Styl lączący kolejne generacje Chevroleta Corvette

(ip)
Pierwszego Chevroleta Corvette – czyli koncepcyjną wersję XP-122 Motorama – oraz najnowszy model – 2013 Corvette 427 Collector Edition Convertible – dzieli sześćdziesiąt lat rozwoju motoryzacyjnego, Fot: Chevrolet
Pierwszego Chevroleta Corvette – czyli koncepcyjną wersję XP-122 Motorama – oraz najnowszy model – 2013 Corvette 427 Collector Edition Convertible – dzieli sześćdziesiąt lat rozwoju motoryzacyjnego, Fot: Chevrolet
Pierwszego Chevroleta Corvette – czyli koncepcyjną wersję XP-122 Motorama – oraz najnowszy model – 2013 Corvette 427 Collector Edition Convertible – dzieli sześćdziesiąt lat rozwoju motoryzacyjnego. Te dwa samochody nie mają ze sobą nic wspólnego pod względem konstrukcyjnym, jednak wizualna więź pomiędzy pierwszą i szóstą generację tego sportowego auta jest oczywista.

Mimo że linie stylistyczne nadwozia ewoluowały na przestrzeni sześćdziesięciu lat, ich podstawowa kompozycja jest niezmienna, co

Pierwszego Chevroleta Corvette – czyli koncepcyjną wersję XP-122 Motorama – oraz najnowszy model – 2013 Corvette 427 Collector Edition Convertible –
Pierwszego Chevroleta Corvette – czyli koncepcyjną wersję XP-122 Motorama – oraz najnowszy model – 2013 Corvette 427 Collector Edition Convertible – dzieli sześćdziesiąt lat rozwoju motoryzacyjnego, Fot: Chevrolet

tworzy obraz typowego Chevroleta Corvette.

„Każda generacja modelu Corvette wyróżnia się charakterystyczną linią nadwozia, odzwierciedlającą zaawansowane technologie i design danej epoki”, powiedział Tom Peters, dyrektor ds. stylistyki samochodów sportowych GM. „Jednakże we wszystkich generacjach modelowych można zauważyć wspólne elementy stylistyczne, które tworzą spójny, ekspresyjny obraz prawdziwie amerykańskiego samochodu z duszą”.

Peter przyznał również, że poszczególne generacje modelu Corvette są łatwe do rozpoznania nie tylko dzięki charakterystycznym liniom stylistycznych, ale przede wszystkim za sprawą odpowiedniego połączenia tych linii.

„To samo dotyczy Chevroleta Corvette”, dodał Peters. „Nowy model 427 Convertible w żadnym aspekcie nie nawiązuje stylistycznie do wersji z roku 1953, jednak oba auta są od razu rozpoznawalne jako Corvette”.

Chevrolet Corvette Convertible 1961 , Fot: Chevrolet
Chevrolet Corvette Convertible 1961 , Fot: Chevrolet

Poniżej lista najważniejszych elementów, które ukształtowały charakter kolejnych generacji modelu Corvette:

  • Proporcje: Każdy Chevrolet Corvette ma podobne proporcje – poczynając od długiej maski silnika i kończąc na krótkiej sekcji tylnej oraz niewielkich szybach.
  • Efekt wodospadu: Charakterystycznym elementem stylistycznym wszystkich generacji modelu Corvette jest to, jak część nadwozia „wpływa” do przedziału pasażerskiego pomiędzy oparciami siedzeń, co po raz pierwszy zaprezentowano w pierwszej generacji Chevroleta Corvette Convertible. Od tego czasu projektanci stosują efekt wodospadu, aby płynnie połączyć linie nadwozia z wnętrzem pojazdu.
  • Podwójny kokpit: Kolejnym charakterystycznym elementem stylistycznym Chevroleta Corvette inspirowanym myśliwcem jest podwójny kokpit otaczający kierowcę i pasażera – zaprezentowany w czasach, w których Amerykanie byli zafascynowani podróżami kosmicznymi i wyrażający doskonałe osiągi samochodu. Dziś wnętrze Corvette wciąż zdradza sportowego ducha auta, a dodatkowo oferuje łatwy dostęp do najważniejszych elementów
Chevrolet Corvette ZR1 2009 , Fot: Chevrolet
Chevrolet Corvette ZR1 2009 , Fot: Chevrolet

sterowania.

  • Boczne przetłoczenie: W Chevroletach Corvette z lat 1953-55 stosowano chromowane wykończenie bocznej części nadwozia, natomiast w modelu z roku 1956 po raz pierwszy zastosowano wklęsłą, wyprofilowaną i zaokrągloną powierzchnię mającą swój początek przy przednich kołach. Mimo że forma i funkcja tego elementu zmieniała się przez lata, stał się on detalem charakteryzującym wszystkie modele Corvette.
  • Tył samochodu: Kolejnym elementem typowym dla Chevroleta Corvette jest projekt tylnej części nadwozia. Peters zauważa, że nie chodzi wyłącznie o zastosowanie podwójnych okrągłych lamp po obu stronach nadwozia (od 1961 roku). Tajemnica tkwi w relacji pomiędzy lampami, końcówkami układu wydechowego oraz wnęką na tablicę rejestracyjną, a także wpływem tych elementów na potęgowanie obrazu szerokiego i niskiego nadwozia Corvette.
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty