Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Suzuki Maruti

(LM)
Pięciodrzwiowy samochód za cenę malucha.
Suzuki Maruti

Suzuki Maruti od 1986 roku montowany jest w Indiach przy wykorzystaniu japońskich podzespołów (silnik i skrzynia biegów). W Polsce auto sprzedawane było w latach 1991-1997.
Pomimo mocno przestarzałej sylwetki i jeszcze bardziej anachronicznego wnętrza, małe suzuki zostało dobrze przemyślane. Japoński rodowód zaowocował dobrą trwałością i względnie prostą do naprawy konstrukcją.
Do poruszania samochodu przeznaczonego na europejskie rynki wykorzystano tylko jeden silnik. Jest to trzycylindrowa jednostka o pojemności 800 centymetrów sześciennych i mocy 35 KM. Napęd przenoszony jest na przednie koła wyłącznie za pośrednictwem czterostopniowej, ręcznej skrzyni biegów.
W 1995 roku zmieniono w silniku układ zasilania z gaźnika na wtrysk wielopunktowy. Wówczas też zmianie uległa nazwa modelu z maruti na alto.
Niewielki motor nie zapewnia samochodowi rewelacyjnych osiągów; przyspieszenie od zera do stu kilometrów na godzinę trwa ponad 20 sekund, zaś prędkość maksymalna wynosi około 135 km/h. Brak sportowego temperamentu rekompensuje jednak kierowcy wyjątkowo niskie zużycie paliwa, wynoszące ok. 4,5 litra na sto kilometrów.
Okresy pomiędzy przeglądami wynoszą w małym suzuki 10 tys. kilometrów. Co drugi przegląd należy wyregulować luzy zaworowe. Żywotność paska rozrządu określono na 100 tys. kilometrów. Warto zaznaczyć, iż wcześniejsze zerwania paska się nie zdarzają. Mechanicy zapewniają ponadto, że w regularnie serwisowanych autach awarie silnika i skrzyni biegów należą do rzadkości.
Trwałe jest zawieszenie samochodu. Jedynym charakterystycznym mankamentem w układzie jezdnym są szybko zużywające się łożyska. Naprawa nie jest na szczęście zbyt droga - wymiana łożysk w jednym kole to wydatek ok. 50 zł. Właściciele maruti i alto powinni jeszcze zwrócić uwagę na działanie hamulca ręcznego, gdyż często zapieka się uruchamiająca go linka.
Na rynku pojazdów używanych małych suzuki jest dość dużo. Za maruti z 1992 roku w przyzwoitym stanie technicznym trzeba zapłacić ok. 5,5-6,5 tys. zł. Niestety, w autach z początku lat 90. pojawiają się już pierwsze ogniska korozji.
Zalety
- atrakcyjne ceny;
- pięciodrzwiowe nadwozie;
- stosunkowo niska awaryjność;
- oszczędny silnik.
Wady
- tylko jedna dostępna wersja nadwoziowa i silnikowa;
- szybko zużywające się łożyska;
- zapiekająca się linka hamulca ręcznego;
- materiały niezbyt wysokiej jakości użyte do wykończenia wnętrza;
- przestarzała stylistyka.
Ceny części w ASO:
- klocki hamulcowe 98 zł
- tarcza hamulcowa (1 szt.)150 zł
- amortyzator przedni280 zł
- amortyzator tylny160 zł
- wahacz przedni250 zł
- reflektor przedni130 zł
- szyba czołowa210 zł
- zderzak przedni368 zł
- tłumik końcowy310 zł
- filtr powietrza18 zł
- filtr oleju30 zł
O modelu maruti/alto mówiDominik Durczok, współwłaściciel ASO Suzuki w Tychach:
- Maruti jest dobrym samochodem dla ludzi, których stać na kupno malucha, ale potrzebują auta pięciodrzwiowego. Co ciekawe, suzuki jest zaledwie o cztery centymetry dłuższy od malucha, a względnie wygodnie mogą nim podróżować cztery osoby - na tyle też pojazd ten jest rejestrowany. Na wyróżnienie zasługuje trwałość montowanego w Indiach auta. Jeden z naszych klientów przejechał bez większych problemów, oczywiście regularnie serwisując samochód, ponad 300 tys. kilometrów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty