Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Suzuki SX4 S-Cross. Skromny, ale wart uwagi

Ryszard M. Perczak
Suzuki SX4 S-CrossSymbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.Fot. Ryszard M. Perczak
Suzuki SX4 S-CrossSymbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.Fot. Ryszard M. Perczak
Zanim Suzuki przedstawi odmłodzoną wersję modelu SX4 S-Cross, co nastąpi jeszcze w tym roku, pojeździliśmy jeszcze tą, która jest aktualnie w salonach sprzedaży.

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika. Zwiększone wymiary zewnętrzne pozwoliły także nowemu crossoverowi na awans do segmentu wyżej, choć tam plasuje się jeszcze w dolnych przedziałach.


Suzuki SX4 S-CrossSymbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z
Suzuki SX4 S-Cross

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.

Fot. Ryszard M. Perczak

Miejska „terenówka”

Zacznijmy od sylwetki, która jest typowa dla tego typu aut. Pięciodrzwiowe nadwozie to bardzo praktyczna mieszanka kombi i minivana, co ostatecznie daje hatchbacka tyle, że przypominającego auto terenowe. Bezpretensjonalne, ładne, praktyczne, bo pięciodrzwiowe, z łatwym zajmowaniem miejsca w kabinie. Do tego (w testowanym egzemplarzu) specjalne osłony pod zderzakami, nadkoli i progów. Nie podobały nam się jedynie ozdobne błyskotki przy lampach ze światłami do jazdy dziennej i na grillu. Albo samochód jest twardzielem albo panienką, która ozdabia się koralikami.

Kabina jak w osobówce
Gdyby nie taki detal, jak pokrętło wyboru trybu jazdy ulokowane na tunelu między przednimi siedzeniami to w kabinie S-Crossa nie ma nic z auta terenowego ani nawet crossovera. Po prostu zwykłe auto osobowe. To również dowód na to, że Suzuki widzi ten samochód, jako osobówkę z pewnymi zdolnościami do okazjonalnej jazdy po trudniejszych nawierzchniach. Dzięki możliwości wyboru trybu jazdy, w tym napędu AllGrip łatwiej będzie np. jechać nim po śliskiej nawierzchni niż pełzać w błocie po osie.

Materiały wykończeniowe przeciętne, za to nienajgorsza wygoda i ergonomia. Zastrzeżeń nie budzi też jakość wykonania. Niestety nienajlepsza, szczególnie podczas jazdy obsługa funkcji poprzez monitor dotykowy. Czasami musieliśmy kilkakrotnie „pukać” w ikonkę aby coś wyłączyć lub wybrać z menu. Podobała nam się przyzwoita ilość miejsca na tylnej kanapie oraz duży, jak na tej wielkości samochód, bagażnik z możliwością wygospodarowania bardzo przydatnego schowka pod jego podłogą.


Suzuki SX4 S-CrossSymbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z
Suzuki SX4 S-Cross

Symbol SX4 w pełnym określeniu tego modelu jednoznacznie wskazuje, że jest to następca crossovera, który był produkowany wspólnie z Fiatem. Włosi swój wóz nazywali Sedici. Oczywiście S-Cross to znacznie zmieniony samochód. Ma przede wszystkim dłuższe nadwozie z większym rozstawem osi. Poskutkowało to nie tylko większą przestronnością wnętrza, ale również pojemnością bagażnika.

Fot. Ryszard M. Perczak

Przeciętny, ale oszczędny

Suzuki nie daje wyboru jeśli chodzi o silniki do tego modelu. 120-konna jednostka benzynowa, która napędzała testowany egzemplarz nie sprawia wielkiego zawodu, ale mogłaby więcej. Do tego dochodzi tylko 5-biegowa skrzynia manualna, której podczas jazdy autostradą trochę brakuje szóstego przełożenia. Jest za to dość ekonomiczna. Podczas naszych jazd testowych średnie spalanie nie przekroczyło 6,1 l/100 km, a trzeba dodać, że większość pokonywaliśmy w ruchu miejskim. Zejście poniżej 6 l nie byłoby problemem.

Kierowca ma do dyspozycji wybór trybu jazdy. Jeśli chce mieć kłopot z głowy to wciska Auto i elektronika decyduje, jak gospodarować przeniesieniem napędu. Ale może także wybrać Sport, co z kolei dyscyplinuje silnik i S-Cross robi się wyraźnie dynamiczniejszy. Są jeszcze przełączenia na Snow i Lock czego niestety nie sprawdziliśmy, gdyż na drodze nie było śniegu ani większego błota. Obsługa i wybór trybu są dziecinnie proste.

Ciekawa propozycja
Naszym zdaniem Suzuki SX4 S-Cross to bardzo ciekawa alternatywa dla samochodów osobowych klasy kompakt. Ten ma nie tylko nieco od nich większy prześwit (17 cm), ale również jest lepiej „przygotowany” jeśli chodzi o jazdę po gorszych nawierzchniach. Możliwość wyboru trybu jazdy jeszcze tę uniwersalność zwiększa. Do tego ma bardzo praktyczne i funkcjonalne wnętrze. Podobała nam się duża liczba różnych półek, schowków i skrytek, gdzie można przewozić różne drobiazgi, nie obawiając się, że nam się zawieruszą bądź będę (butelki) przeszkadzały w kierowaniu. Brak menu w języku polskim jest pewnym ograniczeniem podobnie, jak nie zawsze czuły na dotyk palca ekran monitora głównego.

S-Crossem jeździ się bardzo przyjemnie, bo silnik jest oszczędny i cichy, pozwala na przyzwoite przyspieszenia. Nie podobała nam się niezbyt precyzyjne działanie układu kierowniczego, ale było to wszystko w granicach przyzwoitości. Nie narzekaliśmy za to absolutnie na precyzję działania dźwigni zmiany biegów.

Suzuki SX4 S-Cross i konkurenci:

Marka/modelSuzuki SX4 S-CrossDacia DusterSkoda Yeti
Cena (zł)87 90056 01075 380
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV/5dSUV/5dSUV/5d
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4300/1760/15704315/1822/16254223/1793/1691
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1535/1505b.d.b.d.
Rozstaw osi (mm)260026702580
Masa własna (kg)124011601265
Pojemność bagażnika (l)430/1269475/1636405/1760
Pojemność zbiornika paliwa (l)475060
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)158615981390
Liczba cylindrów444
Napędzana ośAWDprzedniaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńmanualna/5manualna/5manualna/6
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min120/6000105/5750122/5000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min156/4400148/3750200/1500-4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,011,510,5
Prędkość maksymalna (km/h)180165185
Średnie spalanie (l/100 km)6,17,16,4
Emisja CO2 (g/km)135165148
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty