Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement. Test rodzinnej limuzyny Skody

Marcin Rejmer
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i  specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.fot. Marcin Rejmer
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.fot. Marcin Rejmer
Skoda Superb Combi Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem 2.0 TSI jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.

Segment D, do którego przynależy Superb, definiowany jest najczęściej jako klasa średnia samochodów osobowych. Są to względnie duże i wygodne samochody rodzinne, charakteryzujące się wymiarami większymi od kompaktowych, zapewniającymi w miarę wygodną jazdę dla pięciu osób na dłuższych trasach. Wyposażone zazwyczaj w obszerny bagażnik, jednak nieco mniejsze i skromniej wyposażone od samochodów segmentu E.

Najpierw jednak trochę historii. Pierwszy Superb miał premierę w roku 1934 roku. Posiadał sześciocylindrowy silnik i nadwozie o długości pięciu i pół metra. Z kolei Laurin&Klement to przedsiębiorstwo założone w 1895 roku przez mechanika Václava Laurina i przemysłowca Václava Klementa zlokalizowane w Mladej Boleslav. Było producentem rowerów, motocykli i samochodów. W 1925 r. przedsiębiorstwo przejął koncern zbrojeniowy Skoda. Flagowy model Skody ma zatem świetnych przodków – limuzyny, które już w latach 30. XX wieku grały w pierwszej lidze.

Zobacz też: test Skody Superb liftback

 

Od 2001 roku Skoda Superb produkowana jest przez niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen AG pod czeską marką Skoda. W sierpniu 2006 roku rozpoczęto produkcję wersji wyposażeniowej Laurin&Klement. Z kolei od 2015 roku produkowana jest trzecia generacja Superb. Pojazd zbudowano na bazie niemieckiej płyty podłogowej koncernu Volkswagen AG oznaczonej symbolem MQB, która wykorzystana została do zbudowania m.in. Volkswagena Passata B8, Arteona, Tourana, Tiguana, ale także Golfa, Polo, Seata Leona i Audi A3. Koncern Volkswagena (właściciel marki Skoda) jest prawdziwym rekordzistą w wykorzystywaniu tej samej platformy dla wielu modeli, zmieniane są tylko długości przedniej i tylnej strefy. Produkcja Skody Superb Combi prowadzona jest w fabryce Skody ulokowanej w Kvasinach. Pojazd, oprócz płyty podłogowej, dzieli wiele innych elementów z VW Passatem.

Wygląd zewnętrzny

Superb posiada duży rozstaw osi (2 841mm), większy o 5 cm od VW Passata Highline, ale jednak mniejszy o 9 mm od Forda Mondeo Vignale. Krótki zwis przedni (!), delikatnie opadająca linia dachu oraz ostre akcenty krawędzi karoserii nadają Skodzie nieco sportowego charakteru. Z przodu dominują szeroki grill i reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Z tyłu mamy poziome linie oraz szerokie lampy. Wygląd to oczywiście rzecz gustu, ale auto może się podobać. Testowany egzemplarz posiada opony o rozmiarze 235/40 R19 osadzone na aluminiowych srebrnych felgach.

Wnętrze

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.

fot. Marcin Rejmer

W środku znajdziemy obszerne i wygodne fotele, obite ciemnobrązową skórą z wytłoczonym logo L&K. Miejsca, zarówno w pierwszym jak i w drugim rzędzie, jest wystarczająco nawet dla wysokich osób. To zasługa dużego rozstawu osi i optymalnego projektu wnętrza, podporządkowanego przede wszystkim funkcjonalności. W tylnej części podłokietnika można znaleźć uchwyt na tablet, gniazdo 230 V czy WI-FI. Deska rozdzielcza, kierownica i zegary wyglądają prawie tak samo jak w Passacie. Wnętrze wykonane jest z dobrych jakościowo materiałów. Ergonomia jest na bardzo dobrym poziomie. Wszystko jest na swoim miejscu.

Bagażnik pomieści 660 litrów bagażu, a po złożeniu oparć tylnej kanapy - aż 1760 l. To bardzo dobry wynik. Dla porównania bagażnik Forda Mondeo 2.0 EcoBoost Vignale ma pojemność 500 l (160 l mniej), VW Passata 2.0 TSI Highline – 650 l (prawie tyle samo). Do dyspozycji są haczyki, zaczepy i siatki – bardzo użyteczne, jeżeli do bagażnika trafiają zakupy lub mniejszy bagaż. Dodatkowo znajdujemy tzw. stopery dla bagażu, które zapobiegają przesuwaniu się walizek.[page_break]Wyposażenie

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.

fot. Marcin Rejmer

Podstawowa wersja Active obejmuje m.in. siedem poduszek powietrznych oraz systemy: ABS z ESP, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, RBS, MKB, TPM. W oznaczeniach literowych można się pogubić więc dla porządku przypominamy czego dotyczą:
ESP - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.
ASR - system kontroli trakcji, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania objawiającego się ich buksowaniem.
ABS - układ stosowany w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania.
EDS – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego – działa podczas gwałtownej zmiany nawierzchni dla jednego z napędzanych kół. Umożliwia przeniesienie napędu na koło o dobrej przyczepności, gdy drugie koło traci przyczepność.
HBA – zwiększa ciśnienie w przewodach hamulcowych w wypadku nagłego hamowania.
DSR – system podpowiadający ruchy kierownicy. W razie np. poślizgu, system uruchamia wspomaganie kierownicy, który skręca odpowiednio koła. Kierowca może poddać się oporowi lub też trzymając mocno kierownicę, nie dopuścić do tego.
RBS - zadaniem tego systemu jest osuszanie klocków i tarcz hamulcowych podczas jazdy na mokrej jezdni. W czasie podroży w deszczu lub śniegu z włączonymi wycieraczkami, klocki hamulcowe co pewien czas lub odcinek drogi, są w automatyczny sposób lekko dociskane do tarcz hamulcowych, co zapewnia ich osuszanie. Pomaga to zapewnić natychmiastową skuteczność układu hamulcowego w przypadku konieczności nagłego hamowania.
MKB - to system, który jest dodatkowym zabezpieczeniem w razie wypadku. Polega na tym, że automatycznie wyhamowuje samochód po wykryciu kolizji w celu uniknięcia kolejnych zderzeń.
TPM - system kontrolujący ciśnienie w oponach.

W standardowym wyposażeniu Active znajdziemy także: elektroniczny hamulec ręczny, elektryczne sterowanie szyb, ogrzewane oraz elektrycznie sterowane lusterka, dwustrefową klimatyzację automatyczną, system bezdotykowego otwierania bagażnika, czujniki parkowania, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, rolety przeciwsłoneczne bocznych szyb tylnych oraz szyby tylnej, komputer pokładowy, trójramienną skórzaną kierownicę, światła przeciwmgłowe, adaptacyjny tempomat z funkcją ruszania w korkach oraz tylne światła wykonane w technologii LED, a także 8-głośnikowy system audio wyposażony w radio CD/MP3/USB/AUX wyposażony w 5-calowy wyświetlacz dotykowy.

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.

fot. Marcin Rejmer

Wyższa wersja Ambition posiada wyposażenie wersji Active plus dodatkowo: biksenonowe reflektory przednie z funkcją adaptacji świateł AFS, ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, spryskiwacze reflektorów, 2 parasole (w schowku drzwi kierowcy i pasażera), elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane lusterka boczne, obręcze kół ze stopu metali lekkich Orion 6,5J x 16, oparcie tylnej kanapy składane od strony bagażnika.

Jeszcze wyższa wersja wyposażenia Style ma wyposażenie wersji Ambition plus dodatkowo: radio Bolero (wejście SD, USB, AUX IN, MP3, obsługa głosowa, bez-kluczykowy dostęp do samochodu i uruchamianie silnika, komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem Maxi DOT, czujniki parkowania z tyłu i przodu, funkcję automatycznego włączania i zmiany świateł, automatycznie ściemniające się lusterka boczne z funkcją pamięci, automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne, elektrycznie sterowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień, elektrycznie sterowany fotel pasażera, podgrzewane fotele przednie i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy i obręcze kół ze stopu metali lekkich Stratos 7J x 17“.

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.

fot. Skoda

W prezentowanym egzemplarzu w najbogatszej wersji wyposażenia L&K znalazły się dodatkowo: zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (więcej na ten temat we wrażeniach z jazdy), maskowanie świateł drogowych (automatyczne przysłanianie strumienia świateł drogowych), funkcja monitorowania martwego pola w lusterkach, asystent pasa ruchu, trójstrefowa klimatyzacja automatyczna Climatronic, system nawigacji satelitarnej Columbus z mapą Europy i usługą Map Care, bezpłatne aktualizacje (DVD, 2 wejścia SD, USB, AUX IN, MP3, obsługa głosowa, WiFi, dysk twardy), Sound System Canton (12 głośników, moc 610 W), obręcze kół ze stopu metali lekkich Pegasus 8J x 18“, polerowane i tapicerka skórzana Laurin&Klement.

Dopłaty wymaga np. kamera cofania (1600 zł) – co przy poziomie wyposażenia L&K może budzić zdziwienie, aktywny tempomat i asystent parkowania, samodzielnie wprowadzający auto w miejsce parkingowe - po 1400 zł,  składany hak (3500 zł) -  Superb może pociągnąć 2,2-tonową przyczepę.

Silnik

Pod maską testowanego Superba pracuje silnik 2.0 TSI, 16-zaworowy, z wtryskiem bezpośrednim, wałkiem rozrządu DOHC (dwa wałki rozrządu, przypadające na jeden rząd cylindrów), turbosprężarką, o mocy 220 KM i momencie obrotowym wynoszącym 350 Nm. W połączeniu z sześciobiegową skrzynią DSG pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy oraz osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 243 km/h. Dla przypomnienia, skrzynia DSG ma dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Jej praca polega na wykorzystaniu dwóch przekładni. Pozwala to na minimalizację czasu zmiany przełożenia.

Wracając do silnika. Musi poradzić sobie z masą wynoszącą 1450 kg (z kompletem pasażerów i wypełnionym bagażnikiem może dać dodatkowe 400 kg). Pojemność silnika nie jest duża, ale z pomocą przychodzi sprawna turbosprężarka – maksimum momentu obrotowego – 350 Nm - dostępne jest już od 1500 obr/min i możliwe do 4400 obr/min. To daje bardzo przyzwoitą dynamikę i elastyczność podczas jazdy.[page_break]Ceny

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.

fot. Marcin Rejmer

Najtańszą wersję Skody Superb Combi z silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów w wariancie Active można kupić za 79 880 zł. Testowana wersja 2.0 TSI 220 KM DSG Combi kosztuje od 107 880 zł w wersji wyposażenia Active do 141 550 zł w wersji Laurin&Klement. Testowany egzemplarz z dodatkowym płatnym wyposażeniem kosztuje 155 250 zł. Dla porównania – cena konkurencyjnego, podobnie wyposażonego Forda Mondeo 2.0 EcoBost Vignale  o mocy 203 KM wynosi 150 050 zł, natomiast VW Passata 2.0 TSI 220 KM Highline – 152 990 zł (porównanie w tabeli).

Wrażenia z jazdy

Testowany egzemplarz posiada adaptacyjne zawieszenie DCC wraz z wyborem profilu jazdy (wyposażenie dostępne w wersji Laurin&Klement). Wybór profilu jazdy umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Dostępne są tryby jazdy Comfort, Normal, Sport i Individual, które zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów.

Sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Zawór ten jest elektronicznie sterowany na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami. DCC przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa czynnego: funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.

Tryb Individual umożliwia ustawienie właściwości każdego z podzespołów oddzielnie według osobistych preferencji. W trybie Comfort Superb może być przyjemnie płynącym samochodem. Normal to po prostu zwykłe zawieszenie,  kompromis pomiędzy komfortem i dobrym trzymaniem się drogi. W trybie Eco elektronika koncentruje się na oszczędzaniu paliwa. Wreszcie w trybie Sport samochód staje się zwarty i stabilny, daje poczucie pewności prowadzenia i jest dynamiczny.

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.

fot. Marcin Rejmer

Wyciszenie kabiny jest dobre, a sam dźwięk silnika TSI przyjemny dla ucha. Samochód ma dobre właściwości jezdne. Jest wystarczająco szybko, aby można było bezpiecznie, czyli sprawnie wyprzedzać, ponadto auto bardzo pewnie prowadzi się w zakrętach i zachowuje stabilność także przy gwałtowniejszych manewrach. Zmiany kolejnych przełożeń automatycznej skrzyni biegów odbywają się bez wyraźnych opóźnień. Delikatne szarpnięcia pojawiają się jedynie przy bardzo dynamicznej jeździe.

Atutem jest technologia SmartLink umożliwiająca połączenie samochodu ze smartfonem, Wi-Fi oraz szybki Internet LTE (w nawigacji Columbus). Ciekawym rozwiązaniem jest także aplikacja Skoda Command, która umożliwia zdalne sterowanie wybranymi funkcjami nawigacji Columbus.

System wspierania parkowania – Parking Assistant, pomaga podczas parkowania prostopadłego między samochodami. Kamera cofania wspiera parkowanie i obserwuje to, co dzieje się za autem. Włącza się automatycznie po włączeniu biegu cofania. Rear Traffic Alert wspomaga wyjazd tyłem z parkingu, rozpoznaje zbliżające się z boku pojazdy i alarmuje kierowcę. Obecność przednich i tylnych czujników parkowania wspomaga system parkowania. Czujniki zawsze ostrzegają dźwiękowo o niewidocznych dla kierowcy przeszkodach.

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom
Skoda Superb Combi 2.0 TSI Laurin&Klement z 220-konnym silnikiem jest samochodem rodzinnym klasy średniej, ale z aspiracjami do segmentu o poziom wyższego. L&K oznacza wersję z prawie kompletnym wyposażeniem i specjalnym wykończeniem. Auto mierzy 4,85 m długości, ma bagażnik o pojemności 660 litrów i kosztuje 155 250 zł.

fot. Marcin Rejmer

Aktywny tempomat posiada specjalny czujnik pozwalający na utrzymanie bezpiecznej odległości od znajdującego się z przodu auta pojazdu będącego w ruchu. Zachowuje taką samą prędkość. Posiadając czujnik aktywnego tempomatu samochód zarówno automatycznie przyśpiesza, jak i hamuje.

Zbiornik paliwa mieści 66 l benzyny bezołowiowej. Według producenta średnie zużycie paliwa wynosi 6,3 l/100km. W naszym teście przy jeździe po mieście (raczej w korkach) komputer pokazał 12,7 l/100km. Na trasie Warszawa – Nieporęt - Ostrołęka – Warszawa po przejechaniu 270 km (zgodnie z przepisami ruchu drogowego) zużycie paliwa wyniosło 6,8 l/100km. W całym teście po przejechaniu 363 km w cyklu mieszanym, trochę po mieście i w trasie - średnie zużycie paliwa wyszło na poziomie 9,0 l/100km.

Podsumowanie

Superb z silnikiem 2.0 TSI o mocy 220 KM to szybka i obszerna limuzyna z pazurem – odpowiednia dla ludzi, którzy cenią wygodę i niewymuszoną elegancję. Pakiet L&K to ciekawy dodatek. Nie czyni Superba lepszym, ale na pewno dodaje mu charakteru. Wewnątrz jest dużo miejsca. Bagażnik w razie czego pomieści kilka sporych rozmiarów walizek. Zainstalowane systemy są prawą ręką kierowcy i pomogą bezpiecznie przejść przez wiele niespodziewanych drogowych sytuacji. Jeśli pominąć paliwożerny tryb miejski, zużycie paliwa można uznać za mieszczące się w granicach rozsądku, uwzględniając naturalnie gabaryty i masę pojazdu.

Wybrane dane techniczne Skody Superb Combi 2.0 TSI Laurin & Klement i konkurentów:

Marka/model

Skoda Superb 2.0 TSI Laurin & Klement

Ford Mondeo 2.0 EcoBoost Vignale  

Volkswagen Passat 2.0 TSI Highline

Cena (zł)

155 250 zł

150 050 zł

152 990 zł

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4856 / 2031 / 1477

4867 / 2121 / 1501

4767 / 2083 / 1456

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1584 / 1572

1599 / 1595

1584 / 1568

Rozstaw osi (mm)

2841

2850

2791

Masa własna (kg)

1450

1509

1475

Pojemność bagażnika (l)

660

500

650

Pojemność zbiornika paliwa (l)

66

62

66

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1984

1997

1984

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

Typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

220/4500

203/5300

220/4500

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

350/1500-4400

345/2700-3500

350/1500-4400

Czas przyspieszania 0-100 km/h (s)

7,1

8,8

6,9

Prędkość maksymalna. (km/h)

243

227

244

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,3

7,6

6,3

Średnia emisja CO2 (g/km)

145

174

146

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty