Stary akumulator

Piotr Robakowski
Jeśli przy zakupie nowego akumulatora nie oddamy dotychczas użytkowanego zapłacimy dodatkowo 30 złotych, tzw. opłaty depozytowej.

Jeśli przy zakupie nowego akumulatora nie oddamy dotychczas użytkowanego zapłacimy dodatkowo 30 złotych, tzw. opłaty depozytowej.Nowoczesne akumulatory gwarantują nam bezawaryjną pracę średnio na około 2-3 lata. Po tym czasie musimy kupić nowy. Tylko co zrobić ze starą baterią, przecież trudno zostawić go pod osiedlowym śmietnikiem - gdzie nasza troska o ochronę środowiska naturalnego?
Kara w formie opłaty
Każdy kto przy zakupie nie odda do sklepu zużytej baterii zapłacić musi opłatę depozytową w wysokości 30 złotych. Może ją odzyskać tylko wówczas, gdy w ciągu 30 dni od daty zakupu, przyniesie i zwróci sprzedawcy detalicznemu zużytą baterię. Opłata depozytowa stanowi przychód punktu sprzedaży, z którego po opodatkowaniu finansowane są wydatki związane ze zbieraniem i przechowywaniem zużytych akumulatorów. Zgodnie z przepisami sprzedawca detaliczny jest zobowiązany przyjąć wyeksploatowany akumulator - mówi art. 20 ustawy o obowiązkach producentów w zakresie gospodarowania odpadami. - Celem tego rozporządzenia jest by szkodliwy dla środowiska naturalnego ołowiowy akumulator trafił do punktu sprzedaży, a stamtąd poprzez sieć sprzedaży producenta lub importera i wyspecjalizowane firmy do przetwórców zużytych akumulatorów - mówi Krzysztof Paulus, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce.
Duży problem
Rocznie na nasz rynek trafia około 2 mln sztuk akumulatorów, z czego 80 procent to krajowa produkcja, a 20 % pochodzi z importu. Oznacza to, że tyleż akumulatorów trafia rocznie na śmietnik - niestety nie wszystkie trafiają do dwóch funkcjonujących w Polsce zakładów utylizacji baterii - zakładu Orzeł Biały SA i Baterpol w Świętochłowicach. Po przeróbce powstaje nowy ołów, polipropylen w granulacie na obudowy akumulatorowe, a także oczyszczony elektrolit - wykorzystywany do produkcji nowych akumulatorów. Można więc śmiało powiedzieć, że wyeksploatowany akumulator jest poszukiwanym surowcem wtórnym.
Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce włączyło się do propagowania nowych zasad gospodarki zużytymi akumulatorami poprzez opracowanie jednolitej informacji dla wszystkich punktów sprzedaży detalicznej akumulatorów w Polsce (specjalne wywieszki). Wprowadziło także do karty gwarancyjnej każdego nowego akumulatora informacje dotyczące nowych zasad funkcjonowania ustawy.
Urzędniczy bełkot
Niestety samorządy różnie tłumaczą ustawę o skupie i transporcie zużytych baterii. Wymagają niekiedy od małych sklepów, które rocznie sprzedają około 100 baterii, inwestycji w drogi plastikowy pojemnik do ich przewozu. Podczas gdy w Unii Europejskiej dopuszczony jest transport i magazynowanie na drewnianych paletach. Działanie niektórych samorządów lokalnych przyczynia się do liczby punktów sprzedaży akumulatorów. Kwadratura koła - staramy się wchodząc do Unii zadbać o środowisko naturalne, stawiając jednocześnie kłody - nadinterpretując słowa ustawy. - Stowarzyszenie wystosowało list do wszystkich jednostek samorządowych w Polsce dotyczący interpretacji aktualnie obowiązujących przepisów związanych z gospodarką zużytymi akumulatorami. To powinno zlikwidować biurokratyczne zapędy niektórych władz samorządowych w wyżej wymienionym zakresie - mają nadzieję przedstawiciele polskiego Stowarzyszenia Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty