Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Suzuki Grand Vitara

Data publikacji: Autor: Piotr Robakowski

Dotychczas w gamie silników obecne były dwie benzynowe o pojemności 2.0 i 2.5 V6 litra, a także prawie 90-konny silnik wysokoprężny.

Dwa pierwsze odznaczały się niestety sporym zużyciem paliwa, a silnik diesla nie najlepszą kulturą pracy.

Wyposażenie
Suzuki Grand Vitara dostępna jest w jednej wersji wyposażeniowej. Wszystkie modele standardowo wyposażone są w dwie poduszki gazowe, ABS, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka, centralne ryglowanie zamków, wspomaganie układu kierowniczego, a także klimatyzację. Niestety, nie ma możliwości zamówienia bocznych airbagów. Na krótkiej liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy m.in. lakier metalizowany i aluminiowe felgi, a także podgrzewane fotele.

Jazda
W terenie Grand Vitara sprawuje się znakomicie, po włączeniu reduktora bez trudu radzi sobie ze stromymi pojazdami czy zjazdami, jednak przed wjazdem w naprawdę trudny teren warto byłoby zmienić opony z szosowych na węższe, o terenowym bieżniku. Gorzej jest niestety na asfalcie. O ile poprawnie pojazd zachowuje się na prostej drodze, o tyle przy nierównościach odczuwalny jest niewielki rozstaw osi i wysoko umieszczony środek ciężkości. Autem przy raczej miękkiej charakterystyce zawieszenia zaczyna nieco bujać. Przy hamowaniu odczuwalny jest także efekt nurkowania przedniej części. Podobnie jest przy pokonywaniu poprzecznych nierówności lub np. torów tramwajowych. Wówczas terenowe Suzuki zaczyna podskakiwać niczym piłka.

Nadwozie
W Polsce Grand Vitara dostępna jest wyłącznie w pięciodrzwiowej wersji nadwozia, choć na innych rynkach spotykana jest także trzydrzwiowa odmiana. Zdecydowani na Suzuki mogą wybrać z oferty tej firmy model o nazwie Vitara, różniący się nieco stylistyką, wyposażeniem i wystrojem wnętrza lub nowoczesny model Jimny. Suzuki Grand Vitara wyróżnia się obłościami nadwozia z potężnie zbudowaną atrapą chłodnicy. Na uwagę zasługują dobrane proporcje nadwozia - w oczy rzucają się przetłoczenia na błotnikach i dodatkowy wlot powietrza na klapie silnika. W testowym modelu nadwozie polakierowano na dwa kolory, dzięki temu auto nabrało nieco delikatności. Typowo dla terenówek - na tylnych drzwiach - umieszczono koło zapasowe.

Wnętrze
Tworzywa sztuczne na tablicy przyrządów są niestety niezbyt dobrej jakości. Na pocieszenie - z tablicy wskaźników nie dochodzą żadne podejrzane skrzypienia i piski. Schowek przed pasażerem ma raczej symboliczne znaczenie, głównie z powodu niewielkich wymiarów, podobnie jak niepraktyczne - zbyt wąskie - wydają się schowki w przednich drzwiach. Na uwagę zasługuje natomiast wysoka pozycja siedzenia kierowcy, poprawiając znacznie widoczność do przodu i na boki. Archaiczne, chociaż proste w obsłudze wydają się przełączniki układu wentylacji - konkurencja już kilka lat temu suwaki zastąpiła pokrętłami.

Silnik
Pod maską zamontowano dwulitrowy silnik diesla z układem common-rail o pojemności 2.0 litra i mocy 109 KM. Sprint od 0 do 100 km/h trwa niecałe 15 sekund, co w zupełności wystarcza dla tej miejskiej terenówki. Plusem jest niewielkie, bo wahające się podczas testu w granicach 8 litrów zużycie paliwa na 100 kilometrów. Dzięki temu liczący ponad 65 litrów zbiornik paliwa pozwala pokonać nawet 800 kilometrów bez tankowania. Uwaga, Suzuki Grand Vitara nie posiada kontrolki rezerwy i radzimy tankować pojazd gdy wskazówka dochodzi do czerwonego pola. Zużycie wzrasta oczywiście gdy wjedziemy w teren i dołączymy przedni napęd. W drogowych warunkach napęd przenoszony jest bowiem przy wykorzystaniu manualnej przekładni na koła tylne. Najtańsza wersja Suzuki Grand Vitara z silnikiem 2.0 TD to wydatek około 120 tys. złotych.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości