Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Stłuczki i brak pieniędzy

Data publikacji: Autor: (JKL)

 Właścicielem przedmiotu leasingu jest zawsze firma leasingowa. Użytkowany np. samochód może ulec uszkodzeniu, awarii lub zostać skradziony. Co w takim przypadku?

W przypadku uszkodzenia samochodu firma
leasingowa przejmuje nadzór nad
przebiegiem likwidacji szkody i załatwia
wszystkie formalności.
Fot. Robert Kwiatek

Różne szkody
Firmy leasingowe współpracują z firmami ubezpieczeniowymi. W przypadku szkody całkowitej, czyli np. kradzieży towarzystwo ubezpieczeniowe musi przyznać odszkodowanie. Następnie powstaje kwestia co dalej dzieje się z jego kwotą. Są dwa wyjścia. Kiedy jest ona wyższa od pozostałej do spłaty kwoty zobowiązań wynikającej z umowy leasingu, nadwyżka jest zwracana klientowi. Jeżeli odszkodowanie jest niższe klient musi pokryć brakującą sumę. W tym momencie umowa może się zakończyć jednak nie musi. Za nadwyżkę z odszkodowania firma leasingowa może zakupić nowy przedmiot leasingu i udostępnić w użytkowanie w ramach tej samej umowy. Przy uszkodzeniu lub awarii klient albo leasingodawca wybiera warsztat lub serwis, w którym przedmiot leasingu ma być naprawiony. Niektóre firmy leasingowe na czas naprawy udostępniają swoim klientom przedmiot zastępczy. W tym przypadku spłata rat za użytkowanie nie zostaje zawieszona. Gdy leasingodawca nie zaoferuje przedmiotu zastępczego na czas naprawy np. samochodu, spłata rat leasingowych powinna być zawieszona. Firma leasingowa nie musi jednak o tym informować. Leasingobiorca sam powinien się o to zwrócić. Niektórzy klienci nie znając swoich praw nieświadomie spłacają raty, mimo, że nie mogą korzystać z przedmiotu. Trzeba wiedzieć, że umowa leasingu jest umową odpłatnego użytkowania. Jeżeli zatem przedmiot leasingu jest unieruchomiony, nie ma świadczenia i nie może być mowy o płaceniu za nie.

Leasingowany przedmiot zawsze musi być ubezpieczony. Niezależnie od tego czy leasingodawca oferuje pakiet ubezpieczeniowy, czy nie, koszty ubezpieczenia ponosi klient. Koszt pakietu to ok. 4-5 proc. wartości umowy. Nie wszystkie firmy leasingowe współpracują z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Podpisując umowę z taką firmą leasingobiorca na swoje barki bierze wszystkie formalności związane z uzyskaniem odszkodowania i likwidacją szkody.

Widmo niewypłacalności
Nieprzewidziane sytuacje to nie tylko kradzież lub szkoda w wyniku wypadku. To także sytuacja, w której leasingobiorca nie jest w stanie spłacać kolejnych rat. W takim przypadku stosowane są zabezpieczenia gwarancji spłaty rat leasingowych. Najczęściej jest nim kaucja i weksel własny in blanco. Pierwsza polega na wpłaceniu przez leasingobiorcę określonej kwoty, stanowiącej zabezpieczenie ewentualnych roszczeń. Podlega ona zwrotowi po wygaśnięciu umowy. Jest także zabezpieczeniem na wypadek, gdy wpłaty rat były niższe niż określone w umowie. Wystawienie weksla własnego in blanco oznacza, że leasingobiorca zobowiązuje się zapłacić kwotę, na którą weksel jest wystawiony. Weksel może być zaopatrzony w klauzulę "bez protestu", czyli zrzeczenie się uprawnienia do odmowy zapłacenia weksla. Wystawienie weksla obwarowane jest dodatkową umową, nazywaną porozumieniem wekslowym. Leasingobiorca upoważnia w niej leasingodawcę do wypełnienia weksla przez wpisanie daty i miejsca wystawienia oraz płatności na określoną sumę, odpowiadającą kwocie zaległych należności wraz z odsetkami. Wypełnienie weksla ma miejsce tylko w przypadku niewywiązania się ze zobowiązań. Po uzyskaniu nakazu zapłaty leasingodawca będzie mógł wszcząć postępowanie egzekucyjne przeciwko leasingobiorcy. Jeśli leasingobiorca w pełni wywiąże się ze zobowiązań, weksel zostaje zniszczony.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości