Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Strzeż się tych miejsc

Data publikacji: Autor: (maj)

 Kodeks drogowy rozróżnia pojęcia zatrzymanie i postój. Zatrzymanie pojazdu to unieruchomienie go na czas nie dłuższy niż minuta, a także każde unieruchomienie pojazdu wynikające z przepisów drogowych lub warunków ruchu.

Kodeks drogowy rozróżnia pojęcia zatrzymanie i postój.

Zatrzymanie pojazdu to unieruchomienie go na czas nie dłuższy niż minuta, a także każde unieruchomienie pojazdu wynikające z przepisów drogowych lub warunków ruchu.

Postój z kolei jest zatrzymaniem trwającym dłużej niż minutę, ale nie wynikającym z przepisów lub warunków ruchu. A zatem jeśli staniemy na światłach, będzie to zatrzymanie. Jeśli staniemy przed przejazdem kolejowym, też będzie to zatrzymanie, choćbyśmy stali tam kwadrans. Jeśli jednak zatrzymamy się na ulicy, bo spodobała nam się wystawa sklepowa i nasza nią fascynacja potrwa dłużej niż minutę, będzie to postój.

Kodeks dokładnie wylicza, w jakich miejscach nie można się zatrzymywać, a w jakich nie można zatrzymywać się na postój.

- Jeśli nie można się zatrzymywać, to tym bardziej zabroniony jest tam postój - mówi Mieczysław Olejnik z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi.
Kodeks zabrania zatrzymywania pojazdu na przejeździe kolejowym, tramwajowym i na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 metrów od nich. Podobnie rzecz się ma z przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów, gdzie kodeks zabrania zatrzymywania pojazdu bliżej niż 10 m przed przejściem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu także za przejściem.

Nie można też stawać na moście, wiadukcie, a także na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeśli zmusiłoby to innych kierujących do najeżdżania na tę linię.

Jeśli na drodze wymalowana jest linia przerywana wyznaczająca krawędź jezdni (rys. 1), nie można się zatrzymać obok tej linii na jezdni (pojazd C), a jedynie na poboczu (poj. D). Jeśli jest tam linia ciągła, nie można się zatrzymać ani na jezdni, ani na poboczu (pojazdy A i B).

Nie można też stawać w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek (rys. 2 - poj. A i B), a jeśli przystanek jest w zatoce, na całej długości zatoki (rys. 2 - poj. C i D). Nie można też stawać w odległości mniejszej niż 15 m od wysepki na przystanku tramwajowym, jeśli jezdnia ma tylko jeden pas ruchu oraz na pasie między jezdniami.

Oczywiście nie można stawać przy lewej krawędzi jezdni z wyjątkiem drogi jednokierunkowej lub dróg o małym natężeniu ruchu i to tylko w terenie zabudowanym. Zatrzymanie (poza miejscami wyznaczonymi) zabronione jest też na autostradach i drogach ekspresowych).

- Postój pojazdu jest zabroniony wszędzie tam, gdzie zabronione jest zatrzymanie, chociaż w miejscach zabronionego postoju możemy się zatrzymać (do 1 minuty) i np. wysadzić pasażera - tłumaczy Mieczysław Olejnik.

Z kodeksu wynika, że postój jest zabroniony w miejscu utrudniającym innym pojazdom wjazd lub wyjazd (z bramy, garażu itp.), utrudniającym dostęp do innego, prawidłowo zaparkowanego pojazdu i jego wyjazd. Paradoksem jest, że kodeks nie zabrania nam zastawienia pojazdu zaparkowanego nieprawidlowo. Tu decydują wyłącznie dobre obyczaje.

Nie można atrzymywać się na postój przed i za przejazdem kolejowym do słupka z jedna kreską, a w strefie zamieszkania można parkować w miejscach wyznaczonych.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości