Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Strefy czystego Transportu. Poważne błędy w projekcie?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Andrzej Banaś Ekolodzy krytykują propozycje rządowe dotyczące stref czystego transportu (SCT). Ich zdaniem nie ograniczą smogu i nie oczyszczą powietrza w miastach. Grupa organizacji pozarządowych zgłosiła szereg błędów.

Polski Alarm Smogowy, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Fundacja Frank Bold, Krakowski Alarm Smogowy, Warszawa Bez Smogu, Dolnośląski Alarm Smogowy i Warszawski Alarm Smogowy wystosowały wspólny apel do Ministra Klimatu i Środowiska. Apel dotyczy projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności odnoszący się do Stref Czystego Transportu (SCT).

Strefy czystego Transportu. Jakie błędy w przepisach?

Organizacje twierdzą, że większość pojazdów, które w największym stopniu zanieczyszczają powietrze nadal będzie mogła poruszać się bez żadnych ograniczeń.

Zwrócono uwagę, że wymagania obowiązujące w Strefach Czystego Transportu nie będą dotyczyć samochodów należących do mieszkańców tej strefy. Jak pokazują badania prowadzone w Krakowie 60% samochodów jeżdżących po mieście to pojazdy należące do mieszkańców. Jeśli ponad 60% aut nie będzie musiało spełniać standardów emisji spalin ustanowionych w SCT, to poprawa jakości powietrza będzie niemożliwa. W Europie istnieje ponad 230 Stref Czystego Transportu - w każdej z nich wymagania mogą dotyczyć także pojazdów mieszkańców stref.

Kolejnym aspektem na który zwracają uwagę ekolodzy jest fakt, że ministerstwo uzależnia możliwość wjazdu do SCT od wieku pojazdu, a nie od ilości zanieczyszczeń jakie on emituje. W praktyce oznacza to, że gdyby dziś ustanowiono SCT w Warszawie, na jej ulice nie mógłby wjechać pojazd benzynowy wyprodukowany w 2004 roku, za to emitujący wielokrotnie więcej pyłów czy tlenków azotu pojazd z silnikiem Diesla wyprodukowany w 2010 roku wjeżdżałby bez problemu.

Zobacz także: TOP 10 sposobów na mniejsze spalanie

Zgodnie z propozycją nie będzie możliwe ustanowienie SCT na dużym obszarze co też spotyka się z krytyką, a lista wyjątków oraz zasad, określających kto może wjechać do Strefy Czystego Transportu bez spełniania wymogów emisyjnych jest tak długa i skomplikowana, że przepisy te będą niemożliwe do wyegzekwowania. "Oprócz wspomnianych pojazdów należących do mieszkańców Strefy Czystego Transportu, wjazd do niej będą miały także samochody należące do mikroprzedsiębiorców (firmy zatrudniające do 10 pracowników) i do małych przedsiębiorców (firmy zatrudniające do 50 osób). Ten zapis wyłącza co najmniej 2 mln pojazdów. Rozwiązanie to oznacza również, że firmowa ciężarówka lub mikrobus mające np. 25 czy 30 lat i emitujące ogromne ilości zanieczyszczeń, będą mogły wjechać tam, gdzie nie będzie mógł pojawić się stosunkowo nowy i emitujący mniej spalin pojazd benzynowy osoby prywatnej" - twierdzą ekolodzy.

Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Dostawca (gość)

    Ciekawe jak Ci "ekolodzy" wyobrażają sobie dostawę towarów do sklepów... elektryczne tiry? Elektryczne busy? Nawet jakby wszyscy przedsiębiorcy mieli na ich zakup pieniądze, to i tak jest ich bardzo mało na rynku... dostarczam towar do sklepów codziennie, jeżdżę 50-80km każdego dnia i chętnie bym się przesiadkl do polskiego Melexa, ale czy ktoś widział to auto na ulicy? - tych samochodów nie ma... (tzn.sa, ale tak mało, że nikt ich nie widział...). Żadne, że każdy kto ma firmę ma teraz wydać od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych na flotè samochodową uważam za idiotyzm....

  • klobuk (gość)

    Takie strefy nie wiem czy coś wnoszą, ale zakaz wjazdu hybryd co w niektórych miastach to porażka. Biorąc pod uwagę, że wydzielają mniej spalin bo palą mniej np. taka yaris około 3L, to w czym widza problem

  • Marcin (gość)

    W Polsce elektryczny samochód nie jest ekologiczny. W ogóle ta cała ekologia to ściema nastawiona na wyciąganie pieniędzy

  • Krzychu (gość)

    ... elektryczny ekologiczny ... ile elektrowni jądrowych musiało by więcej powstać ??? Jak jedno gospodarstwo ma 1 - 2 samochody to jaki zużycie energii dojdzie do obsługi ... Obecnie NIKT nie potrafi bezpiecznie składować odpadów z elektrowni jądrowych !!! A te zeskładowane w Niemczech to WIELKI problem .... Ba nieczynną elektrownie jądrową Niemcy zamykają już 20 lat ... to bardzo żmudny proces ... w 96 szacowali że w ciągu 5 lat i 2 milionami Euro sie uda .... teraz 20 lat mineło i wtopiło sie 1 miliard euro w to ... i końca nie widać ........ takie to eco produkcja prądu ... naiwniacy. Ze względy na bezpieczniejsze o niebo odpady ... elektrownie węglowe nie są takie złe.

  • Krzychu (gość)

    Dla elektryków ... obecnie jest 300 elektrowni na świecie ... dobuduje sie kolejne 300 .... a składowiska odpadów ..... do Afryki sie sprzeda je .... no przecież nas Europejczyków śmierć nie dosięgnie ... tak szybko. W europie niemcy już "srają w gacie" co się dzieje z ich składowiskami .. pochowali to po niedziałających kopalniach ... zalali betonem .... i teraz "śmierć" czeka na uwolnienie sie .... już się to wszystko doszczelniło ... doprać się do tego to tylko robotami ... wiec ... a to tylko jedno składowisko z lat 70-90 Ten sarkofag w Czarnobylu .. jako przedsięwzięcie ... to pikuś ... z tym co nas czeka ... niebawem.

  • Krzychu (gość)

    Co ma wspólnego z Eco elektryczny SUV wiozący 1 osobą ?? Ten prąd z niczego sie nie bierze - zauważy sam proces produkcji prądu ma duże straty, nie da się magazynować tego, przesyłka jego ma straty .... ile prądu w "gwizdek" idzie ? Produkcja paliw nie ma takich strat .... magazynować można te paliwa ... utylizacja zbiornika paliwa jest dużo prostsza niż utylizacja baterii. Rozumie jeszcze małe auto, lekkie z małymi oporami toczenia .... a nie kobyła 2 tony z oporem cegły.

  • Moravietti (gość)

    Co tworzy smog w powietrzu? Bezwietrzna pogoda. Co zanieczyszcza powietrze w miastach? Starodawne piece węglowe. Czy samochód może nie kopcić? Może, gdy badanie techniczne lub dodatkowe badania będą prowadzone. Kiedy samochód smrodzi? Gdy stoi w korku. Skąd się bierze prąd elektryczny? Ze spalania węgla. Czy stać Cię na nowy samochód, który drożeje nie w samej produkcji, tylko po dodaniu "ekologicznych" opłat? TAK/NIE Czy samochody elektryczne dostaną okresowe zniżki? Ja nie wiem. Czy na energię elektryczną Polska Zjednoczona PRawica i inni dobrzy ludzi mogą nałożyć dowolną akcyzę, dopłatę, awizo, fundusz solidarnościowy? TAK! Czy twoje solary, na Twoim dachu zostaną opodatkowane jak dochód z umowy zlecenia - podatkiem i składką na ZUS? Na pewno - elektroprzedsiębiorco! #jedziemy ?

  • pe pe (gość)

    Jeśli nie zatrzymamy tego szaleństwa to ludzkość zginie. "Ekolodzy" zrobią z nas dziadów. Tyle co Polacy zaczęli żyć na jako takim poziomie to weszli barabarzyńcy. Auto tzw. hybrydowe malutkie Honda Jazz kosztuje 100 000 zł. Kogo będzie stać na samochód. Tzw. elektryki są bardziej szkodliwe niż spalinowe.

  • WK (gość)

    Jest to pomysł który faktycznie wprowadza pasożytnictwo. Żeby tak nie było, w takiej strefie dla jej mieszkańców powinna być elektrownia, ciepłownia,oczyszczalnia ścieków oraz wysypisko śmieci. Jeśli tak nie będzie to znaczy że "czysta strefa " jest czysta kosztem innych rejonów i przedmieść miast.

  • niktwazny (gość)

    "Ciekawe jak Ci "ekolodzy" wyobrażają sobie dostawę towarów do sklepów... elektryczne tiry? Elektryczne busy?" tkwisz w pułapce myślenia że wszędzie musisz dostarczać towar punkt-punkt ,zamiast punkt->hub->punkt zamiast podtykać towar pod sklep przekazujesz towar do kuriera który obsługuje tylko strefę czystego transportu , nie szukasz miejsca do parkowania i nie dezorganizujesz ruchu w gęstej zabudowie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości