Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36854 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Suzuki SX4 S-Cross. Skromny, ale wart uwagi

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Suzuki SX4 S-Cross

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.

Fot. Ryszard M. Perczak Zanim Suzuki przedstawi odmłodzoną wersję modelu SX4 S-Cross, co nastąpi jeszcze w tym roku, pojeździliśmy jeszcze tą, która jest aktualnie w salonach sprzedaży.

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika. Zwiększone wymiary zewnętrzne pozwoliły także nowemu crossoverowi na awans do segmentu wyżej, choć tam plasuje się jeszcze w dolnych przedziałach.

Suzuki SX4 S-Cross

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.

Fot. Ryszard M. PerczakMiejska „terenówka”
Zacznijmy od sylwetki, która jest typowa dla tego typu aut. Pięciodrzwiowe nadwozie to bardzo praktyczna mieszanka kombi i minivana, co ostatecznie daje hatchbacka tyle, że przypominającego auto terenowe. Bezpretensjonalne, ładne, praktyczne, bo pięciodrzwiowe, z łatwym zajmowaniem miejsca w kabinie. Do tego (w testowanym egzemplarzu) specjalne osłony pod zderzakami, nadkoli i progów. Nie podobały nam się jedynie ozdobne błyskotki przy lampach ze światłami do jazdy dziennej i na grillu. Albo samochód jest twardzielem albo panienką, która ozdabia się koralikami.

Kabina jak w osobówce
Gdyby nie taki detal, jak pokrętło wyboru trybu jazdy ulokowane na tunelu między przednimi siedzeniami to w kabinie S-Crossa nie ma nic z auta terenowego ani nawet crossovera. Po prostu zwykłe auto osobowe. To również dowód na to, że Suzuki widzi ten samochód, jako osobówkę z pewnymi zdolnościami do okazjonalnej jazdy po trudniejszych nawierzchniach. Dzięki możliwości wyboru trybu jazdy, w tym napędu AllGrip łatwiej będzie np. jechać nim po śliskiej nawierzchni niż pełzać w błocie po osie.

Materiały wykończeniowe przeciętne, za to nienajgorsza wygoda i ergonomia. Zastrzeżeń nie budzi też jakość wykonania. Niestety nienajlepsza, szczególnie podczas jazdy obsługa funkcji poprzez monitor dotykowy. Czasami musieliśmy kilkakrotnie „pukać” w ikonkę aby coś wyłączyć lub wybrać z menu. Podobała nam się przyzwoita ilość miejsca na tylnej kanapie oraz duży, jak na tej wielkości samochód, bagażnik z możliwością wygospodarowania bardzo przydatnego schowka pod jego podłogą.

Suzuki SX4 S-Cross

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.

Fot. Ryszard M. PerczakPrzeciętny, ale oszczędny
Suzuki nie daje wyboru jeśli chodzi o silniki do tego modelu. 120-konna jednostka benzynowa, która napędzała testowany egzemplarz nie sprawia wielkiego zawodu, ale mogłaby więcej. Do tego dochodzi tylko 5-biegowa skrzynia manualna, której podczas jazdy autostradą trochę brakuje szóstego przełożenia. Jest za to dość ekonomiczna. Podczas naszych jazd testowych średnie spalanie nie przekroczyło 6,1 l/100 km, a trzeba dodać, że większość pokonywaliśmy w ruchu miejskim. Zejście poniżej 6 l nie byłoby problemem.

Kierowca ma do dyspozycji wybór trybu jazdy. Jeśli chce mieć kłopot z głowy to wciska Auto i elektronika decyduje, jak gospodarować przeniesieniem napędu. Ale może także wybrać Sport, co z kolei dyscyplinuje silnik i S-Cross robi się wyraźnie dynamiczniejszy. Są jeszcze przełączenia na Snow i Lock czego niestety nie sprawdziliśmy, gdyż na drodze nie było śniegu ani większego błota. Obsługa i wybór trybu są dziecinnie proste.

Ciekawa propozycja
Naszym zdaniem Suzuki SX4 S-Cross to bardzo ciekawa alternatywa dla samochodów osobowych klasy kompakt. Ten ma nie tylko nieco od nich większy prześwit (17 cm), ale również jest lepiej „przygotowany” jeśli chodzi o jazdę po gorszych nawierzchniach. Możliwość wyboru trybu jazdy jeszcze tę uniwersalność zwiększa. Do tego ma bardzo praktyczne i funkcjonalne wnętrze. Podobała nam się duża liczba różnych półek, schowków i skrytek, gdzie można przewozić różne drobiazgi, nie obawiając się, że nam się zawieruszą bądź będę (butelki) przeszkadzały w kierowaniu. Brak menu w języku polskim jest pewnym ograniczeniem podobnie, jak nie zawsze czuły na dotyk palca ekran monitora głównego.

S-Crossem jeździ się bardzo przyjemnie, bo silnik jest oszczędny i cichy, pozwala na przyzwoite przyspieszenia. Nie podobała nam się niezbyt precyzyjne działanie układu kierowniczego, ale było to wszystko w granicach przyzwoitości. Nie narzekaliśmy za to absolutnie na precyzję działania dźwigni zmiany biegów.

Suzuki SX4 S-Cross i konkurenci:

Marka/model Suzuki SX4 S-Cross Dacia Duster Skoda Yeti
Cena (zł) 87 900 56 010 75 380
Typ nadwozia/liczba drzwi SUV/5d SUV/5d SUV/5d
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy      
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4300/1760/1570 4315/1822/1625 4223/1793/1691
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1535/1505 b.d. b.d.
Rozstaw osi (mm) 2600 2670 2580
Masa własna (kg) 1240 1160 1265
Pojemność bagażnika (l) 430/1269 475/1636 405/1760
Pojemność zbiornika paliwa (l) 47 50 60
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 1586 1598 1390
Liczba cylindrów 4 4 4
Napędzana oś AWD przednia przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń manualna/5 manualna/5 manualna/6
Osiągi      
Moc (KM) przy obr./min 120/6000 105/5750 122/5000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min 156/4400 148/3750 200/1500-4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,0 11,5 10,5
Prędkość maksymalna (km/h) 180 165 185
Średnie spalanie (l/100 km) 6,1 7,1 6,4
Emisja CO2 (g/km) 135 165 148
Suzuki SX4 S-Cross

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.

Fot. Ryszard M. Perczak

Suzuki SX4 S-Cross

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.

Fot. Ryszard M. Perczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jkarus (gość)

    Bardzo fajne auto super tylko kupować

  • ZZ (gość)

    Jak porównujemy ceny -w tabeli - warto aby wszystkie auta były 4x4 , byłyby całkiem inne ceny Daci i Skody, nie zapominajmy o aktualnych promocjach , warto też je wyszczególnić. Na pewno jestem stronniczy....... bo mam S-crossa i jestem zadowolony.

  • felek (gość)

    nie przyjął się

  • Stan (gość)

    Mam, przejechałem już 30k km i spalanie 6,1 z przewagą miasta można między bajki włożyć a nie mam ciężkiej nogi

  • S. Tańczyk (gość)

    Wszystkie samochody palą więcej o 1,5-2 l, niż podaje producent - to norma. Warunki testowe do codziennej eksploatacji mają się jak pięść do nosa.

  • Notes (gość)

    Mam S-crossa, który mi pali 6,5. Jeżdżę sporo w mieście. Miałem poprzednika to znaczy SX4 i palił 8

  • Rob (gość)

    Potwierdzam informacje o spalaniu - auto megaoszczędne (nie mam jakiejś ciężkiej czy lekkiej nogi, ale po mieście spokojnie da się zejść w okolice 6l/100km - dane potwierdzone nie tylko wskazaniami komputera, ale i obserwacją/kalkulacją z tankowań). Przejechałem dopiero niecałe 4k km i jestem bardzo zadowolony z auta (śmieszą mnie opinie "miszczów krótkiej prostej od świateł do świateł" że nudny i przeciętny - to nie film akcji czy gra komputerowa)

  • Damian (gość)

    Mam silnik 1,4 i przejechałem 2500 km, rewelacyjny, szybki. Sam pojazd jest OK. Wadą tego samochodu jest system START STOP nawet kilkadziesiąt razy się włączy na paru km jak się jedzie w mieście. Oszczędność na 100 km kilka gram paliwa. Teraz bym wybrał inny samochód niż z tym systemem. Teoretycznie wyłącza się ale na jeden cykl i tak w kółko.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Suzuki

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

610 zł