Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Statystyka z życia wzięta

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Fot: 123RF Najnowszy raport niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego wyłonił kolejnych zwycięzców w dziedzinie niezawodności. Wskazał też najbardziej awaryjne modele.

Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma ogromne doświadczenie w tworzeniu raportów pokazujących usterkowośćFot: 123RF samochodów. Swoje zestawienia publikuje nieprzerwanie od 1973 r., opierając się na danych z okresowych, obowiązkowych badań technicznych prowadzonych w Niemczech.

Najnowszy raport, opublikowany 7 grudnia 2012 r. stworzono w oparciu o dane z dokumentów pokontrolnych 8 100 000 samochodów. To o 300 000 więcej niż w ubiegłym roku i o 800 000 więcej niż dwa lata temu. Wyniki tradycyjnie zgrupowano w pięciu kategoriach wiekowych, określając przeciętny udział poważnych usterek dla każdej z grup oraz oddzielnie dla każdego modelu będącego w zestawieniu. Najnowsza publikacja powstała trzy lata po zakończeniu w Niemczech programu dopłat do wymiany samochodu na nowy. Jej twórcy spodziewali się, że w związku z dopływem nowych aut i wycofaniem z rynku dużej liczby aut wyeksploatowanych nastąpi zdecydowane zmniejszenie współczynnika awaryjności. Prognozy nie sprawdziły się. Wskaźnik określający poziom poważnych awarii znowu wzrósł, osiągając wartość 20%.

W najnowszym raporcie TÜV wciąż widać pozytywną dominację samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Wśród 52 aut, które znalazły się w czołowych dziesiątkach poszczególnych kategorii wiekowych, aż 31 to właśnie auta japońskie. To dwa mniej niż przed rokiem. Za to o dwa auta więcej, czyli 21, reprezentuje motoryzację niemiecką. Przesunięcie proporcji nie jest duże, ale jednak wskazuje na pewną poprawę jakości aut producentów niemieckich. Dodatkowym potwierdzeniem tego trendu jest zmniejszenie liczby samochodów marek niemieckich wśród modeli o największej awaryjności. W najgorszych dziesiątkach poszczególnych kategorii znalazło się 9 aut niemieckich, podczas gdy w roku ubiegłym było ich 14. Do czołowych dziesiątek nie wszedł żaden samochód producenta spoza Japonii i Niemiec.

Volkswagen Polo - najlepszy w kategorii wiekowej 2-3 lata Fot: VolkswagenWśród najgorszych samochodów najnowszego zestawienia TÜV wciąż najwięcej jest aut francuskich. Biorąc pod uwagę ostatnie dziesiątki każdej kategorii wiekowej jest ich 17. Drugą lokatę w tej niechlubnej statystyce zajmują samochody włoskie, które przed rokiem były na trzeciej pozycji, za autami niemieckimi. Liczba włoskich modeli w ogonie całej stawki wzrosła z 10 do 14.

Podobnie jak przed rokiem najlepiej w raporcie wypadła Toyota. Ma najwięcej samochodów w pierwszych dziesiątkach każdej z pięciu grup zestawienia. Jest ich aż 20, o dwa więcej niż rok wcześniej. Drugą lokatę z siedmioma autami zajęła Mazda, a trzecią Volkswagen i Porsche (po 6 modeli).

Zestawienie tego rodzaju, co opracowanie niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego, nie jest w pełni obiektywnym źródłem wiedzy o awaryjności samochodów. Pokazuje problem wycinkowo, bowiem oparte jest jedynie na danych o awariach stwierdzonych podczas okresowych badań technicznych. Tymczasem wiele podzespołów w samochodzie nie podlega badaniom prowadzonym przez diagnostów i nie można ocenić ich sprawności. Przykładem może być osprzęt silnika, skrzynia biegów, sprzęgło, dwumasowe koło zamachowe, klimatyzacja czy elektronika. Każdy z tych elementów to potencjalne źródło niedomagań, w niektórych modelach wręcz nagminnie sprawiające problemy. Poza tym trzeba wziąć pod uwagę, że raport TÜV obejmuje samochody użytkowane w Niemczech, jeżdżące po innych (zazwyczaj lepszych) nawierzchniach, eksploatowanych na innych paliwach i obsługiwanych przez inną sieć warsztatową. Dlatego zestawienie niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego należy traktować jedynie jako wskazówkę, dającą ogólny obraz awaryjności samochodów.

Można domniemywać, że mała liczba uszkodzeń stwierdzonych podczas przeglądów technicznych przekłada się na lepszą jakość danego modelu i większą dbałość producenta o niezawodność i trwałość podzespołów. Bardziej miarodajne jest korzystanie z różnych raportów awaryjności dla zbudowania pełniejszej wiedzy o danym modelu. Informacje z zestawienia TÜV doskonale uzupełniają dane z raportu ADAC, opartego na liczbie awarii podczas podróży, zakończonych interwencją Porsche 911 - najlepszy w kategorii wiekowej 8-9 lata Fot: Porschepomocy drogowej oraz o dane z raportu JD Power, pokazującego zadowolenie klientów z użytkowania samochodów.

Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieliby sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności.
Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech, albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością. Niestety, w takich przypadkach nie można sięgnąć do innych statystyk awaryjności, bowiem każda z nich opiera swoje dane o samochody popularne w Niemczech i przyjeżdżające na badania techniczne w odpowiednio dużej liczbie.

Przeglądy techniczne – bogate źródło informacji
Fot: TUVRaport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a trzecią GTÜ, czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług.

Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach, a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu. Jako reprezentatywną przyjmuje się liczbę przynajmniej 10 000 zbadanych samochodów konkretnego modelu.

Rosnący wskaźnik usterkowości
Raport TÜV jest kolejnym, który pokazuje wzrost awaryjności użytkowanych w Niemczech samochodów. Po wyraźnym spadkuFot: 123RF z 18,9% do 15,7% między rokiem 2006 a 2008, wskaźnik poważnych awarii w kontrolowanych samochodach wzrósł do 17,6% w 2009 r., 19,5% w raporcie za 2011 r. i 19,7 % w ubiegłorocznym zestawieniu. Według najnowszych danych TÜV 2013 wskaźnik ten jest wyższy o 0,3% i wynosi 20%. W raporcie z 1997 r. średni wskaźnik poważnych awarii wynosił zaledwie 11,6%, a zatem wzrost usterkowości na przestrzeni ostatnich 15 lat jest naprawdę wyraźny. Tendencja wzrostowa ma charakter równomierny, a nie skokowy, nie można mówić zatem o gwałtownym załamaniu jakości samochodów. Specjaliści TÜV uważają, że stały wzrost usterkowości to efekt coraz szybszego wprowadzania nowych modeli i coraz gorszego ich dopracowania. Na opracowanie i sprawdzenie auta firmy mają coraz mniej czasu, chcąc podołać coraz ostrzejszej konkurencji. Dlatego wiele mankamentów pojawia się w trakcie eksploatacji przez użytkowników.

Raport TÜV 2013:

Kategoria wiekowa 2-3 lata

NAJLEPSI

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1.

Volkswagen Polo

2,2

32000

2.

Mazda 3

2,7

38000

3.

Audi Q5

2,8

61000

4.

Toyota Avensis

2,9

44000

5.

Volkswagen Golf Plus

3,1

37000

5.

Mazda 2

3,1

33000

7.

Toyota Prius

3,5

43000

7.

Toyota Yaris

3,5

34000

7.

Toyota IQ

3,5

29000

10.

Opel Agila

3,7

25000

11.

Volkswagen Tiguan

3,8

50000

11.

Toyota Auris

3,8

37000

13.

Audi A3

3,9

48000

13.

Ford Fusion

3,9

34000

13.

Porsche Cayenne

3,9

55000

16.

Volkswagen Golf

4

47000

16.

Suzuki SX4

4

38000

16.

Toyota Corolla Verso

4

47000

19.

Porsche 911

4,1

31000

19.

Porsche Boxster / Cayman

4,1

31000

19.

Suzuki Splash

4,1

29000

NAJGORSI

113.

Ford Galaxy

8,5

74000

114.

Volkswagen Sharan

8,6

73000

114.

Fiat Bravo

8,6

43000

116.

Fiat Punto

8,7

36000

117.

Alfa Romeo 159

8,9

57000

117.

Peugeot 308

8,9

46000

119.

Citroën Berlingo

9

48000

119.

Citroën C5

9

62000

119.

Peugeot 407

9

62000

122.

Citroën C2

9,1

35000

122.

Dacia Sandero

9,1

35000

124.

Renault Kangoo

9,4

45000

125.

Chevrolet Aveo

9,7

35000

126.

Chevrolet Matiz

9,9

29000

126.

Kia Sorento

9,9

56000

128.

Citroën C4

10,6

41000

129.

Fiat Panda

11,7

30000

130.

Daihatsu Sirion

12

33000

131.

Fiat Doblò

12,3

50000

132.

Dacia Logan

13,3

48000

Kategoria wiekowa 4-5  lat

NAJLEPSI

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1.

Toyota Prius

4

63000

2.

Mazda 2

4,8

48000

3.

Toyota Auris

5

57000

4.

Smart Fortwo

5,1

42000

4.

Toyota Corolla Verso

5,1

71000

6.

Mercedes-Benz C-sarja

5,3

68000

7.

Porsche Boxster / Cayman

5,6

46000

7.

Porsche Cayenne

5,6

76000

9.

Porsche 911

5,8

47000

10.

Ford Fusion

5,9

51000

10.

Volkswagen Golf Plus

5,9

61000

12.

Audi TT

6,2

58000

12.

Mazda 3

6,2

61000

12.

Suzuki SX4

6,2

61000

15.

BMW X5

6,3

83000

15.

Toyota Avensis

6,3

78000

17.

Mercedes-Benz SLK

6,5

48000

18.

Toyota RAV4

6,7

69000

19.

Audi A3

6,9

74000

20.

Mazda MX-5

7,1

44000

NAJGORSI

102.

Volkswagen Fox

14,7

55000

103.

Peugeot 207

14,8

56000

103.

Škoda Roomster

14,8

67000

105.

Citroën C2

14,9

57000

106.

Citroën Berlingo

15,2

76000

107.

Fiat Punto

15,3

61000

108.

Alfa Romeo 147

15,5

65000

108.

Volvo V70

15,5

114000

110.

Alfa Romeo 159

15,8

83000

111.

Citroën C5

15,9

89000

111.

Seat Ibiza / Cordoba

15,9

62000

113.

Citroën C4

16,7

70000

114.

Fiat Panda

16,9

51000

115.

Peugeot 307

17,8

72000

116.

Peugeot 407

18

85000

116.

Renault Mégane

18

76000

118.

Fiat Doblò

21,4

80000

119.

Renault Laguna

23

90000

120.

Renault Kangoo

23,2

72000

121.

Dacia Logan

25,8

73000

Kategoria wiekowa 6-7 lat

NAJLEPSI

Lokata

Modele

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1.

Porsche 911

6,2

59000

2.

Toyota Corolla Verso

6,6

91000

3.

Toyota Prius

7

83000

4.

Toyota RAV4

8,3

81000

5.

Toyota Avensis

8,6

96000

6.

Mazda 2

8,7

68000

7.

Ford Fusion

8,9

71000

8.

Volkswagen Golf Plus

9,6

78000

9.

Subaru Forester

9,9

90000

9.

Toyota Corolla

9,9

81000

11.

Mazda MX-5

10,2

62000

12.

Mazda 5

10,5

82000

13.

Ford Fiesta

10,7

73000

14.

Ford Focus C-Max

10,9

78000

14.

Mercedes-Benz SLK

10,9

62000

16.

Honda CR-V

11

90000

17.

Honda Jazz

11,1

73000

18.

Audi A4

11,2

116000

19.

Mazda 3

11,4

81000

20.

Porsche Cayenne

11,5

103000

NAJGORSI

88.

Chevrolet Kalos

21,3

72000

88.

Fiat Panda

21,3

67000

90.

Peugeot 407

21,9

105000

91.

Peugeot 206

22

78000

92.

Chevrolet Matiz

23

61000

93.

Opel Corsa

23,1

75000

94.

BMW X5

23,4

126000

95.

Renault Mégane

23,7

91000

96.

Kia Sorento

24

109000

97.

Renault Twingo

24,4

69000

98.

Alfa Romeo 147

24,7

91000

99.

Peugeot 307

24,9

91000

100.

Renault Clio

25,8

77000

101.

Alfa Romeo 156

27,3

111000

102.

Fiat Doblò

28,2

107000

103.

Renault Laguna

29,3

103000

104.

Renault Kangoo

29,4

93000

105.

Mercedes-Benz ML

30

118000

106.

Fiat Stilo

31,6

96000

107.

Chrysler PT Cruiser

32,6

87000

Kategoria wiekowa 8-9 lat

NAJLEPSI

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1.

Porsche 911

8,8

78000

2.

Toyota Avensis

9,9

108000

3.

Honda Jazz

10,7

93000

4.

Toyota RAV4

11,3

100000

5.

Subaru Forester

11,4

109000

6.

Toyota Corolla

12,9

102000

7.

Mazda MX-5

13,4

78000

8.

Mazda 2

14,2

83000

9.

Ford Fusion

14,6

89000

10.

Volkswagen Golf

15,6

119000

10.

Toyota Yaris

15,6

95000

12.

BMW Z4

16,3

80000

13.

Honda CR-V

16,7

105000

14.

Audi A4

16,8

135000

15.

Volkswagen New Beetle

17

87000

16.

Ford Fiesta

17,3

87000

17.

Hyundai Getz

17,4

87000

18.

Mercedes-Benz SLK

17,5

79000

18.

Suzuki Jimny

17,5

77000

20.

Opel Agila

17,6

79000

NAJGORSI

68.

Peugeot 307

28,2

114000

68.

Renault Mégane

28,2

103000

70.

Opel Zafira

28,3

122000

71.

Opel Corsa

28,8

88000

72.

Fiat Punto

28,9

93000

73.

Kia Sorento

29,1

130000

74.

Mini

29,5

91000

75.

Alfa Romeo 156

29,8

128000

76.

Ford Ka

30

65000

77.

Renault Twingo

30,2

87000

78.

Fiat Doblò

31,5

131000

79.

Renault Clio

31,7

96000

80.

Mercedes-Benz ML

32

137000

81.

Ford Galaxy

32,6

145000

82.

Volkswagen Sharan

33,2

144000

83.

Alfa Romeo 147

33,8

111000

83.

Renault Kangoo

33,8

119000

85.

Renault Laguna

34,2

123000

86.

Fiat Stilo

35,6

109000

87.

Chrysler PT Cruiser

36,8

115000

Kategoria wiekowa 10-11 lat

NAJLEPSI

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1.

Porsche 911

11

87000

2.

Toyota RAV4

14,2

110000

3.

Mercedes-Benz SLK

16,9

94000

4.

Toyota Corolla

18,1

110000

5.

Toyota Yaris

18,3

109000

6.

Toyota Avensis

19,3

139000

7.

Mazda MX-5

19,7

93000

8.

Suzuki Jimny

21

96000

9.

Volkswagen Golf

21,2

134000

10.

Audi A2

22,4

127000

11.

Audi A4

22,6

135000

11.

Volkswagen New Beetle

22,6

120000

13.

Mazda Premacy

22,9

126000

14.

Smart Fortwo

23

92000

15.

BMW Z3

23,3

86000

16.

Opel Agila

23,8

93000

17.

Honda Accord

23,8

124000

18.

Audi A3

24,1

136000

19.

Volkswagen Lupo

24,2

111000

20.

Audi TT

24,3

113000

20.

Seat Leon / Toledo

24,3

139000

NAJGORSI

50.

Peugeot 307

31

120000

51.

Ford Fiesta

31,2

93000

52.

Opel Vectra

31,5

130000

53.

BMW 3-sarja

32

138000

54.

Opel Zafira

32,2

145000

55.

Citroën Berlingo

32,3

132000

55.

Renault Clio

32,3

107000

57.

Mercedes-Benz E-sarja

33,5

184000

58.

Fiat Punto

34,3

107000

59.

Renault Scénic

35,1

124000

60.

Mercedes-Benz ML

35,5

157000

61.

Alfa Romeo 147

35,6

119000

62.

Alfa Romeo 156

36,5

147000

63.

Chrysler PT Cruiser

36,6

118000

64.

Volkswagen Sharan

37,2

166000

64.

Renault Laguna

37,2

125000

66.

Renault Kangoo

37,7

149000

67.

Ford Ka

37,8

56000

68.

Ford Galaxy

38,8

159000

69.

Fiat Bravo / Brava

38,9

125000


 

Fot: 123RF

Fot: 123RF

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • 000bryan (gość)

    Od dawna zauważyłem, że samochody są robione specjalnie by się psuły, bo to zarobek a nie oszczędność de facto produkują coraz to droższy szmelc nic dodać ani ując... Zdróweczka.

  • ksiegowy (gość)

    Dobry ranking robią Anglicy. Oprócz usterkowości biorą pod uwagę koszt naprawy i okazuje się że w czołówce są fiaty, dacia i chevrolet. Czyli odwrotnie niż ranking Niemców

  • lordofchaos (gość)

    cos v tym jest tesc ma leganze 2001, a szvagier A6 2002 i... tesc napravia vszytsko za garste ryzu a szvagrovi to i vorek za malo

  • ondraszek

    Żeby nowa Polówka tak dobrze prezentowała się.

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości