Subaru Solterra. Pierwsze elektryczne Subaru - jazda testowa

Ryszard M. Perczak
Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich silników chłodzenie cieczą, a później oferując pod maską tych aut jednostki wysokoprężne. W przypadku japońskiej marki tym wyzwaniem jest… napęd elektryczny.Fot. Subaru
Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich silników chłodzenie cieczą, a później oferując pod maską tych aut jednostki wysokoprężne. W przypadku japońskiej marki tym wyzwaniem jest… napęd elektryczny.Fot. Subaru
Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich silników chłodzenie cieczą, a później oferując pod maską tych aut jednostki wysokoprężne. W przypadku japońskiej marki tym wyzwaniem jest… napęd elektryczny.

Oto bowiem do grupy producentów samochodów osobowych napędzanym prądem dołącza Subaru. Pierwszym modelem tej marki, które napędzają wyłącznie jednostki elektryczne (eAxle) jest Solterra.

Subaru Solterra. Po co wyłamywać otwarte drzwi

Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich
Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich silników chłodzenie cieczą, a później oferując pod maską tych aut jednostki wysokoprężne. W przypadku japońskiej marki tym wyzwaniem jest… napęd elektryczny.
Fot. Subaru

Przygotowując ten model skorzystano z doświadczeń jakie w tym zakresie miała Toyota. Obie marki wniosły w ten sojusz to w czym są najlepsze: Toyota w rozgryzaniu napędów wykorzystujących prąd, a Subaru doskonałe rozwiązania czteronapędowe.

Jednocześnie w najdrobniejszym detalu starano się o jak największą zawartość genów Subaru w tym nowym Subaru. Dlatego już w wyglądzie Solterry znajdziemy elementy, które nie powinny pozostawić wątpliwości co do marki tego samochodu. Masywna sylwetka, terenowe dodatki oraz detale jakie znajdziemy tylko w autach Subaru niedwuznacznie wskazują na ich pochodzenie.
Solterra nie byłaby oczywiście dzieckiem Subaru, gdyby nie miała napędu przenoszonego na wszystkie koła. Od razu dodajmy, że w tym modelu obywa się bez mechanicznego połączenia kół przednich i tylnych. Po prostu każdą oś napędza osobny silnik elektryczny. Kierowca nie może decydować kiedy oraz ile napędu ma być przekazane na daną oś. Te decyzje pozostawiono elektronice.

Subaru Solterra. Wyrośnięty kompakt

Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich
Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich silników chłodzenie cieczą, a później oferując pod maską tych aut jednostki wysokoprężne. W przypadku japońskiej marki tym wyzwaniem jest… napęd elektryczny.
Fot. Ryszard M. Perczak

Nadwozie Subaru Solterra o długości 4,69 m plasuje ten samochód wśród większych kompaktów. Z rozstawem osi (2,85 m) ma przestronne wnętrze i duży (452 l) bagażnik. Swój pozytywny udział w tym jak ważna była dla twórców Solterry wygoda w kabinie wnosi także to, że podłoga przed tylną kanapą jest płaska. Dla poprawienia sprawności w terenie maksymalnie skrócono zwisy przedni i tylny, mające odpowiednio 915 i 925 mm. Także duże koła (18 – 20 cali) pomogą elektrycznemu Subaru na bezdrożach.
Nie tyle moda co współczesne technologie spowodowały, że w wąskich lampach zmieszczono wszystkie rodzaje świateł.

Trochę rewolucyjnie, aczkolwiek w zgodzie z filozofią Subaru zaprojektowano deskę rozdzielczą i konsolę środkową. Jej modułowy charakter tworzą dwa ekrany. Ten przed kierowcą może być jednak obserwowany przez prowadzącego jedynie ponad małą kierownicą. Wielu kierowców z zadowoleniem przyjmie swoistą surowość nie tylko stylistyczną, ale również skromność w dostawie informacji. Choć pewnie znajdą się też tacy, którzy będą narzekać na bogactwo zawartości komputera pokładowego.

Na pochwałę zasługuje fakt, że poza obsługą dotykiem na ekranie centralnym większość funkcji można obsługiwać w tym Subaru „staromodnie” tj. przez pokręcanie gałką bądź przez przycisk.

Niezadowolonych z braku schowka przed pasażerem przedniego siedzenia uspokajamy, że w kabinie Subaru Solterry jest dostatecznie dużo innych miejsc, także zamykanych na wszelkiej maści drobiazgi.

Subaru Solterra. Dwa motory i 4 x 4

Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich
Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich silników chłodzenie cieczą, a później oferując pod maską tych aut jednostki wysokoprężne. W przypadku japońskiej marki tym wyzwaniem jest… napęd elektryczny.
Fot. Subaru

Solterra ma na pokładzie dwa silniki elektryczne, po 80 kW każdy napędzające każdy koła „swojej” osi z przodu i z tyłu. Bateria trakcyjna znajduje się w podłodze. Oprócz trybów do jazdy po asfaltach Eco, Normal i Power (Sport) kierowca ma dodatkowych pomocników wspierających go podczas jazdy w terenie. Dlatego na pokładzie nie zabrakło znanego już dwutrybowego X-Mode z uwzględnieniem charakterystyki napędu podczas jazdy po śniegu lub błocie oraz nowego Grip Control, dającego jeszcze większą kontrolę podczas pokonywania wniesień i nierówności - niedostępnego dotychczas dla aut z napędem elektrycznym.

O prawidłową gospodarkę energią elektryczną dba w tym modelu system kilkustopniowej rekuperacji, który w najmocniejszym ustawieniu (poziom 4) umożliwia rezygnację z używania hamulca. Także w tym celu został opracowany specjalny system ogrzewania/chłodzenia kabiny pozwalający w jednym z ustawień ogrzewać/chłodzić jedynie okolice miejsca zajmowanego przez kierowcę.

Gołym okiem tego nie zobaczymy, ale nad bezpieczeństwem i wygodą podróżujących Subaru Solterra czuwa grupa elektronicznych systemów wsparcia zgrupowanych w Subaru Safety Sense.

Subaru Solterra. Pierwszy raz za kierownicą

Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich
Przed marką Subaru stoi teraz wyzwanie podobne do tych z jakim kilkanaście lat temu musiało się zmierzyć Porsche, gdy najpierw wprowadzało do swoich silników chłodzenie cieczą, a później oferując pod maską tych aut jednostki wysokoprężne. W przypadku japońskiej marki tym wyzwaniem jest… napęd elektryczny.
Fot. Subaru

Podczas krótkich przejażdżek po specjalnym torze przeszkód w Modlinie elektrycznym Subaru mieliśmy okazję poznać niektóre jego możliwości. Solterra ma spory prześwit (21 cm), więc nie są jej groźne nawet dość głębokie koleiny. Może także brodzić w wodzie mniej więcej do tej głębokości 30 cm. Niewielkie zwisy pozwalają śmielej atakować podjazdy i zjazdy. Nieźle znosi również przechyły nadwozia podczas trawersowania. Co ciekawe ani razu podczas pokonywania toru przeszkód nie dochodziły nas jakiegokolwiek trzeszczenia tapicerki. Wyczuwało się także świetną sztywność nadwozia potwierdzoną również w czasie m.in. wykonywania tzw. testu łosia, gdzie stabilizatory nie pozwalały na nawet niewielkie przechyły samochodu.

Na jednej z prób Solterra dowiodła, że nawet gdy przyczepność będzie miało tylko jedno z kół bez większych oporów wygrzebie się z opałów. O skuteczności działania różnych systemów pomagających utrzymać się na torze jazdy przekonywaliśmy się na płycie poślizgowej oraz podczas podjazdów pod wzniesienie.

Subaru Solterra. Ile może kosztować?

Podczas prezentacji nie podano nawet przybliżonej ceny elektrycznego Subaru. Poznamy ją w chwili pojawienia się pierwszych egzemplarzy w polskich salonach sprzedaży co powinno nastąpić najpóźniej do końca lata.

Subaru Solterra dane techniczne: 

SUBARU SOLTERRA

Silniki elektryczne

przód/tył

Synchroniczne z magnesami trwałymi

Moc maksymalna (kW)

80/80

Maks. moment obrotowy (Nm)

167/167

Moc systemowa (kW)

160

Napęd

AWD

Osiągi

Prędkość

maksymalna (km/h)

160

Przyspieszenie

0-100 km/h (sek.)

6,9

Zasięg (km)

414 - 465

Wymiary / Dane

Długość (mm)

4690

Szerokość (mm)

1860

Wysokość (mm)

1650

Rozstaw osi (mm)

2850

Prześwit (mm)

210

Zwis

przedni/tylny (mm)

915/925

Pojemność

bagażnika (l)

421/452

Masa pojazdu (kg)

2010 - 2040

Ogumienie

235/60 R18 – 235/50 R20

 

Akumulator trakcyjny

Litowo-jonowy

Pojemność (kWh)

71,4

Maksymalna moc ładowania prądem przemiennym AC (kW)

7

Maksymalna moc ładowania prądem stałym DC (kW)

150

Cena od (zł)

b.d.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty