Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Subaru Forester

Data publikacji: Autor: (w)

Nowy forester uzyskał już homologację, dzięki czemu może być sprzedawany w polskich salonach Subaru. Jest to druga generacja tego modelu.

Osoby, dla których samochody subaru są wciąż egzotycznym zjawiskiem, forester to duże, solidne kombi. Wiadomo jednak, że z charakteru jest to rasowy SUV z napędem na cztery koła o sporych możliwościach terenowych.

Z zewnątrz model wygląda na większy i cięższy od swego poprzednika; w rzeczywistości jest od niego krótszy (o 1 cm) i lżejszy (o 20 kg z silnikiem turbo i o 30 kg z silnikiem tradycyjnym). Mimo obniżenia wagi, karoseria jest sztywniejsza o 29 proc., co podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy. Forester oferuje teraz więcej miejsca we wnętrzu. Uzyskano to prostym zabiegiem. Samochód jest w środku dość wysoki, wystarczyło więc podnieść nieco fotele. Ponadto dzięki szerszej otwieranym tylnym drzwiom i zmienionemu profilowi progów, wsiadanie do tyłu (i wysiadanie) stało się łatwiejsze. Większy zakres regulacji pionowej fotela kierowcy oraz kierownicy ułatwia znalezienia optymalnej pozycji na "miejscu pracy".

Bagażnik do wysokości żaluzji ma pojemność ok. 400 litrów. Przestrzeń ładunkową można powiększyć do 1629 litrów. Dodatkowe schowki znajdują się pod podłogą bagażnika. Jedna z bocznych kieszeni wyposażona jest w gniazdko 12V pozwalające na podłączenie turystycznej chłodziarki lub przenośnego komputera. W kabinie pasażerskiej są schowki na desce rozdzielczej, konsoli centralnej i dachowej.

Pod maską samochodu znajduje się czterocylindrowy, 16-zaworowy bokser o pojemności 1994 ccm z elektronicznie sterowanym wtryskiem wielopunktowym. W wersji wolnossącej jednostka ta rozwija moc 125 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 180 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 11,4 sek. Dzięki zmianom konstrukcyjnym zmalało zużycie paliwa - średnie spalanie wynosi obecnie 8,5 litra na 100 km.

W wersji XT turbo (177 KM) zużycie paliwa jest teraz niższe o 8 proc.; średnio wynosi 9,8 l na 100 km. Dzięki temu silnikowi forester rozwija szybkość maksymalną 202 km/h i przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,2 sek.

Kierowca forestera ma zapewnione idealne warunki pracy. Wysoka pozycja gwarantuje mu doskonały przegląd sytuacji nie tylko do przodu, ale we wszystkich kierunkach. Samochód ma mało tzw. martwych pól. Dodatkową pomocą służą bardzo dobrze skonstruowane lusterka wsteczne, zarówno zewnętrzne jak wewnętrzne. Dzięki napędowi na cztery koła i nisko położonemu środkowi ciężkości, forester idealnie zachowuje się podczas jazdy. Podczas niespełna 200-kilometrowej trasy auto sprawiało wrażenie przyklejonego do drogi niezależnie od jakości nawierzchni, także na zakrętach.

Pokonywanie piaszczystych dróg gruntowych było wyjątkowo łatwe. Forester jest wyposażony w symetryczny system napędu z centralnym dyferencjałem i równomiernym rozdziałem siły napędowej pomiędzy osiami. W razie wystąpienia różnic w obrotach kół osi przedniej i tylnej wkracza do akcji blokada wiskotyczna centralnego dyferencjału. Podobna blokada znajduje zastosowanie także w dyferencjale osi tylnej. Model ze słabszym silnikiem z manualną skrzynią biegów dysponuje przekładnią redukcyjną, która umożliwia pokonywanie trudniejszych wzniesień w terenie. Redukcja może być dokonana przy dowolnej prędkości.

Forester z manualną skrzynią biegów posiada dostępny tylko w Subaru system "Hill-holder". Po zatrzymaniu samochodu na drodze pod górę i wciśnięciu pedału sprzęgła, auto nie cofa się, nawet po zwolnieniu hamulca. Dopiero puszczenie sprzęgła zwalnia hamulec.

Forester zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. O usztywnionym nadwoziu już wspomniałem. Warto też dodać, że przy zderzeniu czołowym silnik (boxer), dzięki poziomemu ułożeniu, przesuwa się pod podłogę. Między innymi ta cecha spowodowała, że w teście zderzeniowym NCAP, przeprowadzonym przez amerykański Institute for Highway Safety, forester uzyskał najlepszą ocenę.

Oczywiście, w standardowym wyposażeniu znajdują się dwustopniowe poduszki powietrzne. Boczne poduszki, dzięki specjalnej konstrukcji chronią nie tylko miednicę i klatkę piersiową, ale także głowy pasażerów na przednich siedzeniach. Aktywne zagłówki zmniejszają prawdopodobieństwo uszkodzenia kręgów szyjnych przy uderzeniach z tyłu. Pedał hamulca odpada przy zderzeniu, chroniąc nogi kierowcy.

Do końca roku forester w wersji standardowej XG ze słabszym silnikiem kosztuje 23.850 euro; za forestera XT turbo trzeba zapłacić 35.000 euro.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości