Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36854 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Suzuki Grand Vitara XL7

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Suzuki stale poszerza gamę oferowanych przez siebie samochodów z napędem na cztery koła.

Obok małych terenówek, jak Vitara i Jimny, w ofercie znajdują się także miejskie Wagon R+ i Ignis, a także duże terenowe auto Grand Vitara. Ostatnio do gamy dołączyła wydłużona odmiana tego ostatniego auta, mieszcząca siedmiu pasażerów.

Dzięki wydłużeniu rozstawu osi nie tylko udało się wygospodarować więcej miejsc dla pasażerów, auto znacznie lepiej niż krótsza odmiana zachowuje się podczas jazdy na asfalcie. W niczym nie pogorszyły się możliwości samochodu w terenie. Samochód bez trudu radzi sobie ze stromymi podjazdami, czy dość głębokim piaskiem. Jednak do jazdy w rzeczywiście trudnym terenie przydadzą się z pewnością specjalne opony z głębokim bieżnikiem.

W ofercie jest tylko jedna wersja wyposażeniowa Grand Vitary XL7. Na szczęście auto jest wyposażone niemal kompletnie. W standardzie są dwie poduszki gazowe, ABS, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka, centralne ryglowanie zamków, aluminiowe felgi, wspomaganie układu kierowniczego a nawet klimatyzacja. Niestety, nie ma możliwości zamówienia bocznych airbagów. Na dość krótkiej liście opcji są lakier metalizowany i automatyczna skrzynia biegów.

W terenie Grand Vitara XL7 sprawuje się znakomicie, po włączeniu reduktora bez trudu radzi sobie niemal w każdych warunkach. Na asfalcie, pod warunkiem, że jest on w miarę równy auto także prowadzi się nieźle. Kłopoty zaczynają się w momencie, gdy natrafimy na poprzeczne nierówności lub np. tory tramwajowe. Wówczas terenowe Suzuki zaczyna zachowywać się nieprzewidywalnie, podskakując niczym piłka. Jedynym lekarstwem jest zmniejszenie prędkości.
Grand Vitara z silnikiem Diesla jest wyraźnie droższa od modelu z silnikiem benzynowym. Niestety, droższa jest także od konkurencji - Nissana Terrano czy Kii Sportage. Transplantacja serca z Peugeota 406 okazała się mimo to bardzo udanym zabiegiem. Grand Vitara ma spore szanse stać się najlepiej sprzedającą się odmianą tego modelu.

Wnętrze
Tworzywa sztuczne są twarde, na szczęście wszystkie elementy są dobrze spasowane, na poziom wykończenia nie można narzekać. Nieco archaicznie wyglądają suwaki sterowania nawiewem i ogrzewaniem. W modelu pięcioosobowym przeprowadzono już modernizację deski rozdzielczej, należy się więc wkrótce spodziewać podobnego zabiegu także w przypadku modelu XL7. Między fotelami umieszczono dźwignię przełączania napędu i reduktora, a także dwa miejsca na puszki z napojami.

Nadwozie
Choć samochód dość wyraźnie wydłużono w zestawieniu z pięcioosobową odmianą, proporcje nadwozia są bardzo harmonijne. Wyraźnie większy jest tylny zwis, co może powodować małe trudności podczas zjazdów. Koło zapasowe umieszczono na tylnej klapie, co powoduje ograniczenie widoczności podczas cofania. Standardowym wyposażeniem są relingi, co ułatwia zamontowanie bagażnika dachowego. Może on się przydać, gdyż przy komplecie pasażerów bagażnik mieści zaledwie 187 l.
Charakterystycznym elementem Grand Vitary w wersji XL7 są eleganckie, chromowane klamki.

Silnik
W wydłużonej odmianie zastosowano zmodernizowany silnik V6, stosowany wcześniej w odmianie pięcioosobowej. Pojemność zwiększono do 2,7 l, moc wzrosła dzięki temu do 173 KM. Ma on niezłą kulturę pracy, charakterystyczny dla widlastych sześciocylindrowych jednostek dźwięk może się podobać. Choć auto jest dość ciężkie, ma niezłe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 10,5 sekundy, na niezłym poziomie jest także prędkość maksymalna - 175 km/h. Szybka jazda nie pozostaje oczywiście bez wpływu na zużycie paliwa, w obiecanych przez producenta niecałych 11 litrach niełatwo się zmieścić. Ale, gdy rzadko korzystamy z napędu na cztery koła, spalanie na poziomie 13 l/100 km jest bez trudu do uzyskania.

Podsumowanie
W segmencie aut terenowych, które oferują miejsce dla siedmiu pasażerów, Grand Vitara należy do najtańszych aut. Szkoda tylko, że nie ma w ofercie auta z silnikiem Diesla. Takie zestawienie jest możliwe, ale należy wówczas zdecydować się na pięcioosobową odmianę z krótszym rozstawem osi.

Suzuki Grand Vitara XL7 a konkurencja

Model Suzuki Grand Vitara Hyundai Santa Fe Toyota Land Cruiser
Silnik V6 V6 V6
Liczba zaworów 24 24 24
Pojemność skokowa (cm sześc.) 2736 2656 3956
Napęd 4x4 4x4 4x4
Moc maks. (KM) 173 170 246
Maks. moment obrotowy (Nm) 231 240 380
Skrzynia biegów M/5 M/5 A/4
Hamulce przednie/tylne T/B T/T T/T
Średnica zawracania (m) 11,8 11,3 11,4
Objętość bagażnika (dm sześc.) 187 469 403
Długość (mm) 4685 4500 4715
Szerokość (mm) 1780 1820 1855
Wysokość (mm) 1740 1710 1575
Rozstaw osi (mm) 2800 2620 2790
Masa własna (kg) 1625 1675 1750
Ładowność (kg) 535 b.d. 850
Prędkość maksymalna (km/h) 175 182 175
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 10,5 11,6 9,5
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 13,8 14,9 17
Poza miastem 9,1 9,4 10
Średnie 10,8 11,4 12,9
M - manualna, A - automatyczna, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, b.d. - brak danych

Wyposażenie

Model Grand Vitara Santa Fe Land Cruiser
Cena (zł) 144 000 143 900 164 800
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne N S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/N S/S S/S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio O S S
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi S S S
S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • vvicio83 (gość)

    "Wówczas terenowe Suzuki zaczyna zachowywać się nieprzewidywalnie, podskakując niczym piłka." do tego momentu doczytalem art. bo to kpina, po wjechaniou na tory trawajowe auto zostaje wystrzelone w strone ksiezyca jak z procy.... to tez kpina, a prawda jest taka ze tory czasami sie slyszy ale napewno nie odczowa w samochodzie. grat. za art ktorego szkoda czytac.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Suzuki Grand Vitara dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Suzuki Grand Vitara opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Suzuki Grand Vitara Cena

Części dla marki Suzuki

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

610 zł