Wszystko
o samochodach

Przepisy / Mandaty

Straż Miejska wystawi nowe kary. Kto i za co może dostać mandat?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Tomasz Hołod W maju zmieniły się przepisy dotyczące poruszania się hulajnogą. Dotychczas mandaty na poruszających się tym środkiem transportu mogła wystawiać tylko policja. OD 30 sierpnia karać będzie też straż miejska.

W maju 2021 roku weszły w życie przepisy regulujące kwestię hulajnóg elektrycznych.

Co to jest hulajnoga elektryczna?

Podstawową zmianą jest wprowadzenie definicji hulajnogi elektrycznej. Prawo precyzuje, że jest to „pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe”.

Po pierwsze więc: kierującego hulajnogą elektryczną obowiązują wszystkie przepisy dotyczące pojazdów. Bo e-hulajnoga to pojazd. Po drugie: już z definicji wynika, że tym pojazdem nie można przewozić osób, bagaży ani zwierząt. Hulajnogą elektryczną nie wolno kierować pod wpływem alkoholu, a tym bardziej w stanie

Którędy jeździć e-hulajnogą?

Jeśli tylko na danej drodze wyznaczono pas albo drogę dla rowerów, to właśnie tamtędy powinien jechać kierujący e-hulajnogą. Z kolei kiedy droga przeznaczona jest dla rowerów i pieszych – jadąc e-hulajnogą, musimy ustępować przechodniom.

Na drodze, na której jezdni obowiązuje ograniczenie prędkości do maksimum 30 km/h, hulajnogą elektryczną należy jechać po jezdni.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Poruszanie się e-hulajnogą po chodniku prawo traktuje jako wyjątek. Dotyczy to sytuacji, gdy na drodze nie wytyczono drogi ani pasa dla rowerów, a na sąsiadującej jezdni wolno poruszać się z prędkością powyżej 30 km/h. Tylko wtedy kierujący e-hulajnogą może poruszać się chodnikiem; powinien pamiętać jednak, że musi ustąpić pierwszeństwa pieszym, nie może utrudniać im ruchu oraz jest zobowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.

Warto też pamiętać, że podczas przekraczania ulicy na przejściu dla pieszych, e-hulajnogę należy przeprowadzić (nie wolno na niej jechać). Wynika to z faktu, że kierujący hulajnogą elektryczną poruszając się po chodniku nie jest pieszym, bo… e-hulajnoga to pojazd.

Gdzie i jak odstawić e-hulajnogę?

Korzystając z e-hulajnogi (niezależnie od tego, czy to pojazd wypożyczony czy własny) musimy pamiętać, że nie wolno porzucić jej gdziekolwiek. Postój hulajnogi elektrycznej – mówi przepis – jest dopuszczalny na chodniku w miejscu do tego wyznaczonym, a jeśli takiego miejsca nie ma (a tak jest obecnie najczęściej) – jak najbliżej tej krawędzi chodnika, która jest najbardziej oddalona od jezdni. Hulajnoga powinna stać równolegle do krawędzi jezdni, nie blokować ani nie utrudniać ruchu przechodniom – należy pozostawić im do przejścia co najmniej 1,5 m szerokości chodnika.

Prędkość e-hulajnogi

Maksymalna prędkość hulajnogi elektrycznej została określona w przepisach na 20 km/h. Dotyczy to jednak ruchu po drodze (pasie) dla rowerów albo jezdni. Poruszając się chodnikiem, należy prędkością zbliżyć się do tempa poruszania się pieszych (dobrze przy tym wiedzieć, że pieszy osiąga prędkość w granicach 3-5 km/h, a 20 km/h to prędkość całkiem żwawego biegu).

Mandat "za przekroczenie prędkości" na chodniku może być wystawiony bez jakichkolwiek pomiarów.

Dla kogo e-hulajnoga, a dla kogo nie?

Ustawa precyzuje też, że hulajnoga elektryczna jest pojazdem dla dorosłych lub starszych dzieci. Do 10 roku życia nie wolno na niej poruszać się po drodze (a więc także chodniku czy pasie/drodze dla rowerów). Wyjątek stanowi „strefa zamieszkania”. W jej obrębie dziecku przed ukończeniem 10 lat wolno jeździć na e-hulajnodze tylko pod opieką dorosłego. Osobie między 10, a 18 rokiem życia prawo zezwala na jazdę po drodze publicznej pod warunkiem posiadania jednego z następujących dokumentów: karty rowerowej, prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Jaki mandat można otrzymać?

Użytkownik może otrzymać mandat na podstawie art. 86a Kodeksu wykroczeń, czyli przekroczenie dozwolonej prędkości na chodniku lub nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu. Taryfikator przewiduje karę od 20 do 500 zł.

Jechanie z inną osobą, przewożenie zwierząt lub ładunku to mandat 100 zł. Tyle samo zapłacimy w przypadku pozostawienia pojazdu na środku chodnika.

Za korzystanie z telefonu podczas jazdy zapłacimy 200 zł, natomiast kierowanie w stanie nietrzeźwości to już koszt od 300 do 500 zł.

Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • FederacjaZielonych.pl (gość)

    Jak mandaty będą po 3, 5 czy 30 tysięcy złotych POwróci łaPOwnictwo, nie opłacało się ryzykować, dawać i brać 100 zł łapówki by uniknąć 500 zł mandatu, opłaci się dać 100, 2 000 czy 10 000 by uniknąć mandatu po 3, 5 czy 30 tysięcy złotych ?

  • FederacjaZielonych.pl (gość)

    85% kierowców przekracza prędkość: bez problemu znajdzie się przekraczających prędkość o 50 km/h, wystarczy po kolei wystawiać mandaty, zabierać prawa jazdy np. na 4 pasmowej drodze ekspresowej, zaprojektowanej na prędkość 120 km/h z ograniczeniami do 70 km/h - pseudoobwodnicy przez miasto (zamiast prawdziwej poza miastem) w Białymstoku (ul. Kleeberga, Maczka, Andersa, Niepodległości). Nie wspominając o kosztach remontów, gdy zniszczą ją tiry. Policja: zamiast pomagać, informować, kierować ruchem poluje na błędy ludzi, karze, wystawia mandaty? Nagranie z odprawy policji: "Przełożony jest wściekły na swoich podwładnych, że wypisują "tylko cztery i pół mandatu na łeb", chce, żeby wypisywali więcej, "17 na głowę" ? A czy rządowe auta przestrzegają ograniczeń prędkości do 50 km/h? https://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/11-uszkodzonych-aut-sop-w-tym-prezydenta-i-premiera/sxqmvec

  • joko (gość)

    Te bzdety które tu wypisujesz zachowaj dla siebie a najlepiej zakuj sobie łeb drutem kolczastym - pomoże cito w racjonalnym myśleniu !

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości