i brakiem awarii specyficznych dla tego modelu. Zdecydowanym przegranym w rankingu jest natomiast Mazda 6 I. Mechanicy ocenili karoserię tego modelu na 2,7 punktów, zwracając uwagę m.in. na szybkie rdzewienie nadkoli i dołu drzwi. To jednocześnie najniższa ocena karoserii w całym „Rankingu awaryjności według polskich mechaników” przygotowanym przez specjalistów ProfiAuto.

W grupie cenowej od około 20 do około 30 tysięcy złotych najlepszą karoserią mogą się poszczycić dwa modele Audi: ex aequo A6 III C6 (ocena mechaników 5,1 i brak informacji o specyficznych awariach) oraz A3 8P (nota 5,1 i wskazanie na pojawiająca się czasem korozję tylnej części drzwi). Najsłabsza karoseria zdaniem badanych to w tej grupie cenowej problem Fordów Mondeo IV (ocena 3,0).

***
Metodologia badania:

Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano 4 pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: „Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?”.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kiki (gość)

    Szkoda że tabela nie jest zrobiona jeszcze mniejszą czcionką.

  • Jerzy (gość)

    Kiki kliknij na tabelę i masz na całym ekranie

  • palikot (gość)

    nic nie jest wart ten ranking

  • seniorka (gość)

    mamy Audi A 6 mające 10 lat i nic się nie dzieje

  • Gnido (gość)

    Passat B5 Jest niżej niż zgniłek B6 ,a ha no...

  • wet111 (gość)

    co do toyoty yaris to auto ma swoje plusy i minusy ale karoseria naprawde niezle sie trzyma.

  • Malecki (gość)

    karoseria mojego samochodu jest w świetnym stanie bo bardzo często używam na niej pasty od K2 http://bit. ly/1224_K2Turbo

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości