Suzuki Swift Sport

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Już na pierwszy rzut oka Suzuki Swift Sport zdradza swój dynamiczny charakter. Spojlery i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów sprawiają, że auto ma agresywniejszy wygląd.
Fot. Maciej Pobocha: Już na pierwszy rzut oka Suzuki Swift Sport zdradza swój dynamiczny charakter. Spojlery i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów sprawiają, że auto ma agresywniejszy wygląd.
Kto powiedział, że mały samochód ma mieć mały silnik? Równie dobrze po maską niewielkiego auta może pracować mocna jednostka napędowa. A wtedy…

Fot. Maciej Pobocha: Już na pierwszy rzut oka Suzuki Swift Sport zdradza swój dynamiczny charakter. Spojlery i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów
Fot. Maciej Pobocha: Już na pierwszy rzut oka Suzuki Swift Sport zdradza swój dynamiczny charakter. Spojlery i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów sprawiają, że auto ma agresywniejszy wygląd.

 

…wtedy mamy do czynienia z pojazdem, które daje przyjemność z jazdy. Jest tak w przypadku Suzuki Swifta Sport. Spodoba się on kierowcom, dla których dynamiczne poruszanie się to wartość ważniejsza niż komfort podróżowania.

 

Cechy szczególne

 

Kupując Swifta z silnikiem 1,6/125 KM należy poważnie zastanowić się nad podejmowaną decyzją. To samochód

Fot. Maciej Pobocha: Utwardzone i obniżone zawieszenie zapewnia dobre „trzymanie” w zakrętach, ale pokonywane nierówności są bardzo odczuwalne.
Fot. Maciej Pobocha: Utwardzone i obniżone zawieszenie zapewnia dobre „trzymanie” w zakrętach, ale pokonywane nierówności są bardzo odczuwalne.

bezkompromisowy - jeśli znudzi nam się jego sportowy charakter, trudno będzie traktować auto jako zwykłego "mieszczucha". Obniżone i utwardzone zawieszenie (z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna) pozwalające na szybsze "wchodzenie" w zakręty nie zapewni najprzyjemniejszych wrażeń przy pokonywaniu

Fot. Maciej Pobocha: Panel centralny zaprojektowano ergonomicznie, a zegary są czytelne.
Fot. Maciej Pobocha: Panel centralny zaprojektowano ergonomicznie, a zegary są czytelne.

nierówności. Ilość miejsca w 3-drzwiowym nadwoziu (tylko z takim dostępny jest Swift Sport) można uznać za wystarczającą dla czterech osób. Jeśli z tyłu siądzie trzech pasażerów, zabraknie im miejsca na wysokości ramion i łokci.

We wnętrzu auta nie brakuje elementów charakterystycznych dla wersji Sport. Jest pokryta skórą kierownica, wykonane ze stali nakładki pedałów i głęboko profilowane 2-kolorowe siedzenia. Do tego dochodzą chromowane obramowania

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik nie jest zbyt pojemny. Jego objętość wynosi 213 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy wzrasta do 495 l.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik nie jest zbyt pojemny. Jego objętość wynosi 213 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy wzrasta do 495 l.

zegarów, drążka zmiany biegów oraz srebrne elementy panelu centralnego. Z zewnątrz pojazd wyróżniają dodatkowe spojlery, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów i dwie końcówki układu wydechowego.

 

Silnik

 

Suzuki Swifta Sport napędza benzynowy silnik o pojemności 1,6 l z układem zmiennych faz rozrządu. To wysokoobrotowa jednostka - maksymalny moment obrotowy wynoszący 148 Nm osiągany jest dopiero przy 4800 obr/min, a maksymalna moc

Fot. Maciej Pobocha: Silnik o mocy 125 KM zapewnia autu dobrą dynamikę. Przyspieszenie do „setki” zajmuje 8,9 sekundy.
Fot. Maciej Pobocha: Silnik o mocy 125 KM zapewnia autu dobrą dynamikę. Przyspieszenie do „setki” zajmuje 8,9 sekundy.

125 KM przy 6800 obr/min. Efekt? Swift jest jak Dr Jekyll i Mr Hyde - chcąc jechać spokojnie, czyli oszczędnie, wystarczy utrzymywać niskie obroty. Mocniejsze wciśnięcie pedału gazu powoduje, że samochód budzi się do życia. Wadą jest duża głośność - rozmowa staje się utrudniona już przy 3500 obr/min. Dłuższa jazda na piątym biegu z prędkością 120 km/h (autostrada), gdy obroty mają wartość 4000 na minutę, jest męcząca dla ucha. Rozwiązaniem mogłoby okazać się zastosowanie 6- zamiast 5-przełożeniowej manualnej skrzyni biegów. Zużycie paliwa w trasie podczas naszego testu okazało

Fot. Maciej Pobocha: Miejsce z tyłu lepiej zajmować od strony pasażera. Oparcie fotela kierowcy co prawda składa się, ale sam fotel nie przesuwa się
Fot. Maciej Pobocha: Miejsce z tyłu lepiej zajmować od strony pasażera. Oparcie fotela kierowcy co prawda składa się, ale sam fotel nie przesuwa się.

się być takie, jak podał producent (6,2 l/100 km). W ruchu miejskim nie udało nam się osiągnąć deklarowanego przez Suzuki rezultatu 9,0 l. Komputer pokładowy pokazywał ok. 9,8 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Mały, głośny, szybki, twardy - tymi przymiotnikami najlepiej określić można Swifta Sport. Dzięki utwardzonemu i obniżonemu zawieszeniu samochód prowadzi się pewnie. Zapomnieć można o komforcie - każdą nierówność nawierzchni

Fot. Maciej Pobocha: Przednie fotele są dobrze wyprofilowane.
Fot. Maciej Pobocha: Przednie fotele są dobrze wyprofilowane.

odczują i kierowca i pasażerowie. Tak to jednak bywa w przypadku aut sportowych. Hałas silnika docierający do wnętrza bywa uciążliwy, szczególnie w dłuższych trasach. Przyjemność sprawia za to dynamika Swifta. Połączenie mocnego silnika, precyzyjnie pracującej skrzyni biegów, dobrze sprawującego się układu kierowniczego i dobrego "trzymania się" drogi powoduje, że samochód prowadzi się niczym gokart. Wyprofilowane fotele przednie podtrzymują ciało w zakrętach. Ich kształt może jednak stanowić problem dla osób korpulentnych, które…po prostu w nich się nie mieszą. Panel centralny zaprojektowano ergonomicznie. Kierowca nie ma problemu z sięgnięciem do pokręteł i przycisków radia czy klimatyzacji. Zegary są czytelne zegary, ale przeszkadza brak podświetlania sterowania urządzeniami pokładowymi z kierownicy. Zajmowanie miejsca z tyłu przy wsiadaniu od strony kierowcy jest utrudnione - przy składaniu oparcia fotel nie przesuwa się jednocześnie do przodu.

 

Podsumowanie

 

Suzuki Swift Sport to auto, które spodoba się fanom szybszej jazdy. Ma wszystkie cechy samochodu sportowego, a tym samym jego wady i zalety. Kupując ten pojazd warto wziąć pod uwagę, że jeśli potraktujemy go jak zabawkę, która znudzi nam się po miesiącu czy dwóch, to później trudno będzie Swifta Sport traktować jak zwykłe, miejskie auto. Będzie za głośny, za twardy i zbyt paliwożerny.  

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1586

Moc maksymalna (KM/obr/min):

125/6800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/4800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

8,9

Prędkość maksymalna (km/h):

200

Pojemność bagażnika (l):

213/495

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

6,2/9,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

376,5 x 169 x 150

Rozstaw osi (cm):

238

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3 lub 100 000 km/12

Cena (zł):

54 900

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Z przodu ilość miejsca wystarczająca, z tyłu na nogi nie powinno go zabraknąć, ale trzej pasażerowie z pewnością będą trącać się łokciami

Silnik

*****

Dynamiczna jednostka napędowa, zapewniająca dobre osiągi

Poziom hałasu

**

W aucie jest zbyt głośno. Pomimo, że to samochód sportowy, producent mógł zadbać o lepsze wyciszenie wnętrza

Zużycie paliwa

***

Adekwatne do osiągów

Wyposażenie

*****

Najbogatsza wersja wyposażenia

 

Wybrane wyposażenie seryjne

Suzuki Swift Sport

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Radioodtwarzacz z CD/MP3 sterowany z kierownicy

S

Komputer pokładowy

S

S- wyposażenie standardowe

O - wyposażenie opcjonale

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty