Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Stare auta nie wjadą do centrum miast? Przywileje dla bogatszych

Data publikacji: Autor: (kr)

Fot: Archiwum Polskapresse Platforma Obywatelska pracuje nad ustawą, która ograniczy starym samochodom dostęp do centrum miast - informuje RMF FM. Projekt zakłada, że władze większych miast dostaną prawo selekcji samochodów, które będą mogły wjeżdżać do ich centrów.

Fot: Archiwum Polskapresse

Posłowie przypominają sobie od czasu do czasu, że trzeba coś uchwalić i najbardziej lubią uchwalać zakazy. Ciągle czegoś nie wolno.

Posłowie PO szykują teraz nowy zakaz, czyli ustanowienie "stref ograniczonej emisji spalin", do których dostępu nie będą miały samochody, które nie spełniają norm Euro4 i Euro5. 

W trakcie kontroli diagnostycznych, auta otrzymają stosowne plakietki, na których zostaną opisane właściwości spalin, jakie te pojazdy emitują. To właśnie na podstawie tych plakietek kierowcy będą mogli wjeżdżać do centrum dużego miasta. Jako powód rozpoczęcia prac nad taką ustawą podawana jest pogarszająca się jakość powietrza w metropoliach.

Jest wszakże w tej całej sprawie pewien mały, ale istotny problem. Pomysł zakazu wjazdu starszych aut do centrów miast faworyzuje kierowców posiadających nowsze samochody, bo te spełniają normy Euro4 i Euro5, a więc ludzi zamożniejszych. Starsze, a więc tańsze auta będą miały zakaz wjazdu. Bogatszym wolno, biedniejszym nie wolno.

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ktoś@@@ (gość)

    A ci, co wymyślają bzdury, dostaną zakaz kandydowania do Parlamentu - skoro samochód został dopuszczony do ruchu, to spełnia obowiązujące normy - głąby.

  • kamilon (gość)

    jak oni to wprowadzą to niech wszystkim obywatelom niech wymienią samochody na zgodne z ta normą.Przeciętnego Kowalskiego nie stać na zmianę auto które będzie spełniać wyżej wymienione wymogi!!!

  • Komentarz usunięty.
  • DDR (gość)

    szkoda, bo teraz moim TRABANTEM dwusuwem nie będę mógł wjechać. Lubię zrobić trochę bogatszą mieszankę, wtedy tak fajnie kopci tym nowobogackim w nowych wypasionych furach.

  • ASDF (gość)

    A w Niemczech wystarczy mieć benzynowy silnik z katalizatorem Spełniający co najmniej normę EURO 1 i dostaje się zieloną naklejkę. Czyli można wszędzie wjeżdżać.

  • robi (gość)

    W tej zasranej polsce nigdy nie będzie dobrze, polacy wybierając debili do parlamentu sami są debilami.

  • Maria (gość)

    Nareszcie. Moze w koncu zakazane bedzie przedluzanie rejestracji smrodzacych wrakow.

  • które lobby wygra? (gość)

    czy w zasmrodzonych miastach głównym źródłem problemu są rury wydechowe? Czy byle czym opalane piece? Samochodziarz to wciąż synonim kułaka i jest społeczna wola żeby mu "dokopać". A "my biedacy" palimy w piecach taki śmieciami, że strach...

  • TUSEK (gość)

    POjedało ich już kompletnie

  • Galimatias (gość)

    Nie ma co toczyć piany. 1. samorządy dostaną narzędzie, które mogą lub nie muszą użyć. Kogo wybierzecie do samorządu, tego będziecie mieli. 2. ustawa może i słusznie doprowadzi do eliminacji wraków lub tez zmusi właścicieli do zadbania o swoja własność. Dobrze wyregulowany i zadbany silnik z EURO 2 może spełniać znacznie ostrzejsze normy spalin. 3. a ja mam dość wdychania spalin w myśl zasady "wolności Tomku w swoim domku".

  • bz (gość)

    Bardzo dobrze ze chca zakazac wjazdu starym samochodom emitujacyym ogrone ilości spalin (toksycznych) do centum miast w Polsce oby jak najszybciej

  • turbo (gość)

    ja tam moim turbo ,zawsze daje popalić tym w nowych furach ,jak siedzą mi na ogonie to ja dodaje gazu i już zwalniają bo nic nie widzą :) a jak oni chcą zmian to niech mi zafundują nową furke z chęcią przyjmę .... a jak nie to ja i reszta takich zmotoryzowanych zrobimy strajk jak górnicy i rolnicy ,oni mogą a my nie możemy ?

  • edward (gość)

    Popieram, świetny pomysł! Dzięki tym zmianom posłowie i reszta elytek nie będzie musiała patrzeć na biedę. Proponuję jeszcze zakazać poruszania się po chodnikach kalek, żeby nie psuć posłom dobrego samopoczucia po lunchu z ośmiornicy popijanej porto.

  • edward (gość)

    Czy przepisy te będą dotyczyły również autobusów miejskich? Jeżeli tak, to połowa autobusów w Warszawie nie wyjedzie na ulice, bo większość spełnia normy Euro 1 - Euro 3.

  • lob (gość)

    Lobby samochodowe odświeża hasło "Kto smaruje, ten jedzie"?

  • poppers (gość)

    Bez przesady. W Niemczech UMWELT ZONE funkcjonuje poprawnie i paradoksalnie..... wymusiło na Niemcach ( szczególnie ze Wschodu) większą dbałość o swoje wozy. I nie piszcie , że przeciętnego Polaka to stać tylko na ruinę bo jeżdżąc regularnie A2 z Berlina widzę co Polacy przywożą NA WŁASNYCH kołach. Masa sprowadzonych aut ( nie tylko w miastach dużych) ma zielone plakietki jeszcze po swoich niemieckich właścicielach. Może przepis tego typu spowoduje ,że część społeczeństwa wreszcie zacznie upodabniać się do swoich zachodnich sąsiadów. I nie piszcie proszę, że taka w Polsce bida - rolnicy potrafią zajechać do Warszawy kolumną swoich ciągników John Deere czy New Holland to co ,na dobre auta nie stać?

  • nowobogaty banan (gość)

    A co z dobrze utrzymanymi klassykami ? .. gdzie maja sie lansowac ich wlasciciele ?(centrum starego miasta to wlasciwa lokalizacja dla nich!) /// Jako powód rozpoczęcia prac nad taką ustawą podawana jest pogarszająca się jakość powietrza w metropoliach. .. a przecie coraz wiecej aut spelnia 'normy emisji'(auta sa coraz nowsze) .. to co jest z tymi normami emisji ..?!? ..///.. a jak nie to ja i reszta takich zmotoryzowanych zrobimy strajk jak górnicy i rolnicy ,oni mogą a my nie możemy ? - jest tyle powodow do wychodzienia na ulice , a wy dalej nie wychodzicie.. ja mysle ze wam tak dopier ..la (pozakazuja , opodatkuja ..itd .. ), ze w ogole stracicie resztki checi do zycia .. a wtedy to juz bedzie stan permamentnego marazmu(wlasciwie to juz panuje niemoc ..) .. takze im szybciej ta zadyme rozkrecicie tym lepiej ..

  • nowobogaty banan (gość)

    ' I nie piszcie , że przeciętnego Polaka to stać tylko na ruinę bo jeżdżąc regularnie A2 z Berlina widzę co Polacy przywożą NA WŁASNYCH kołach.../ rolnicy potrafią zajechać do Warszawy kolumną swoich ciągników John Deere czy New Holland to co ,na dobre auta nie stać?' - Panie , to na kredyt wszystko , na kredyt .. sprzedaz nowych aut w polszy to zdaje sie 70% idzie do firm czy korporacji(a korpo-robole ciesza sie za maja 'auta do dyspozycji':) .. , takze polskiego robola nadal nie stac ..

  • nowobogaty banan (gość)

    no wlasnie 'przeciętnego'! Polaka to stać co najwyzej na 'chinski rower' .. , co nie wyklucza faktu , ze jest troche cwaniactwa-polactwa , ktore stac na 'nienajstarsze pukniete auto z rajchu'..

  • Martyna (gość)

    Debilizm!!!

  • gość (gość)

    Do Krakowa codziennie przyjeżdża tysiące samochodów. Niestety, duża ich część to 10-20 letnie diesle. Dopóki poruszają się po wioskach, w luźnej zabudowie, ich spaliny, dym i smród nie są tak uciążliwe. Wpuszczanie ich do miasta to katastrofa. Jeden taki smród truje bardziej niż autobus MPK wiozący 100 ludzi. Zasada powinna być prosta - jeśli dojeżdżasz do miasta gruchotem, to przesiadaj się na rogatkach w komunikację miejską i za 50 zł na miesiąc dojedziesz do pracy/szkoły nie trując miliona ludzi mieszkających tu na stałe.

  • alfa i omega (gość)

    proponuje jeszcze dołożyć wszystkich członków PO I PSL oraz ich sympatyków do tego projektu totalni debilowariaci kogo my wybieramy kogo?

  • Hmm (gość)

    To oczywiste że ktoś wreszcie zabrał się za pojazdy biedaków.

  • przemek (gość)

    Próbują wprowadzić to samo co wprowadzili Niemcy w swoim kraju. Takze papugują aby wyciągnąć trochę kasy z portfela na naklejkę i dodatkowo badanie spalin. Tylko nie biorą pid uwagę że my jeździmy najstarszymi samochodami w Europie

  • On (gość)

    No i bardzo dobrze. Zobaczcie sobie jak to funkcjonuje na zachodzie. Ludzie są zadowoleni! Przyjdzie czas że jeszcze będziecie dziękować za taką ustawę. Płaczą ci co mają 20 letnie diesle i leją olej opałowy do baku albo inny gnój z marketu. Skoro nawet na paliwo kasy nie mają to w jakim stanie są te pojazdy? Nie masz pieniędzy to nie kupuj samochodu, bez tego też da się żyć.

  • Michał (gość)

    Oj Majdan się szykuje, szykuje...

  • Andrzej (gość)

    Trzeba będzie podjechać pod sejm, odłączyć kilka czujników pod maską i trochę podymić!

  • oxygen (gość)

    To jakiś fake większej bzdury jak żyję nie słyszałem. Co w ogóle decyduje o tym, że te barany tam siedzą i takie bzdury wymyślają ? jak oni tam trafiają ? trzeba coś zmienić bo kowal musi wiecznie kombinować a oni nie to, żeby mieli się rozwijać - oni się cofają do poziomu pantofelka i rządzą ? jak dopuścili samochód do ruchu drogowego to o co chodzi ?

  • "dziel i rządź" (gość)

    Czy dalej nie widzicie o im chodzi. Skłócają nas na każdym kroku.. dzielą kraj na dobrych izłych, teraz bogatych i biednych.. manipulują nas na każdym kroku. A to dlatego, byśmy nie mogli się zjednoczyć i rozpier..lić w szczępy tego postkomunistycznego żydowskiego burdelu!!!

  • Andrzej (gość)

    Jeśli to przedwyborcze harce to strzał w kolano.

  • zzz (gość)

    To może najwyższa pora podziękować tym głąbom PO-PSL, a nie tylko narzekać

  • antypowiec (gość)

    banda gnoi wy sie lepiej zajmijcie zarobkami polakow anie powietrzem szubrawcy!!!!!!!!!!!!!

  • antypowiec (gość)

    niemcy to nie polska roznica miedzy zarobka 4krotna

  • Adrian (gość)

    niech sie fabrykami zajmia a nie ku*** samochodami Edytowany przez moderatora 2015-02-24 19:04

  • ... (gość)

    'Do Krakowa codziennie przyjeżdża tysiące samochodów. Niestety, duża ich część to 10-20 letnie diesle' mam 10 letniego diesla który spełnia normę euro5 a mam być zakaz dla wjazdu aut które nie spełniają normy euro 4 czyli naprawdę ledwo toczących się wozideł....

  • Krzysiek :D (gość)

    Kur... co za po..by , niech najpierw bezrobocie zlikwidują a potem mogą sobie robić takie rzeczy .. pier...one PO Edytowany przez moderatora 2015-02-24 19:04

  • Pan Student (gość)

    Od dłuższego czasu reżim wprowadza coraz większy zamordyzm w wielu dziedzinach życia nie licząc się z wolnością jednostki . Ludzie, czy wy tego nie widzicie?.

  • Marcin (gość)

    "Przywileje dla bogatszych" Multipla wiedzie :D

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    przypominam : 1 kluczem do radykalnego obniżenia emisji jest obniżenie energochłonności mechanicznej ruchu poprzez jego upłynnienie i odchudzanie pojazdów, po 2gie i ściśle związane z pierwszym : nie byłoby problemu że auta spełniające nowe normy, czy wręcz auta elektryczne byłyby "za drogie" gdyby ich napędy były projektowane do tych niższych poborów mocy czyli kilku, góra kilkunastu kW. Dzisiaj ekoszkodnicy dalej chcą posuwać ile fabryka daje i mieć pod nogą kilkadziesiąt kW, więc nic dziwnego, że potem szczekają że "nie stać ich" na spełnianie nowych norm. po prostu musicie szybcy i wściekli uswiadomić sobie że w miastach będziecie jeżdzić 30-40 i to na prąd a jak nie to won !!!

  • D. (gość)

    Paradoksalnie to się może przyczynić do zwiększenia ilości samochodów na gaz.Ludzie teraz do przeróżnych aut wkładają http://tinylink.pl/Cadillac-Escalade-V8

  • ... (gość)

    PO..busy ale im się rypie za co te .Osły biorą pieniądze na nowe auta żeby bzdury wymyślać.BRAWO

  • Majster (gość)

    Ludzie to nie zachód!!!! mieszkam nie daleko granicy z Niemcami tam ceny np. ubrań, butów markowych są o jakieś 20zł może 50 droższe niż u nas! Elektronika to samo wypasione tv Oni kupują za wypłatę i jeszcze im zostaje! a tutaj? dają ludziom po 1300 zł na ręke albo nie całe 1900 jak ktoś załapie dobrąa robotę i z czego ma kupić nowsze auto? gdzie mieszkanie kosztuje 150tyś i trzeba brać kredyt na całe czy pół życia i z czego ma kupić samochód spełniający te normy, jak igiłeki sprowadzane od sąsiada co mają 10 lat kosztują dobre 10tyś to z czego to w ogóle odłożyć...

  • Niestety Polak (gość)

    Bo wy głupie Polaczki, zastanawiacie sie co będzie z tym czy z tamtym.Boicie sie tych jebanych cwanych skurwysynów,chodzicie ze ślepą wiarą na kolejne wybory(jak to Polski debil-nadziejista)że może bedzie lepiej.ALE TO SKURWYSYNSTWO JEST Z WYBORÓW NA WYBORY,NIEWAŻNE Z KTÓREGO UGRUPOWANIA!!!CZY WY JESTEŚCIE ŚLEPI?NAJLEPIEJ ZROBIĆ OGÓLNOPOLSKĄ ZBIÓRKĘ,ZGRAĆ SIĘ PRZEZ INTERNET-PRZECIEŻ TAK WSZECHMOCNY I ZROBIĆ ROZPIERDOL POD SEJMEM I IM NIEODPUŚCIĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    ale co ten "rozp..dol" da !!!!?? W temacie transportu prosty kierowca jest tak samo gupi abo nieświadomy jak obecni włatcy, a czasem jeszcze bardziej. Jakby roszczeniowo nastawiony motłoch wprowadził dziś jeszcze bardziej swe żądania w życie to byłaby dopiero katastrofa !!! Tanie paliwko+ tanie smrodzące auta + wolnaamerykanka na drogach to droga wprost do katastrofy !!!

  • Jacek (gość)

    Witam mam pytanie. Posiadam opla astre I 1997r 1,4 benzyna no niestety w polsce zarabiam jedynie na ziemniaki i ryz i ledwo starcza na zalanie baku,wiec takim autem sie poruszam. Czyli za niedlugo moim samochodem niedojade do marketu na mini zakupy? czy jak to ma wygladac ogolnie? bende musial kupic jakis filtr ktory warty jest 2-3 razy wiecej niz moj samochod? w polsce 75%aut jest starsza niz 10lat ze wzgledu na zarobki oraz gospodarke/chocby drogowa bo umnie samochodem z salonu tych dzior na drogach nie ominiesz. No chyba ze moi samochod bende mogl wymienic w serwisie/salonie na nowszy model za kwote 1zl czy 30tysiecy zl? absurdy polskie... no chyba ze na autostradach bende smigal rowerem... no ale bez zartow.prosze o opinie Dzieki.

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    odpowiedź wynika z tego co żem napisał na początku. Ten filtr a wlasciwie nie cały napęd nie będzie musiał być tak drogi pod warunkiem ze będzie zaprojektowany na kilkanaście a nie kilkadziesiąt kW

  • gorąco polecam "zimną kalkulację" (gość)

    Czy jeśli auto z Euro 2 czy Euro 3 przejedzie tuż obok granicy[ a wtedy ruch takich aut będzie znaczny tuż przy takiej "eko" granicy] strefy to jego spaliny "dostrzegą" odpowiednie znaki i "nie przekroczą" owej granicy? Otóż dyskryminacja spowoduje wzmożony ruch starszych aut, problemy z parkowaniem i przejazdem spowodują dokładnie odwrotny skutek - WZROŚNIE ZANIECZYSZCZENIE CENTRUM MIASTA SPOWODOWANE WIĘKSZYM RUCHEM WOKÓŁ STREFY. Każde auto zanieczyszcza proporcjonalnie do normy Euro, jednak najbardziej jak długo jeździ po mieście[ trudność przejazdu, korki, parkowanie itp.] Czy POsłowie wiedzą jak statystyki podają? Że Polacy posiadają przynajmniej ok. 60% aut poniżej normy Euro 4. Może by tak pomysł jak tu zarządzać, aby większość Polaków było stać na nowy samochód?

  • Ona (gość)

    Połowa z was wycina katalizatory, stosuje tulejki na sondę korekcyjną oraz usuwa fap-y/dpf-y, przeprogramowuje ECU (szczególnie w silnikach o zapłonie samoczynnym) by miały większą moc. Zaślepia EGR-y i "usuwa" inny fabryczny osprzęt służący ochronie środowiska. KTO MIECZEM WOJUJE TEN OD MIECZA GINIE!!

  • zielony (gość)

    Poszła łapuwa od lobby samochodowego a ciemnym polakom wmawiajom głupotu

  • aaa (gość)

    nie cierpię debili co piszą bzdury typu chcemy świeżego powietrza, nie chcemy umierać , won ze starymi gratami , a nie zastanowi się jeden z drugim czym ci ludzie maja dojechać do pracy , komunikacja jest w rozsypce do niektórych miejscowości nie można dojechać, jedyne wyjście to kupić tanie starsze auto żeby można było się dostać do pracy i zarobić na jedzenie i utrzymanie , porównujecie się do krajów zachodnich i chcecie wszystkie rozwiązania zachodnie ,ceny tez zachodnie . Kur wa a o wysokości płac żeby były zachodnie nikt nie wspomina, ludzie zacznijcie myśleć logicznie, pierw płaca potem zacznijcie wymagać od ludzi ochrony środowiska ,zaraz się odezwa lemingi że nie uczyłeś się to mało zarabiasz 80 % społeczeństwa polskiego zarabia najniższą krajową a na lepsze zarobki się nie zanosi przy rządach POpaprańców i zdrajców narodowych

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    Widzę tych "biednych" na codzień na ulicach. Zachowują się jakby benzynę mieli zadarmo ( karygodny szybkowściekły styl jazdy - całkowite zaprzeczenie ecodrivingu ). Auta kiedy tylko mogą to kupuja z (za )dużymi moturami "bo lubią". To na poziomie indywidualnym, a na poziomie ogólnym to te same ludzie głosuja za władzą co marnuje kase na ałtosraty, lotniska , metra, igrzyska itp i m.in. dlatego ni ma tej kasy na zbiorkoma ( choć w tym wypadku większą przeszkoda jest stan świadomości ) . Podsumowując : bieda na własne życzenie, a wymuszenie niesmrodzenia może tylko temu dopomóc wymuszając większą efektywność

  • maruda (gość)

    A może. PO przestało by emitować toksyczne ustawy pod przykrywką. UE i pomyślało jak napędzić. gospodarkę aby jak sąsiadów stać nas było na nowe autka,żeby wymagać trzeba stworzyć warunki.Zbyt duże pensje im płacimy i w głowach z dobrobytu im się przewraca .

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    ważne jest, by to "napędzenie" nie było kosztem innych n.p. tych co będą zabijani i truci przez tiry "napedzające" niektórym geszefty i po drugie , równie ważne, by po tym "napędzeniu" drobnomieszczaństwo które się nachapało na cudzej krzywdzie nie wydało ich na takie nowe autka jak dziś ( albo jeszcze mocniejsze i cięższe - ba na tym też polega "rozwój" lansowany przez motoprzemysł ) ino by w tym wydawaniu i wyborze pojazdu byli poddani odpowiedniej motywacji

  • t (gość)

    Ludzie co wam kaze glosowac na kanalie z PO???? jestescie urzednikami ktorzy zawdzieczaja tym zdrajcą prace?

  • Janek8301 (gość)

    Przede wszystkim to ludzie kupuja starsze auta, bo są proste, solidne i niezawodne, a spalają tyle samo paliwa co nowe. Nowe skomputeryzowane zabawki, nie dość że są drogie w zakupie i utrzymaniu, to jeszcze są skomplikowane i często sie psujące, nie mówiąc już o tzw planowanych przez producenta awariach, czyli projektowaniu konstrukcji tak żeby elementy psuły się jeszcze na gwarancji lub najlepiej tuż po niej. Nowe silniki TSI używane w Skodach i VW - koniec życia po 200000 km. Modułowe konstrukcje powodują że jakakolwiek wymiana części skutkuje rozebraniem 1/3 samochodu, a oczywiście za to się w serwisie ASO zapłaci od razu z kilka tys zł. Dlatego też poszedłem pod prąd systemowi - Mam 25-letniego klasyka z Japonii, zadbanego, w dobrym stanie i nie zamierzam go zamieniać na nic nowego bo mi tak system każe..

  • Driver (gość)

    Niech nam ten Polski rząd da godne zarobki jak na zachodzie skoro wprowadzają pełną parą zachód do Polski. Paranoja co się wyrabia w tej Polsce

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości