Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36677 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Suzuki Grand Vitara

Data publikacji: Autor: Witold Blady

 Suzuki jest znane z produkcji aut terenowych, do niedawna w jego ofercie brakowało jednak samochodu z nowoczesnym silnikiem Diesla. Teraz luka została wypełniona.

Stało się tak dzięki współpracy z koncernem PSA (Peugeot/Citroen), pod maskę Grand Vitary trafił dwulitrowy Diesel HDi o mocy 109 KM.

Lepiej późno niż wcale - mówi stare przysłowie i trudno się z takim stwierdzeniem nie zgodzić. Oba oferowane do tej pory silniki Grand Vitary były niezłe, ale spalały bardzo dużo paliwa. Trudno się dziwić - benzynowe jednostki o pojemności 2,0 i 2,5 l w aucie 4x4 muszą mieć apetyt. Nie ma jednak nic za darmo - spalanie w modelu 2.0 TD radykalnie spadło, pogorszyły się w zamian osiągi. Jednak przy umiejętnym operowaniu pedałem gazu różnica między 128-konnnym silnikiem benzynowym a 109-konnym Dieslem jest niezbyt duża.

W ofercie jest tylko jedna wersja wyposażeniowa Grand Vitary. Wszystkie modele standardowo wyposażone są w dwie poduszki gazowe, ABS, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka, centralne ryglowanie zamków, wspomaganie układu kierowniczego, a nawet klimatyzację. Niestety, nie ma możliwości zamówienia bocznych airbagów. Na dość krótkiej liście opcji są lakier metalizowany i aluminiowe felgi, a także podgrzewane fotele.

W terenie Grand Vitara sprawuje się znakomicie, po włączeniu reduktora bez trudu radzi sobie ze stromymi podjazdami czy zjazdami, jednak przed wjazdem w naprawdę trudny teren warto byłoby zmienić opony z szosowych na węższe, o terenowym bieżniku. Na asfalcie, pod warunkiem, że jest on w miarę równy, auto także prowadzi się nieźle. Kłopoty zaczynają się w momencie, gdy natrafimy na poprzeczne nierówności lub np. tory tramwajowe. Wówczas terenowe Suzuki zaczyna zachowywać się nieprzewidywalnie, podskakując niczym piłka. Jedynym lekarstwem jest zmniejszenie prędkości.

Wnętrze
Deska rozdzielcza jest zupełnie inna niż w Vitarze, tworzywa sztuczne są niestety niezbyt dobrej jakości. Na pocieszenie - z tablicy wskaźników nie dochodzą żadne podejrzane skrzypienia i piski. Schowek przed pasażerem nie jest duży, na szczęście wygospodarowano także kilka innych miejsc na drobiazgi pod kierownicą i w kieszeniach na drzwiach. W Grand Vitarze siedzi się wysoko, co ułatwia obserwację drogi. Nieco za nisko umieszczono radioodtwarzacz, to samo dotyczy zegara. Warto byłoby zamienić je miejscami z panelem sterującym ogrzewaniem i klimatyzacją. Ten ostatni wygląda dość archaicznie, większość producentów już dawno zrezygnowała z suwaków na rzecz pokręteł.

Nadwozie
W Polsce Grand Vitara jest oferowana wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem, szkoda że zrezygnowano z modelu z krótszą, trzydrzwiową karoserią. Chętni na mniejsze auto, które potrafi poradzić sobie w trudnym terenie, mogą wybierać między Vitarą a malutkim Jimny. Choć auto ma wspólną nazwę z produkowaną od wielu lat Vitarą, podobieństwa właściwie na tym się kończą. Kształty Grand Vitary są bardziej obłe, zgodne z panującą modą. Pięciodrzwiowa Grand Vitara ma dobre proporcje nadwozia, w oczy rzucają się przetłoczenia na błotnikach. W testowym modelu nadwozie polakierowano na dwa kolory, trzeba przyznać, że dzięki temu zabiegowi auto wygląda lżej. Typowo dla terenówek - na tylnych drzwiach umieszczono koło zapasowe.

Silnik
Dwulitrowy silnik Diesla z turbosprężarką i systemem common rail był już niejednokrotnie przez nas opisywany, więc skupimy się na ocenie jego funkcjonowania w aucie terenowym. Sprint od 0 do 100 km/h trwa niecałe 15 sekund, jednak podczas jazdy wydaje się, że ten czas jest wyraźnie krótszy. Może dzieje się tak dzięki doskonałej elastyczności jednostki HDi, a może po prostu producent podał nieco zaniżone dane. Ani razu podczas testu świece żarowe nie wymagały podgrzewania, silnik mile zaskakuje także na stacji benzynowej. Średnio podczas testu auto zużyło niewiele ponad 8 litrów oleju napędowego na 100 km. Do większego spalania można Grand Vitarę zmusić zjeżdżając z asfaltu i używając napędu na cztery koła.

Podsumowanie
Grand Vitara z silnikiem Diesla jest wyraźnie droższa od modelu z silnikiem benzynowym. Niestety, droższa jest także od konkurencji - Nissana Terrano czy Kia Sportage. Transplantacja "serca" z Peugeota 406 okazała się mimo to bardzo udanym zabiegiem. Grand Vitara 2.0 TD ma spore szanse stać się najlepiej sprzedającą się odmianą tego modelu.

Suzuki Grand Vitara a konkurencja

Model Suzuki Grand Vitara Kia Sportage Nissan Terrano
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 8 8 8
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1997 1998 2664
Napęd 4x4 4x4 4x4
Moc maks. (KM) 109 83 125
Maks. moment obrotowy (Nm) 250 195 278
Skrzynia biegów M/5
M/5
M/5
Hamulce przednie/tylne T/B T/B T/B
Średnica zawracania (m) 10,6 9,2 11,4
Objętość bagażnika (dm sześc.) 300 330 335
Długość (mm) 4195 4245 4720
Szerokość (mm) 1780 1760 1755
Wysokość (mm) 1760 1650 1810
Rozstaw osi (mm) 2480 2360 2450
Masa własna (kg) 1550 1540 1815
Ładowność (kg) 455 490 765
Prędkość maksymalna (km/h) 150 145 155
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 14,9 20,5 16,7
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 8 11,5 11,9
Poza miastem 5,8 7,7 8,7
Średnie 6,6 9,1 9,9

M - manualna, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe

Wyposażenie

Model Grand Vitara Sportage Terrano
Cena (zł) 120 100 93 500 99 000
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne N N N
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/S S/S S/O
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio O O O
Klimatyzacja S O O
Aluminiowe felgi O O O
S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Suzuki Grand Vitara dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Suzuki Grand Vitara opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Suzuki Grand Vitara Cena

Części dla marki Suzuki

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

610 zł