Strumieniem w brud

Maciej Fabijański
Fot. Maciej Fabijański
Fot. Maciej Fabijański
Awarie spryskiwacza szyby przedniej mogą znacznie ograniczyć widoczność, dlatego należy natychmiast je usuwać.
Fot. Maciej Fabijański
Fot. Maciej Fabijański

Brak jakiejkolwiek reakcji po włączeniu funkcji spryskiwania szyby oznacza przeważnie przerwę w obwodzie zasilania pompki spryskiwacza albo jej uszkodzenie. W takim przypadku, żeby się przekonać co rzeczywiście jest przyczyną najlepiej sprawdzić napięcie na stykach kostki zasilającej pompkę spryskiwacza. Jeśli jest, pompkę należy wymienić. Jeśli nie ma, trzeba sprawdzić obwód zasilania pompki. W tym celu niezbędny jest dokładny  schemat elektryczny oraz umiejętność jego „czytania”.

Jeżeli po włączeniu spryskiwacza słychać pracującą pompkę spryskiwacza, a mimo to z dysz nie wylatuje płyn, to powodem zwykle jest przerwany lub zakleszczony przewód, którym płyn tłoczony jest do dysz wylotowych. Zakleszczenie lub przerwanie plastykowego przewodu następuje najczęściej w miejscu gdzie on jest zginany podczas podnoszenia i opuszczania pokrywy silnika ( w przypadku umiejscowienia dysz na masce). Newralgiczny odcinek przewodu można zastąpić odpowiednio dopasowanym pod względem średnicy znacznie bardziej odpornym na naprężenia zginające, przewodem gumowym. Inną przyczyną niepodawania płynu do dysz może być uszkodzenie sekcji ssąco-zasilającej w samej pompce.

Taka pompka nadaje się tylko do wymiany. Nie można oczywiście wykluczyć zupełnego braku płynu w zbiorniku, ale o tym najłatwiej się przekonać.

Jeśli płyn wylatuje tylko z jednej dyszy lub z jej jednego kanału, to znaczy, że doszło do w tym miejscu do zatkania przekroju. Zapchany kanał w celu udrożnienia należy przedmuchać sprężonym powietrzem w kierunku przeciwnym do przepływu płynu. Przedtem trzeba zdjąć przewód zasilający z dyszy, który też warto przedmuchać.

Skuteczne oczyszczanie szyby wymaga, aby strumienie płynu padały mniej więcej w połowie wysokości szyby. Jeśli tak nie jest, trzeba dysze  wyregulować np. za pomocą cienkiego metalowego pręcika wsadzonego w otwór wylotowy dyszy. W większości rozwiązań otwory wylotowe są wykonane w postaci kulowo osadzonych końcówek, co ułatwia regulację.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty