Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37297 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Subaru XV

Data publikacji: Autor: Jerzy Dyszy

Subaru XV, Fot: Subaru Firma Subaru kojarzona jest z produkcją zaawansowanych technicznie samochodów, które trafiają do szczególnej grupy odbiorców. Są to ludzie przedkładający walory jezdne i napęd 4x4, nad zwykle tańszą ofertę konkurentów. Ten sam schemat dotyczy nowego modelu XV, który ma zająć szczególne miejsce wśród małych aut klasy SUV.

Dwa najistotniejsze elementy odróżniające klasyczne Subaru od innych Subaru XV, Fot: Subaru samochodów, to podłużnie z przodu ustawiony silnik w układzie bokser, oraz stały napęd AWD (4x4). Tak zbudowane są wszystkie Subaru od segmentu C wzwyż, a opcja napędu przedniego (czyli bez AWD) dostępna jest tylko wyjątkowo.

Przejdźmy zatem do szczegółów nowego Subaru XV. Nazwa nie jest nowa, od kilku lat firma oferuje Imprezę XV, czyli bardzo lekko „uterenowioną” (podniesioną o kilka centymetrów i wyposażoną w plastikowe nakładki) wersję podstawowego hatchbacka Subaru, czyli Imprezy. Ale obecnie prezentowany model zyskał zupełnie inny status. Można wręcz powiedzieć, że obecne prezentowane tu Subaru XV jest modelem podstawowym, a siostrzana dla niego Impreza najnowszej generacji (ta, na której europejski debiut jeszcze czekamy) będzie autem „wywodzącym się” z XV. Nadwozie nowego modelu XV jest praktycznie identyczne z nadwoziem nowej Imprezy w wersji hatchback. Taka sama jest również konstrukcja podwozia, które jak w większości Subaru ma układ kolumnowy MacPherson z przodu i system podwójnych wahaczy poprzecznych z tyłu. Od poprzedniej wersji, prócz rozwiązań stylistycznych, nowa Impreza (a więc i XV) różni się większym rozstawem osi, wynoszącym teraz 2635 mm. Długość auta to 4450 mm, szerokość 1780 mm, wysokość 1570 mm. Pierwszym i najistotniejszym wyróżnikiem XV jest prześwit – wynosi on 220 mm, czyli jest niemały nawet w kategoriach auta terenowego.

Subaru XV, Fot: Subaru Ale XV to mimo prześwitu i napędu 4x4, dzięki którym własności auta w lekkim terenie są całkiem przyzwoite, nie terenówka. Producent postanowił wejść na rynek „miejskich crossoverów”, cokolwiek to określenie miałoby znaczyć. Bo przecież kilka już firm oferuje minivany z lekko podwyższonym zawieszeniem i agresywnymi elementami stylistyki, jako pojazdy właśnie miejskie. Zawieszenie to udany kompromis pomiędzy twardością i sprawnością tłumienia drgań – XV zachowuje się wzorowo i na dziurach i na ostrych zakrętach.

Sporą zaletą XV jest wyjątkowo obszerna jak na wymiary auta kabina. Zadziałało w tej kwestii zwiększenie rozstawu osi i kilka zabiegów konfiguracji siedzeń czy wewnętrznych wykładzin. Bagażnik jest duży, ale nie największy w klasie (380/1270 litrów). Zastosowane silniki to oczywiście aluminiowe boksery 2 x DOHC – dwulitrowy benzynowy wolnossący (150 KM/6200 obr./min, 196 Nm/4200 obr./min) znany już z Forestera i jego odpowiednik o pojemności 1,6 dm3, (114 KM/5600 obr./min, 150 Nm/4000 obr./min), oraz turbodiesel (2.0 150 KM/3600 obr./min, 350 Nm/1600-2400 obr./min). Najmniejszy silnik skojarzono ze znaną od lat manualną skrzynią pięciobiegową z reduktorem, pozostałe z sześciobiegową, manualną. Obydwa silniki benzynowe można zamówić także z bezstopniowym automatem CVT Lineartronic. Układ napędowy AWD jest w przypadku skrzyń manualnych wyposażony w centralny mechanizm różnicowy 50:50 ze sprzęgłem wiskotycznym, a w skrzyniach CVT napęd na tył jest dołączany przez aktywnie działające sprzęgło elektromagnetyczne.

O ile zachowanie XV na drodze jest w każdej wersji doskonałe, to trzeba Subaru XV, Fot: Subaru otwarcie powiedzieć, że silnik 1,6 okazuje się dla dość ciężkiego auta 4x4 nieco za słaby, a benzynowy 2.0 zaledwie wystarczający. W rezultacie jednostki benzynowe, które powinny być dzięki zastosowaniu wielu nowoczesnych rozwiązań bardzo oszczędne, są takie tylko przy ekstremalnie łagodnej jeździe. A Subaru temu nie sprzyja, bo podwoziowo „jest czym pojechać”. W rezultacie uzyskanie katalogowego zużycia benzyny poniżej 7 l/100 km wydaje się niepodobieństwem, natomiast wynik rzędu 12 – 14 l/100 km to łatwizna. Zatem najbardziej rozsądnym silnikiem dla XV, a przy tym najbardziej dynamicznym, jest dwulitrowy turbodiesel bardzo dobrze współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną. W jego przypadku, nawet dynamiczna jazda na górskiej drodze czy przeciskanie się w ruchu miejskim nie powodują większego zużycia paliwa niż 7 litrów z ułamkiem na 100 km. Niestety, ta wersja Subaru XV jest także najdroższa.

Dużą rolę w przygotowaniu nowego XV odegrały stylizacja i dopracowanie detali do których, oraz do konfiguracji wnętrza, bardzo się przyłożono. Warto dodać, że jeżeli nabywca wybierze tapicerkę skórzaną, to w Polsce dostanie Subaru XV, Fot: Subaru jej specjalną wersję, dobraną kolorystycznie do wystroju nadwozia. Także wyposażenie (systemy audio, komputer pokładowy i wyświetlacz oraz systemy bezpieczeństwa i wszelka elektronika, łącznie z oferowanym przez Subaru Import Polska systemem monitoringu ISR) stawiają XV na pograniczu klasy aut kompaktowych segmentu premium.

Nowy model, którego dostawy rozpoczną się wczesną wiosną, można już teraz zamawiać. Podstawowa wersja, z silnikiem benzynowym 1.6 i skrzynią manualną, w wyposażeniu Active, wyceniona została na 90 720 zł. Najlepsza konfiguracja, z turbodieslem Subaru Boxer 150 KM i sześciobiegową skrzynią manualną, kosztować będzie od 112 140 zł (Active), do 138 978 zł (Exclusive). Ceny mogą się jednak zmienić, a zależeć to będzie od kursu Euro przyjętego do rozliczeń przez importera.

Wybrane dane techniczne Subaru XV i konkurentów:

marka/model Subaru XV 2.0i Comfort (manual) Nissan Qashqai 2,0 4x4 Acenta VW Tiguan 1,4 TSI 160 KM 4Motion Track&Field
Cena (zł) Od zł 115 794 Od 90 900 zl Od 104 590
typ nadwozia/liczba drzwi hatchback 5d hatchback 5d hatchback 5d
liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy
długość/szerokość/wysokość (mm) 4450/1780/1570 4315/1780/1605 4519/1809/1703
rozstaw kół: przód/tył/prześwit (mm) 1525/1525/220 1540/1550/205 1570/1570/200
rozstaw osi (mm) 2635 2630 2604
masa własna (kg) 1405 1510 1545
pojemność bagażnika (l) 380 - 1270 410 - 1515 470 - 1510
pojemność zbiornika paliwa (l) 60 65 64
Układ napędowy
rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
typ silnika 2 x DOHC wolnossący, boxer Benzynowy, wolnossący, DOHC Benzynowy, doładowany bezp. wtrysk, DOHC
pojemność (cm3) 1995 1997 1390
liczba cylindrów 4 4 4
napędzana oś Subaru AWD (stałe 4x4) przód, dołączany tył przód, dołączany tył
Skrzynia biegów
typ/liczba przełożeń manual/6 manual/6 manual/6
Osiągi
Moc maks. (KM/obr/min) 150/6200 141/6000 160/5800
Moment obr. (Nm/obr/min) 196/4200 196/4800 240/1500 - 4000
Czas przysp. 0-100 km/h (s) 10,5 10,6 9,2
Prędkość maks. (km/h) 187 193 198
Śr zuż. paliwa (l/100 km) 6,2 8,2 7,6
Średnia emisja CO2 (g/km) 144 179 178

 

Subaru XV, Fot: Subaru

Subaru XV, Fot: Subaru

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mecenas

    W kategorii osiągi - cena wybrałbym Tiguana, w nowym modelu Subaru zaskakuje nieco przeciętny wynik w teście zderzeniowym (jak na auto tej wielkości i klasy) tylko 86 pkt. łącznie - czyli tyle samo co w małym miejskim Volkswagenie Up! Nowoczesne crossovery klasy kompaktowej i kompakty mają obecnie po ok. 90 pkt. (np. Beetle dostał 92 pkt.)

  • technik (gość)

    Widać, jak Mecenas i tysiące innych klientów poddają się zmasowanemu marketingowi oraz reklamie, w tym przypadku "na bezpieczeństwo". Pierwsza i podstawowa sprawa jest taka, że owe sławne testy Euro NCAP to przedsięwzięcie komercyjne spółki kilku firm, zapoczątkowane głównie przez Renault, a firmowane także przez FIA. Całość służyła i służy stworzeniu kolejnego "przymusu" by kupować nowe samochody bo te starsze są już "gorsze". Nie bez przyczyny poza tym zmasowana akcja reklamowa Renault dotyczyła bezpieczeństwa i "zdobywania gwiazdek", w czym oczywiście Francuzi byli najlepsi. Do dzisiaj już prawie wszystkie firmy sprzedające auta przyłączyły się tej akcji, czując krew, czyli pieniądze klientów. Jak się to robi? Po prostu nowe samochody konstruowane są "pod" procedurę zderzeniową NCAP (odpowiednia szybkość, kąt zderzenia, inne warunki). A wszystko to nie ma nic wspólnego z rzeczywiście obowiązującymi normami bezpieczeństwa i w tym z warunkami homologacyjnych badań zderzeniowych.

  • Jarpoz

    Ładne auto, wreszcie po KII Sportage, Mazdzie Cx-5, Nissanie X-trail`u charyzmatycznie wyglądający SUV. Niestety jak to w przypadku każdego Subaru cena zaporowa. "Symmetrical AWD" w przypadku auta "uterenowionego" jest po prostu bezkonkurencyjny.

  • Beobachter (gość)

    p.t. Mecenas popełnił błąd podstawowy. 86% to wynik ochrony dorosłych, lub ( identyczny ) systemów ochronnych. Średnia nie jest publikowana, lecz wyliczenie jej z czterech kategorii daje odpowiednio: XV - 81,5% Beetle - 80,3% Up - 75,3% A co do bezpieczeństwa aktywnego - jazdy w Polsce - komentarz nie wydaje się potrzebny.

  • Mecenas

    Oczywiście że w przypadku tak małego auta jak VW up! interesuje mnie głównie wynik w zakresie ochrony dorosłych! Po pierwsze sam jestem już mocno dorosły ;-) a po drugie małe autka miejskie nie służą raczej do przewozu dzieci ...

  • józek (gość)

    autko fajne,szkoda jednak,że dealerzy tak mało mają wiadomości na jego temat,a zaliczki już biorą.W zasadzie prezentowane wnetrza aut wygl.adaja podobnie ,a posiadam zdjęcie wersji executive zrobione we Frankfurcie i nie odpowiada one żadnemu dostępnemu w necie.Tym co narzekają na spalanie od razu proponuję przeróbcie go juz na gaz jak będzie płyna na statku z Japonii do Polski.Subaru musi palic ok 10-11l i basta.Testy zderzeniowe no cóż ważna rzecz,ale nigdy nie stanowią dla mnie kryterium przy kupnie nowego auta.

  • ptk (gość)

    Jeździłem dzisiaj. Bardzo dobre auto, ale gaci nie zrywa.

  • paw (gość)

    Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad nowym samochodem i nie wiedziałem co wybrać do póki nie zobaczyłem XV! Umówię się na jazdę próbną i zobaczymy :-)

  • zainteresowany (gość)

    Jeździlem dzisiajz silnikiem 1,6. Ludzie, nie jedzie. Lepiej wybrać Logana.

  • zainteresowany (gość)

    Jeszcze ta cena. Za te pieniądze można jeździć Lexusem.

  • maldolor

    Od wieu lat jeżdżę samochodami tej marki. Może są auta bardziej komfortowe, może mają bardziej kosmicznie wyposażone deski rozdzielcze, wykonane z miększego plastiku, ale jeżeli chodzi o frajdę z jazdy i bezpieczeństwo - Subaru ma sobie równych. Jak wspomniał technik, eropejskie crash testy, to czysty marketing. Warto rzucić okiem na wyniki analogicznych firm amerykańskich i australijskich, które kierują się bardziej konkretnymi kryteriami oceny bezpieczeństwa niż lampki, kontrolki i strefa zgniotu.

  • Marek- też mecenas (gość)

    Kupiłem Subaru XV 2.O i w styczniu 2013 (odebrałem w lutym) . Auto naprawdę rewelacyjne w prowadzeniu. Testowałem 8 różnych modeli aut 6 marek , uwierzcie mi że po 20 min. prowadzenia tego auta w Oliwskich lasach i w ruchu miejskim w Gdańsku wiedziałem że to auto wprost stworzone na moje potrzeby . Pewne w prowadzeniu , ergonomia bez zarzutu , prowadzenie to czysta radość. Nawet teściowa się cieszy , bo ostatnio szukałem pretekstu żeby gdzieś pojechać i zaproponowałem ,że zawiozę ją na imprezę do koleżanek :) Jeżeli wszystkie Subaru jeżdżą jak XV to wybór jest prosty - każde kolejne auto jaki kupię będzie oznaczone plejadą gwiazd.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Subaru XV zdjęcia

Subaru XV dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Subaru XV opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Subaru XV Cena